Lawaai distributietandwielen staal/staal

Lees meer
13-11-2019 00:02 #185971 door Kasper Behrendt
Beantwoord door Kasper Behrendt in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Bedankt voor alle reacties!

Ik zal zodra ik tijd heb de boel weer los halen en kijken of er iets aanloopt en of er olie bij de tandwielen komt.

Ik heb overigens geen rubberen keerring, maar van vilt. Deze heb ik ook vervangen (doordrenkt met olie).
Ik heb het volvo setje bij de volvokv webshop gekocht.

Ik zal ter zijner tijd een update geven.

Groet,
Kasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-11-2019 01:01 #185972 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Goed besluit Kasper; laat hem ook heel even draaien als de snaar los is: sluit je de dynamo, waterpomp en gladde snaar uit.

Succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2019 13:07 #185976 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Denk ook dat er een andere oorzaak is, heb de laatste jaren de originele stalen distributiewielen van Volvo gebruikt en de laatste motor, B20B, een aluminium tandwiel.
Nooit problemen gehad en geluid is minimaal verschil, bij Ben Flierman zijn de alu tandwielen ook ruim goedkoper dus daar blijf ik bij.
Nog een vraag, kreeg je ze er goed op dwz helemaal tegen de binnenring aan... soms is dat lastig en als ze los staan krijg je ook een geluid.
Daarom leg ik de metalen ring eerst in heet water, dan schuif je hem er zo op.

Zou inderdaad kunnen dat oliesproejertje niet goed staat of niet door laat, dus ff kijken/controleren

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2019 13:36 #186021 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Was het wel een bij elkaar horende set? Zo te horen passen de tanden niet goed in elkaar. Ik heb ook wel eens (goedkope) stalen tandwielen gekocht maar deze hadden teveel tandspeling en leek het net een diesel, deze lijken wel of te strak te passen of niet dezelfde freeshoek te hebben.

Groet,
Alfriedel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2019 10:43 #186027 door Kasper Behrendt
Beantwoord door Kasper Behrendt in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar hier alvast wat antwoorden op de vragen:

Voor zover ik kon zien zit het tandwiel helemaal tegen de ring aan. Maar dat kan ook niet anders als je de moer aandraait toch? De ring zelf ging er gemakkelijk op.

De tandwielen zijn inderdaad een set, al heb ik dat niet gecontroleerd (ik neem aan dat de codes dan overeen moeten komen?). Dat zal ik ook meteen doen als ik ze los maak. De tandwielen zouden van volvo moeten zijn volgens de webshop van volvokv.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2019 10:58 #186028 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal

Han Misdom schreef : In 1995 een revisieblok geplaatst en daar zat ook een stalen disributietandwiel in. In het begin was dat ook erg lawaaierig; het leek wel een Magirus Deutz. Dat geluid werd langzaam minder, heeft denk ik 3000km geduurd voordat hij echt stil was.
Oftewel even geduld hebben, geeft de tandwielen even de kans om in te lopen.
PS. Heb je gecontroleerd of de olievernevelaar inderdaad olie op je tandwielen spuit?

Ik dacht dat ik ook maar even moest melden dat ik dezelfde ervaring heb gehad als Han en dat is inmiddels ook al meer dan 10 jaar en evenzovele km's geleden. Volgens mij dus geen probleem maar controle kan natuurlijk nooit kwaad, kost alleen wat werk en in dit geval is dat hobby.........toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2019 15:16 #186136 door Kasper Behrendt
Beantwoord door Kasper Behrendt in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik ben eindelijk toegekomen aan het loshalen van de distributiedeksel. Ik heb de motor even laten draaien (zie filmpje:
)
Ik heb overigens de olie ook vervangen nu, dus die is niet zo zwart meer als in het filmpje.

De tandwielen krijgen voldoende olie en lijken niet aan te lopen. Ze zitten ook goed op de as geschoven. Als ik aan de voorkant langs de tandwielen voel merk ik nauwelijks een overgang. Na goed luisteren lijkt het wel of het lawaai niet van de tandwielen komt, want ik kan dat geluid, wat minimaal is, ook horen.

Zou het kunnen dat ik het grote tandwiel met te veel geweld op de as geslagen heb, met een verschoven nokkenas als gevolg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2019 16:12 #186137 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Volgens mij druppelt er gewoon wat olie op de tandwielen.
Bij mijn motor was dat een straaltje precies op het punt waar de tandwielen op elkaar inhaken.
Dus denk ik toch dat er te weinig olie tussen de tandwielen komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2019 17:28 - 02-12-2019 17:28 #186138 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Lijkt inderdaad op een gebrek aan olie. Zou volgens mij een straaltje moeten zijn, zoals aangegeven, en geen druppelende oude heer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2019 21:11 #186140 door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Volgens mij loopt je grote tandwiel aan op de uitstulping/bout erachter die zo mooi glimt in het filmpje. Kijk maar eens goed wat er gebeurd bij handmatig tornen van de motor. Verder was het bij mij inderdaad ook veel meer olie uit de sproeier.
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.