B20E houdt in op Benzine

Lees meer
05-12-2018 21:19 #180643 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
Thanks Johan! Ik ga er mee aan de slag....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2018 22:47 #180646 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B20E houdt in op Benzine
Ga niet zomaar aan een MPS schroeven. Als hij electrisch gecontroleerd werkt, kun je hem alleen maar verzieken. Heb je alle documentatie van deze site doorgenomen?
Djet is een mooi systeem, ga gestructureerd zoeken en doormeten. Ga anders naar Jan Ooms. Het P1800 register houdt er regelmatig Djet afsteldagen.

Ik heb zelf, met gedetailleerde gegevens over de stelschroeven in de MPS (we zitten er twee achter de verzegeling!) en een lambda sensor mijn injectie systeem afgesteld op mijn 'verkeerde' nokkenas. Die instellingen luisteren erg nauw.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2018 23:44 #180648 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20E houdt in op Benzine
Waar ik ook aan zat te denken is de temperatuursensor boven in de cilinderkop die zou ook wel eens vervuild kunnen zijn en dan krijg je ook rare verschijnselen.
Je zou deze sensor ook kunnen simuleren met een regelbare weerstand die je binnen in de auto doet, daar doe je niets verkeerd mee.
Ik dacht dat je een regelbare weerstand nodig heb van zo rond de 3000ohm.
Doe er wel een vaste weerstand voor van 1000ohm zodat je niet naar 0ohm kan (beveiliging)
Daar kun je dan mee spelen totdat hij wel goed oppakt.

succes



Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2018 17:03 #180651 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic B20E houdt in op Benzine
Ik heb inmiddels wel geleerd dat afstellingen beter en sneller gaan als ze door een deskundige, danwel een expert worden uitgevoerd. De kosten vallen best mee.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2018 19:37 #180653 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
@Rob; heb een extra MPS liggen waar ik de stelschroef wel van wil proberen. Als ik de beginstand onthou dan valt er weinig te verzieken lijkt me.
Heb mijn info over de MPS van deze site> members.rennlist.com/pbanders/manifold_pressure_sensor.htm

@Johan; Dit is idd iets wat ik nog niet heb gecheckt. Vraag: word de weerstand groter of kleiner naarmate de temperatuur oploopt?

@Joop; Thanks voor de tip! Wat was je kwijt voor de afstel beurt als ik vragen mag?

De stand van zaken tot nu toe:
Ga er nu even van uit dat het inhouden komt door een te rijk mengsel. Dit zou kunnen komen omdat de ECU een te lage temperatuur doorkrijgt van de temp sensor.
Het zou ook kunnen komen door een defecte MPS sensor die een verkeerde waarde afgeeft.
Kan dus op twee fronten experimenteren....
1) een 3K (of meer) potentiometer parallel (of in serie) aan de temp sensor monteren.
2) de stelschroef van de MPS met de klok mee draaien voor een armer mengsel (zie deze site> members.rennlist.com/pbanders/manifold_pressure_sensor.htm )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2018 19:53 - 06-12-2018 19:53 #180654 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B20E houdt in op Benzine
Er zijn twee stelschroeven, Ronald. Zonder een lambda sonde kun je dus niet meer dan op goed geluk wat schroeven. Doe dat niet. Ga langs bij Jan Ooms, hij is een wizard op injectie gebied. Er zijn veel elektrische contacten, kans is groot dat het probleem daar ergens zit. Als je een correcte MPS hebt, zal daar niet zomaar iets verkeerd aan zijn. Dat is te controleren door de weerstand te meten. Zie de fault tracing guide in de documentatie.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2018 20:02 #180655 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
@Rob; Weerstand van beide MPS sensors heb ik gemeten en is correct. Ik vermoed dat beide sensoren wel in orde zijn.
Welke elektrische contacten bedoel je precies? Contacten in de MPS sensor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2018 22:45 - 06-12-2018 22:45 #180662 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B20E houdt in op Benzine
Als de weerstand van je beide MPSén goed is, en als je onderdruk kunt zuigen, zijn ze zeer waarschijnlijk in orde. Niet aan gaan knoeien dus. De oorzaak zal ergens anders liggen, de grootste kans is in de bekabeling of in de stekkerverbindingen. De componenten gaan niet zo gauw stuk. Met een afstelkast worden niet alleen de componenten, maar ook de bekabeling doorgemeten. De oorzaak kan van alles zijn.
Bij mijn motor bleek de benzinedrukregelaar stuk te zijn. Heel raadselachtig, niemand heeft dit eerder meegemaakt. Dat overkomt mij dus op een klein eiland bij Schotland...
Het is een mooi systeem, problemen moet je systematisch zoeken.
Heb je de gasklep-stand-sensor correct afgesteld? Hierdoor kunnen ook de meest fantastische effecten ontstaan.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2018 11:09 #180670 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
@Rob; beide MPS-en zijn idd waarschijnlijk in orde. Heb ze allebei aan het systeem gehangen en de motor reageerde precies hetzelfde.
Mijn benzine drukregelaar is nog goed af te stellen dus werkt nog goed.

gasklep-stand-sensor of TVS (thottle valve switch) heb ik schoongemaakt en weer correct afgesteld, uiteindelijk weer in dezelfde stand dus die zat al goed.

Eerstvolgende wat ik ga checken is de temperatuur sensor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2019 13:14 #183215 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E houdt in op Benzine
Eindelijk tijd om me in de temperatuur sensor te verdiepen...

Op de B20e zitten er twee;
1) temp sensor cilinderkop, vooraan vlakbij de thermostaat.
> shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/temp...der-cilinderkop.html
2) temp sensor water, aan de kant van het schutbord
>shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/temp...uurzender-water.html

De vraag is, welke van de twee moet ik hebben? Ik vermoed de temp sensor bij de cilinderkop. Probleem is echter dat ik om er bij te kunnen de pomp vd stuurbekrachtiging er af moet halen....best wel een gedoetje...

Nog wat vragen;
waarom twee sensoren?
Welke sensor geeft info door aan de temperatuurmeter op het dashboard?
Meten ze allebei de temperatuur van de koelvloeistof?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.