- Berichten: 37
ratelend geluid bij verdeler na vervanging distributietandwielen?
- Pascal Kranen
- Offline
- Junior Lid
Mijn zoektocht gaat nog even verder,
Thanks,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kranen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
Ben zeer benieuwd of je er een hebt. Geleen is inderdaad een stuk dichter bij huis om even op en neer te rijden voor een onderdeel te lenen om te testen Dus als je er een hebt voor een B18a
hoor ik het graag. Super dat je dit wil doen.
Met vriendelijke groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Ik heb een JFUR4 liggen, als je hem wilt proberen geen probleem
Ik stuur je wel even een PBtje met mijn telefoonnummer
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kranen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
Of goed. is maar hoe je het bekijkt. Aan de verdeler ligt het niet. Ik heb afgelopen weekend een JFUR 4 verdeler kunnen lenen van Rob. Na een beetje stellen sloeg de motor gelijk aan toen ik deze omgewisseld had. Echter het ratelend geluid is nog steeds aanwezig. Aangezien ik nu een nieuwe pakking heb voor het verdeler huis ga ik het asje binnenkort ook maar eens bekijken. En even de V snaar los halen om te kijken of het aan de dynamo/ waterpomp kan liggen.
We zoeken verder,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Heel veel succes met de zoektocht
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Succes
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kranen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
Naar aanleiding van de tips op mijn ratel verhaaltje hier. Ben ik er de laatste weken mee aan de slag gegaan. Als eerste heb ik een B18 a verdeler kunnen lenen van Rob Baeten. Het juiste type voor mijn B18 blok. Ik had er een in zitten voor een B20. Helaas na het omwisselen was het geluid niet verdwenen. Verder liep ie wel weer mooi stationair op deze verdeler. Heb hem over kunnen nemen van Rob en de andere bewaar ik als reserve. Ik had nog een setje nieuwe puntjes en condensator liggen voor een B18 verdeler en heb die er dus nu ook in kunnen zetten.
Maar daarmee was het probleem nog niet verholpen.
- Koppeling ingedrukt en gas gegeven. Rammelt nog steeds. Maar dus geen probleem in mijn aandrijflijn. Dus het probleem ligt voor bij het blok zoals ik begreep.
- V snaar los gehaald. Nog steeds ratel. Maar waterpomp en dynamo zijn dus ook niet het probleem.
- Startmotor los gehaald om te zien of de bendix misschien niet geheel terug schiet. Ook niet het probleem.
- Uitlaat en spruitstuk gecontroleerd. Maar ook hier niet echt iets te vinden.
- Als laatste het aandrijfasje voor de oliepomp onder de verdeler er uit gehaald.
Ik had wel al gemerkt toen ik de verdeler uit het verdelerhuis had gehaald en ik met mijn vinger boven op het asje drukte en heen en weer bewoog, deze soms een tikje gaf alsof er iets speling was. Bij nadere inspectie bleek het tandwiel op het asje slijtage sporen te hebben en het rechte deel onder aan het asje wat de oliepomp aandrijft, had ook slijtage sporen. Deze maar nieuw (gebruikte) besteld via de webshop van de Vkv. Bij levering langs elkaar gelegd en het “nieuwe” asje was inderdaad in betere staat. Deze er in gezet. En weer met mijn vinger op en neer geprobeerd te bewegen maar nu geen tik meer te horen. Weer verder in elkaar gezet nieuwe pakking voor het verdelerhuis. (Was niet aanwezig toen ik deze los maakte, dus dat is dan ook weer netjes afgedicht.)
En weer starten. Helaas ratel is er nog steeds. MAAR het is wel een stuk minder. Aangezien ik de Amazon op korte termijn wil laten taxeren heb ik contact gehad met Michel Vastmans. Bij hem ook even mijn probleempje voor gelegd. Deze verwees me door naar Han Misdom om hem er eens naar te laten luisteren en kijken.
Gisteren dus even een bezoekje gebracht bij Han thuis. Na 4 jaar hobbyen toch fijn om even een kenner op het gebied van onze klassiekers eens om raad te vragen en te laten kijken/horen of de B18 ook loopt zoals ie moet lopen. Na wat afstel werk aan de carburateur en proberen de ratel nog te lokaliseren die al een stuk minder aanwezig is zoals ik al schreef. Lijkt deze toch meer boven in het blok naar voren te komen. Tevens kreeg ik nog de tip om de kleppen in en uit op 0.40 en 0.45 te stellen. Ik heb ze nu op 0.45 en 0.50 in en uit staan. Dit heeft misschien ook nog een positieve invloed op het verminderen van het geluid. Hoogst waarschijnlijk heeft het dus toch met resonantie te maken i.v.m. de nieuwe distributie tandwielen. De B18 loopt in ieder geval zoals hoort te lopen en stationair lekker rustig en regelmatig. Zowel op lpg als op Benzine. Voor zover heb ik er nu dan ook vrede mee. Met een goed gevoel weer naar huis gereden. En klaar voor de volgende stap. Taxeren.
Bij deze ook even een paar foto’s van mijn Amazon na 4 jaar hobbyen.
Groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
ik de striping op de zijkant.
Voor wat de motor betreft. Je hebt wel zo'n beetje alles gehad, naast een kantelende zuiger/ gebroken zuiger veer , wat ik niet voor je hoop.. Dit hele item nog eens lezend dacht ik ook nog een nokkenas waarvan een nok versleten is, heb je daar ook al eens aan gedacht?
Of zijn er techneuten die dit lezen en dit uitsluiten?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
Dan geen nok maar de vertanding die het asje voor de ontsteking aandrijft.
De vertanding van het asje was versleten , is dan de vertanding aan de nokkenas dan ook niet versleten??
Waar ik ook aan denk is dat bij de montage van de nieuwe distributietandwielen de vertanding is beschadigd. ( indien het asje voor de ontsteking niet is verwijderd)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kranen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
Ik had het oude asje ook mee genomen naar Han. Hij had ze erger gezien. Er zit inderdaad slijtage aan het tandwiel van het asje maar lijkt mij meer van meerdere jaren. Aan de onderzijde waar deze de oliepomp aandrijft was er iets meer slijtage te zien. De schade aan het asje lijkt mij dan ook niet te komen van het wisselen van de distributietandwielen. Het feit blijft wel dat de oude dus af en toe een tikje gaf als ik er met mijn wijsvinger mee op en neer bewoog in het blok. Bij de "nieuwe" had ik daar geen last meer van. Tevens was hierna de ratel ook minder. Had me al eerder afgevraagd als ik toch voor de fiber had gekozen en niet voor de staal/aluminium versie dit geluid ook naar boven was gekomen. Maar een set nieuwe distributie tandwielen vind ik wel genoeg
Wat de slijtage van de vertanding aan de nokkenas betreft (voor zover het te zien/voelen was) durf ik je niet te zeggen wat de slijtage is. Denk dat de nokkenas er dan toch een keer uit zou moeten. Ik hou het nu in ieder geval in de gaten.
Groet, Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.