ratelend geluid bij verdeler na vervanging distributietandwielen?

Lees meer
28-10-2018 19:45 #179956 door Pascal Kranen
Hallo,

Na het vervangen van de disrtributie tandwielen (die een vervelend tikkend geluid gaven) door een set nieuwe. Was het tikkend geluid weg en loopt de motor B18a mooi stationair. Kleppen zijn ook gesteld en deze doen het ook goed. Echter heb ik nu het probleem dat als ik tijdens het rijden optrek en meer toeren maak om over te schakelen van de 1 naar de 2, of 2, naar de 3 enz. er een ratelend geluid optreed. Zodra ik hem dan in de volgende versnelling heb en het toerental verminderd is de ratel weer weg. Ik ben wel over gegaan van fiber distributie naar alu/staal tandwielen. En heb begrepen dat metaal op metaal ook voor resonantie kan zorgen en zo trillingen kan voort brengen naar andere plaatsen. Ik heb met een stethoscoop geprobeerd om te lokaliseren waar het geluid vandaan komt. Dit blijkt van de verdeler af te komen. Hoor het daar ook licht als de motor stationair loopt maar dan alleen via de stethoscoop. Of althans zo lijkt het. Ik heb met de stethoscoop ook geluisterd bij de flens en lager links en rechts waar de verdeler in het blok zit maar dan word het geluid weer minder. Nogmaals het geluid komt alleen naar boven als je dus je goed gas geeft. Ik heb de verdeler van olie voorzien bij het vuldopje en het viltje onder de rotor. Durf niet te zeggen of deze droog heeft gestaan en er dus slijtage is bij de lagerbussen of zo. Ik vroeg me dus af of dit probleem herkenbaar is. En zo ja of reviseren van de verdeler zelf mogelijk is mocht inderdaad slijtage de boosdoener zijn. Blijft natuurlijk gissen of hier daadwerkelijk het probleem ligt. Maar ik moet ergens beginnen. p.s. nog even ter info. Het is een JFUR4 Bosch verdeler met vacuum vervroeging en voorzien van een Hot spark setje.


Ben benieuwd,


Met vriendelijke groet,


Pascal Kranen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
28-10-2018 20:52 - 28-10-2018 20:55 #179957 door Cor Kraaijeveld
Hoi Pascal; Ik adviseer je de verdeler even uit het blok te halen en ook het asje waarmee de verdeler wordt aangedreven. Controleer dat asje en het voetje waarin het asje van de verdeler zit, goed op slijtage. Let goed op de stand van de asjes voor het monteren.

Het gebeurt wel dat het asje behoorlijk is ingeslagen en een tikkend geluid veroorzaakt.

ps Pascal; heb je wel de afstandsring en plaatje vervangen bij de wisseling van de tandwielen?? Zie het verhaal van Fred kok over de afstelling.

Succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2018 21:23 #179959 door Pascal Kranen
Hoi Cor,

Je bedoeld de drukflens en de afstandsring voor de nokkenas. Die zijn inderdaad vervangen. Ook de spie voor beide tandwielen, oliekeerring krukas en de pakking voor distributiedeksel. Tevens de oliesproeier gereinigd. Verder loopt ie lekker en is de ratel van de distributie weg. Maar ja krijg er weer wat anders voor terug... mischien was het er al maar hoorde ik het door het distributieverhaal niet. In iedergeval is het me niet opgevallen. Ik ga met je info aan de slag. Ben benieuwd.


Bedankt voor je snelle reactie Cor

Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2018 22:42 #179964 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic ratelend geluid bij verdeler na vervanging distributietandwielen?
Staat de ontsteking wel goed afgesteld,
Als het te vroeg staat gaat hij pngelen/ratelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2018 22:44 #179982 door Pascal Kranen
Had ik ook al aan gedacht. Staat echter goed afgesteld. Tevens nog een tweede auto monteur om zijn mening gevraagd en er naar laten kijken. Deze gaf ook aan dat het geen pingelen is.
a.s. woensdag ga ik eerst eens de verdeler controleren en het asje.


Bedankt voor je reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2018 11:22 #180217 door Theo Geurts
al iets gevonden???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2018 23:02 #180257 door Pascal Kranen
Nog niet direct,

Ik heb een pakking voor het huis besteld. Mocht er niets mis zijn met de aandrijfas kwa speling of beschadiging dan kan ik het gelijk weer afmonteren. Met de aandrijfflens van de verdeler en het deel op de as waar deze inhaakt heb ik geen beschadiging of echt slijtage gevonden. ik heb met de stethoscoop nog eens goed geluisterd en moet zeggen dat ik van mening ben dat het geluid echt uit de verdeler vandaan komt. Zodra ik via het huis omlaag ga ebt de ratel weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2018 23:25 #180258 door Hans W.
Pascal, ik weet niet waar je woont maar ik heb wel een complete ontsteking liggen die je kunt proberen/ lenen om te kijken of het daar in zit?
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2018 06:32 #180259 door 05703-dummy
Zit je rotortje goed op de as en zit ook je verdeelkap recht en vlak op je ontsteking?
Ja ik weet het; het klinkt als "te simpel voor woorden", maar juist daar wordt vaak overheen gekeken.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2018 12:25 #180261 door Kees Vos
Dag Pascal, ik volg jouw verhaal met belangstelling omdat ik ook een ratel heb in de motor, jouw omschrijving komt overeen met mijn probleem.
Het geluid komt in de eerste instantie bij 3000 toeren en hoger. Wat heb ik gedaan, ik heb de ontsteking terug gezet op 0 graden, nu treed het geluid op bij 4000 toeren, dus dacht ik het zit in de ontsteking. Bij controle van het ontstekingstijdstip bij zeer hoge toeren, 5000 en hoger lees ik een ontstekingstijdstip af op de poelie van 45 graden, en dat is te veel dan gaat de motor pingelen, naar mijn mening.
Ik denk dat de ontsteking versleten is, met name de centrifugaal gewichten, veertjes, aanslag voor max ontsteking. ed, ik heb ook geen ontsteking liggen om even te proberen of dat zo is. Ik ga de ontsteking uit elkaar halen. Mijn bevindingen zal ik vermelden.
De motor loopt verder als een zonnetje.
Waar ik ook even aan dacht is als ik het nokkenas tandwiel een tand er naast heb gezet, ik weet niet wat voor een effect dit heeft op de ontsteking en het lopen van de motor.
Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.