ratelend geluid bij verdeler na vervanging distributietandwielen?

Lees meer
28-04-2019 23:25 #183069 door Pascal Kranen
Even een update,

Er is al een behoorlijke poos over heen gegaan sinds ik dit onderwerp aankaartte. Maar in de tussentijd heb ik andere kleinere zaken aan de Amazon afgewerkt, en div.(proef)ritjes gemaakt dicht in de buurt. Ondertussen toch al een kleine 500km verder op de teller. Maar de ratel heeft me toch niet los gelaten al die tijd. Uiteindelijk toch maar zelf een stethoscoop aangeschaft en nog eens goed proberen te traceren waar het geluid nou vandaan kwam. Naar mijn mening moest het toch ergens bij de oliepomp vandaan komen. Om te beginnen heb ik een oliedrukmeter geplaatst . Want ik was toch wel benieuwd hoe de druk er voor stond. Tevens niet verkeerd om de oliedruk nu af te kunnen lezen op een metertje onder het dashboard. Dacht dat de deze goed was maar liep uiteindelijk toch terug van 4 Bar bij koude motor naar 1,5 Bar als de motor op temp was. (Als ik me goed ingelezen heb zou dit tussen de 2,5 en 6 Bar moeten zijn. Wel uitgaand van een nieuwe en geen oudje van over de 40 jaar. ) Had me al verdiept in het demonteren van de carterpan en de oliepomp maar keek een beetje op tegen het fijt dat dit geen eenvoudig klusje zou worden aangezien je de carterpan er niet zomaar onderuit haalt.

Maar dit weekend samen met een vriend die automonteur is van beroep toch aan de klus begonnen om de pomp om te ruilen voor een nieuwe via de VKV onderdelenshop. Uiteraard ook een nieuwe carterpakking, vloeibare pakking, carterplug met magneet, rubberen ringen voor de oliepompleiding, nieuwe olie en oliefilter aangeschaft. Tevens was ik ook sowieso benieuwd wat ik in de cartepan zou kunnen aantreffen. En om een kijkje te kunnen nemen van onderuit in de B18 blok. Dus olie er uit. Assteunen onder de voorste twee opkrikpunten gezet. Luchtfilter verwijderd, B18 motorblok gefixeerd zodat deze op z'n plek bleef hangen. En na het losmaken van de voorste twee motorsteunen en de betreffende stuurstangen/stabilisatiestang de voortrein losgedraaid en via de krik omlaag laten zaken. (Wielen uiteraard ook er af gehaald.) Om er echt goed bij te kunnen hadden we er voor gekozen om hem geheel weg te halen. In plaats van de 10cm te laten zakken zodat de pan er net onderuit zou kunnen . Dus ook de remleidingen voor los gemaakt. Eigenlijk verliep alles soepel op een bout na van de oliepomp die wat meer moeite koste om los te krijgen. Even terugkomend op de carterpan. Behalve wat losse stukjes/ tandjes van het versleten Fiber distributietandwiel (Eerder vervangen door Alu/staal set) niets verontrustends gevonden. Teven geen sludge of drap in de carterpan. Even goed schoon geveegd en klaar gelegd om later weer te monteren. Waar waren we. O ja de oliepomp... Er zat al een nieuwer type pomp in. (De oudere B18 pomp is eerder uit productie genomen en vervangen door de pomp die ook in de B20 geplaatst werd als ik het goed begreep.) Tevens te herkennen aan het weg geslepen deel uit het tussenschot in de carterpan van de B18 om dat deze anders niet past. De pomp is wat langer/dieper als de oude B18 oliepomp. De aansluitingen zijn verder precies het zelfde. Bij het bekijken van de oude pomp uit het blok en het heen en weer draaien met het asje van de oliepomp viel al op dat er behoorlijk speling was en hoorde je de tandwieletjes met speling tegen elkaar aantikken. Ik moet hem nog even open maken en met een voelermaatje kijken wat de speling is. Maar het verschil met de soepel draaiende nieuwe pomp was wel behoorlijk. Het monteren van de nieuwe pomp ging verder prima. Tevens alvast wat olie in de pomp gedaan zodat de tandwielen al wat gesmeerd waren. Verdere montage carterpan, voortrein, remleidingen enz. verliep voorspoedig. Motorolie/ remvloeistof bijgevuld. En toen met gezonde spanning en goede hoop de B18 van de Amazon gestart. Met de ogen op de oliedrukmeter gericht, sleuteltje op contact. Knopje ingedrukt om te starten. En sloeg de tweede keer gelijk aan. In plaats van 4 Bar ging de oliedruk direct naar de 5. En stationair klonk/liep de B18 verder goed, geen gek geluid. Aangezien de ratel pas begon als de motor een paar minuten liep was het nog even afwachten wat er zou gebeuren als ik het gaspedaal zou intrappen. Maar de ratel bleef uit!! Voorzichtig kreeg ik al goede hoop. Rustig de loods uitgereden en hem nog even laten warm lopen. Niets geks. Paar keer wat gas gegeven maar geen ratel. Tijd voor een proefrit. 45 minuten rond gereden. Temp bleef goed en de oliedruk bleef mooi op 4 Bar staan toen de motor op temp was. En het belangrijkste geen geratel meer bij het intrappen van het gaspedaal en het overschakelen tussen de verschillende versnellingen. Vandaag nog even alles gecheckt. En even lekker met een voldaan gevoel rond gereden zonder de vervelende ratel.

Yes!!!!!

Pascal Kranen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2019 10:40 #183073 door Hans W.
Pascal, mooi dat je het hebt gevonden, de aanhouder wint! en ook mooi dat je oliedruk zo hoog blijft, ik dacht dat slijtage van de (krukas) lagers minstens een zo grote invloed hadden op het verschil tussen warme en koude motor.

Groeten,
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.