Lawaai distributietandwielen staal/staal

Lees meer
11-11-2019 16:05 #185953 door Kasper Behrendt
Lawaai distributietandwielen staal/staal is gemaakt door Kasper Behrendt
Ik heb onlangs mijn distributietandwielen vervangen. Het fiber tandwiel was compleet aan gort. Nu dacht ik dat het handig was deze te vervangen door een stalen setje. Ik had al wel gelezen dat dit wat lawaaieriger kon zijn dan de originele tandwielen, maar wat ik nu hoor vind ik wel erg heftig. Mensen kijken m'n auto na vanwege het lawaai in plaats van omdat ze hem mooi vinden.

Hoe veel lawaai is normaal voor deze tandwielen? Of zou er misschien meer aan de hand kunnen zijn? Speling op de nokkenas of iets dergelijks?

Hier een filmpje van de motor net na installatie. Het was meteen starten en lopen. Hij loopt overigens voor mijn gevoel beter dan voorheen.


Alvast bedankt voor de input.
Kasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2019 17:35 #185954 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
In 1995 een revisieblok geplaatst en daar zat ook een stalen disributietandwiel in. In het begin was dat ook erg lawaaierig; het leek wel een Magirus Deutz. Dat geluid werd langzaam minder, heeft denk ik 3000km geduurd voordat hij echt stil was. Inmiddels heeft dit blok 240.000km gelopen.
Oftewel even geduld hebben, geeft de tandwielen even de kans om in te lopen.
PS. Heb je gecontroleerd of de olievernevelaar inderdaad olie op je tandwielen spuit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2019 21:46 #185957 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Dit lijkt me niet normaal. Bij voldoende olie zou dit geluid zo niet mogen zijn lijkt me.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 10:17 #185961 door Kasper Behrendt
Beantwoord door Kasper Behrendt in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Dat stelt me iets gerust! Ik heb bij het monteren de oliesproeier verwijderd en doorgespoten met remmenreiniger. Ik heb daarna niet gecontroleerd of hij daadwerkelijk olie sproeit. Is dat nog eenvoudig te controleren zonder de distributiekap te verwijderen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 10:39 #185962 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik denk dat je het deksel er wel vanaf moet halen. Bij het installeren van de tandwielen zal de boel wel schoon geweest zijn. Als je nu het deksel eraf haalt zou die ruimte en ook de tandwielen vet onder de olie moeten zitten. Zo niet dan zit de oliesproeier wellicht verstopt en loopt de boel gegarandeerd een keer stuk, zo ja, dan zou je over 3000 km (zie hierboven) veel minder geluid moeten hebben.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 14:34 #185963 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Als je de oliesproeier hebt doorgespoten met remmenreiniger en als er met kracht remmenreiniger uit het kleine gaatje kwam, dan moet het goed zijn. Heb je er ook op gelet of het kleine gaatje de kant uitwijst naar de plek waar de tandwielen elkaar raken. Zo ja,dan moet de olie op de goede plaats komen.

Het hoge gillende geluid kan ook komen van de nieuwe rubberen oliekeerring ,die de krukaspoelie iets raakt. Dat gaat vanzelf weg na 100 km.Het geluid van de tandwielen kan inderdaad wel verminderen,maar gaat nooit helemaal weg.

Ik heb zelf bij twee van mijn amazons 15 jaar geleden stalen tandwielen gemonteerd. Dat waren originele volvo tandwielen.Deze maakten vanaf het begin geen extra geluid. Later heb ik wel andere merken stalen tandwielen gehoord ,die veel herrie maakten en dat ook bleven doen.Ook heb ik van andere volvo -eigenaren gehoord,dat ze de stalen sets weer hebben vervangen door een set met kunststof tandwiel.

Ik zou het even een paar duizend kilometer aankijken (aanhoren).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 14:50 #185964 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Toen ik mijn distributie moest vervangen waren de stalen tandwielen net niet in voorraad. Ik ben er achteraf wel blij om.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 18:06 - 12-11-2019 18:06 #185966 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik heb er zelf (in de garage van Nordicar 9 jaar geleden) stalen tandwielen ingezet.
Daar kwam dit geluid niet uit, ik vraag me dan ook af of dit normaal is,
wacht de reactie van Cor ff af.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 20:27 #185967 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik rij al 2 jaar met een setje stalen distributietandwielen en ze waren al vanaf montage niet te horen bij draaiende motor.
Zowel stationaire als op hoger toerental.
Bij montage wel goed controleren of het oliestraaltje goed op de tandwielen gericht staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-11-2019 23:38 - 12-11-2019 23:41 #185970 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Vroeger werden de volvo kunststof tandwielen gemaakt door Bosch, deze maakt ze niet meer. De huidige kunststof tandwielen adviseer ik alleen bij een zondags auto, een auto die weinig km maakt en dan heb je een stille motor. Op lange buitenlandse reizen een reserveset meenemen, want het hart wil wel eens loslaten door de verschillende uitzettingscoëfficiënt van het stalen hart en kunststof rest. Maar met een beetje geluk blijven ze ook 40000 km heel.
Speling op de tanden kan je constateren bij de jaarlijkse service beurt. Overigens gebeurt er niks ergs als het tandwiel het begeeft; er ontstaat geen motorschade.

Oorspronkelijk was de stalen set bestemd voor de 164 maar deze worden door (onnodige?) angst en extra zekerheid tegenwoordig vooral ook in de b18 en B20 motoren geplaatst. Gaan niet kapot(als je de Volvo exemplaren (via de webshop) koopt. maar maken meer mechanisch lawaai. Niet storend vind ik, maar toch.

Dit is niet het lawaai van het filmpje; dit is echt een snerpend schurend geluid waar ik niet mee zou willen rijden. Of de keerring gaat te keer of er loopt iets aan cq droog. Als er iets aanloopt, gaat het geluid vanzelf over.... maar ik zou de boel even losmaken.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.