B20E houdt in op Benzine

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-05-2019 21:40 #183224 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic B20E houdt in op Benzine
Geen antwoord op je vragen, maar een tip:

Onderdeel 683299 Nordicar 43,95 euro. VKO shop 18,30 euro;

onderdeel 241726 Nordicar 96,95 euro. VKO shop 62,45 euro.

Gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2019 23:42 #183229 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20E houdt in op Benzine
Volgens mij moet je een temperatuurzender voor het water hebben en dat is nr 1 en een voor de lucht, nr twee voor het water is voor jouw temp meter.
Maar die van het water moet je simuleren met een regelbare weerstand (zit boven in de kop bij de termosstaat)

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2019 20:38 #183240 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
@Cor, Thanks, dat scheelt aardig wat in kosten idd!

@Johan, de lucht sensor zit naast de luchtinlaat die naar de luchtfilter gaat.
Op het blok zitten dus twee temperatuur sensors, waarschijnlijk één die standaard is voor de B20 en naar de temperatuur meter op je dashboard gaat, en een tweede die alleen op de B20E zit...

Ik vrees dat ik het er niet voor over heb om de stuurbekrachtigingspomp los te halen om bij die sensor te komen.
Temeer omdat de weerstand waardes die ik meet op die sensor wel OK zijn ...dus die sensor is vermoedelijk niet stuk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2019 22:54 #183249 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20E houdt in op Benzine
De sensor hoeft niet stuk te zijn maar er kan kalkaanslag op zitten en dat vertraagd de reactie snelheid van de meting.
Maar de temperatuur simuleren met een regebare weerstand daar hoef je de sensor niet voor te verwijderen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2019 13:44 #183264 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
vandaag de test gedaan die Johan had voorgesteld (zie plaatje)

De tweepolige stekker losgekoppeld van de temp sensor en hiertussen een 10K potmeter met hieraan weer een multimeter zodat ik kan zien op welke weerstandswaarde de potmeter staat.
Bij koude motor de weerstand gemeten van de temp sensor, die was 3,8K.
Potmeter op 3,8K gezet (dit werd 1,2K omdat het meet circuit in de ECU parallel staat met de weerstand vd potmeter)
Zodra ik het contact aandoe veranderen de waardes op de multimeter weer...dus, contact uit geeft 1,2K, contact aan geeft -0,6K....raar...maar we gaan verder!
Motor starten en kijken hoe hij reageert op verschillende weerstand waardes. Wat blijkt, als ik de potmeter om en nabij de 5,5K zet pakt de motor beter op. Na een tijdje begint de motor op te warmen en probeer ik de weerstand wat omlaag te draaien om het gedrag van de temp sensor te simuleren...haalt weinig uit.
Alles weer losgekoppeld en de weerstand van de temp sensor nog eens gemeten. Dit is nu 0,3K...motor is nog niet helemaal warm, maar de temp sensor werkt wel zo lijkt het.

Voorlopige conclusie:
de temperatuur sensor werkt.
de motor pakt beter op als de ECU een hoger weerstands- signaal krijgt van de sensor.

Ga de ECU er maar eens uithalen en kijken of ik daar iets kan vinden.
Maar ben ook geneigd om een 5K weerstand in serie met de temp sensor te zetten...t'is maar voor die paar kleine benzine ritjes (rij voornamelijk op gas).

Nog iets raars, als ik de polariteit van de multimeter omwissel (de draden omwissel) meet hij helemaal niets.
Er is iets gaande met dit meetsignaal wat ik niet helemaal begrijp.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2019 00:07 #183272 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20E houdt in op Benzine
IK heb een keer een fake tempsensor gebruikt en daar moesten weerstanden parralel over.
Het kan zijn dat de karaterestiek door kalkaanslag is verlopen en kalkaanslag is in principe ook een weerstand.
De ECU, daar mankeert meestal niets aan.
Dus een beetje met weerstanden spelen om de motor goed lopend te krijgen kan geen kwaad en zou een goed oplossing kunnen zijn.
Temperatuurzender koelwater moet bij 20gr ongeveer 2500ohm zijnen is eenNTC weerstand.
Temperatuurzender inlaatlucht moet bij 20gr ongeveer 300ohm zijn
Om karakteristiek van NTC weerstande te bijken bezoek dan deze pagina www.google.com/search?q=temperatuur+kara...ceid=chrome&ie=UTF-8

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2019 19:00 - 08-05-2019 19:00 #183281 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
Enfin, net na mijn werk toch nog maar een keer de benzine druk gemeten...meter gaf 2,1 Bar aan, correcte waardes...voor de zekerheid met een andere meter nog maar eens gemeten en jawel, deze gaf 1,5 bar aan.
Druk weer omhoog geschroefd totdat hij 2,1 bar aangaf op de andere meter.
Resultaat; motor pakt al een stuk beter op. Ik ga binnenkort nog ergens anders de druk laten meten...Die meters die ik heb vertrouw ik niet meer. Kunnen blijkbaar niet tegen benzine ofzo...

Zo blijf je lekker bezig LOL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2019 20:57 #183282 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic B20E houdt in op Benzine
Volgens mij is niet elke installateur het ermee eens dat de lpg-verdamper haaks op de rijrichting wordt gemonteerd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2019 00:50 #183286 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20E houdt in op Benzine
Beste Roland, blijkt nu dat na verhoging van de weerstand het gasmensel te rijk wordt (je krijgt geen grijze bougies meer) dan moet je eens kijken of dat je melder van je gasklep nog wel goed is.
De contacten waar jouw sleepcontact over gaat willen nogal eens vuil of versleten zijn.
De afslelling van de melder (0 stand) dat weet ik niet meer hoe dat moet, maar die kan ook wel eens roet in het eten gooien.
Want mist deze melder pulsen dan denkt de ECU dat de gasklep minder ver open staat dan dat in werkelijk is.
Dus een armer mengsel en in houdenvan de motor.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.