Mijn motor revisie.

Lees meer
06-02-2017 13:52 #166512 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn motor revisie.

Simon S schreef : Het staat allemaal in dit "draadje"
www.volvokv.nl/forum/137/22493&hilit=krukaskeerring
KAN IEMAND VAN DE MODS DAT HER-OPENEN aub

Aanvankelijk kon ik er ook niet bij, maar het lijkt alsof de bovengenoemde link niet klopt.
Met deze link www.volvokv.nl/forum/motor/22493-vilt-versus-rubber-olie-kering kom je er wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2017 15:51 #166513 door Ernst Sangen
Beantwoord door Ernst Sangen in topic Mijn motor revisie.
Aanvullend op de actie van Lars is in het originele bericht ook de werkende link geplaatst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2017 17:17 #166515 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Mijn motor revisie.
Ter aanvulling op je boodschappenlijst.
Ik zie geen oliepomp , als je de oude pomp laat zitten moet je minimaal de 2 rubbers voor het pijpje vervangen.
ook zie ik geen lagerschalen voor de nokkenas , deze zijn net zo versleten als de schalen van de krukas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2017 22:01 #166521 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Mijn motor revisie.
Zijn die nokkenaslagers niet moeilijk te vervangen?

En chemisch reinigen van t blok. Benzine + kwasje prima?

En de rode motorlak, heeft die geen primer nodig?

Dankjewel allemaal :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2017 11:40 #166525 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn motor revisie.
Ja, de nokkenaslagers zijn lastig, de achterste vriesplug moet eruit om ze eruit te kunnen tikken, ik laat het altijd doen bij revisiebedrijf wat ook de kop doet.
Wat betreft de krukas en lagers, altijd eerst kijken hoe ze eruit komen.
Dan zijn er twee opties, ofwel alleen de lagerschalen vervangen, danwel de krukas slijpen naar volgende overmaat.
Oliepomp is een ander verhaal, als de speling : 0,35 is moet deze worden vervangen, zorg dat je een originele krijgt MET de nummers erin.
Vaak zijn de pompen zonder nummer erin al op 2,0 - 2,5
Als dit niet lukt kun je hem ook zelf reviseren.
De rode engine paint heeft geen grondverf nodig, alleen wel zorgen dat het blok mooi schoon en ontvet is.
Ik maak de vriesdoppen mooi schoon en polijst de nummers.
Dat ziet er zo uit




Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2017 13:35 - 07-02-2017 13:37 #166528 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Mijn motor revisie.

Dustin Swann schreef : Zijn die nokkenaslagers niet moeilijk te vervangen?

En chemisch reinigen van t blok. Benzine + kwasje prima?

En de rode motorlak, heeft die geen primer nodig?

Dankjewel allemaal :)


Nokkenaslagers zijn idd niet zo eenvoudig. Door eerst de achterste vriesplug er uit te tikken, kom je met een aantal hulp tools een heel eind. Ik heb dit weekend nog dop van een doppenset gebruikt welke de juiste diameter had. Het spul is erg zacht, met de nagel kan je er al een kras in zetten.

Let wel goed op dat de gaatjes voor smering juist blijven zitten. Anders heb je een probleem.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2017 23:39 #166535 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Mijn motor revisie.
Pff met zón zacht materiaal lijkt het me verstandiger om er niet aan te beginnen.. mij kennende :p

Wat bij mij meer het "probleem" is is mn budget en eerlijk gezegd was de revisatie niet noodzakelijk, sterker nog de drijfstanglagers zagen er nog redelijk nieuw uit. Ook heb ik er een monteur naar laten kijken en adverseerde me alleen de drijfstang lagers, distributie en de cilinders aan t pakken.
Vandaar dat ik niet alles meteen mee pak :)

Olie pomp ga ik nog wel nachecken.

Dankjewel voor t advies :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2017 09:11 #166536 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn motor revisie.
Goedkoop = duurkoop
Als je een blok uit de wagen hebt en zo ver open hebt liggen, zou ik in ieder geval het goed reinigen en alle onderdelen bekijken.
Het is zonde om een nieuwe pakkingset te gebruiken aan een gesletenblok.
Als de cilinders nog zo goed zijn kun je ze laten opruwen, zodat de sporen er weer in zitten. Een geheel gladde wand is zelden egaal en dus een reden om iets te doen.
Dan hoef je alleen maar nieuwe zuigerveren te kopen, zuigers zijn duur !!
Nokkenas ?
Stoters ? moeten geen pitjes hebben
krukas bruine spoor met waterproof 1000 wegpoetsen
Kop in ieder geval vlakken en kleppen opnieuw inslijpen, geleiders geven vaak olieverbruik, als je de klep er doorheen haalt en je voelt speling, vervangen!. Dan is helemaal reviseren een kleine stap...
Waar woon je, ik kan je helpen met een goed revisiebedrijf in mijn regio, Arnhem

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2017 09:32 #166537 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Mijn motor revisie.
Heb een nieuwe kop gekocht, de oude had zetels die veel te diep liggen. De nieuwe heeft harde zetels en grotere kleppen :)

Cilinders laat ik vanmiddag honen, wanden waren idd spiegelglad

Nokkenas word vervangen door een K met nieuwe volgers.

Wat bedoel je met de bruine spoor op de krukas?

Regio Gennep/Nijmegen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2017 10:42 #166541 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Mijn motor revisie.
Je laat vanmiddag de cilinders hohnen bij een revisiebedrijf , zij hebben ook de gereedschappen om de nokkenas lagers te vervangen.

beetje zonde om hier op stuk te lopen als je verder alles hebt vernieuwd.

met het speciaalgereedschap is het 10 minuten werk, het is logisch dat het speciaalgereedschap niet wordt uitgeleend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.