Vilt versus rubber olie kering
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Lekkage is een veel gezien probleem, met dit item wil ik eens de kennis en ervaring over dit onderwerp bundelen.
Ik heb bij revisie de laatste jaren vastgesteld dat:
1. Vilt erg lang mee gaat, vaak na lange stilstand even lekt en dan door olie toevoer vanuit het Carter, bij gebruik, weer volledig droog wordt.
2. Er zijn twee verschillende rubberen keringen voor de B20/30, de oranje die bij de verschillende ' specialisten' wordt geleverd! en de zwarte oliekering die in de revisiesets van Volvo en het VKO wordt geleverd.
Ik bemerk dat de zwarte Volvo ringen langer meegaan en slijtvaster zijn
3. Afgesleten krukasring, aan de voorzijde, is soms de oorzaak van de lekkage, je ziet/voelt dan een richel.
Dit heb ik m.n. bij de B30 krukas gezien, maar ook bij B20 blokken met hoge kilometrages.
Ook een krukas die meer dan drie ton heeft gelopen, vertoond soms waarneembare slijtage aan de achterste krukas.
Dit veroorzaakt lekkage.
4. Montage van de vilten oliekering kan nadat de ring 12-24 uur in de olie heeft gelegen, hij neemt dan de olie op er sluit perfect af. Montage van de rubber kering dient met veel grease - of te wel vet - te geschieden, gedachte is dat anders de ring te heet wordt bij de eerste keer dat de motor draait.
De rubber kering moet met het dichte gedeelte naar buiten worden gemonteerd.
5. Centreren van de keringen kan worden beïnvloedt door de twee carterbouten aan te draaien, het lijkt logisch dat deze aangedraaid moeten worden
6.soms kan een olie lekkage worden opgelost door een vilten ring te plaatsen, dit is bovendien goedkoop.
Ik nodig jullie uit om te reageren op bovenstaande stellingen / ervaringen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 210
Dus als ik het goed begrijp bij punt 5 zijn deze bouten voor het centreren en niet voor puur vast zetten?
Ik heb bij mijn B18b een beetje lekkage. waar ik op een moment wat aan ga doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Voor de B18 geldt dat hij een beetje mag zweten, zeker als hij een tijd - winter - heeft stil gestaan.
Met gebruik komt er dan weer olie van uit het carter en zal hij beter afsluiten.
Hoe het is met positieve carterdruk bij versleten motoren, laat zich raden....dan gaat alles lekken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Ik heb bij de 1800 twee keer achter elkaar een keerring moeten plaatsen voordat hij lekdicht was. De laatste keer heb ik op aanraden van Niek de Boer het veertje 1 tandje strakker gezet. Toen was ik van het probleem af!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik centreer hem altijd eerst helemaal perfect en zet hem met de boutjes aan het blok goed vast en zet dan de carterpan boutjes onderin pas vast.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Ik heb van voren rubber en achter vilt met bijde geen problemen.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Daar was ik nog niet op gekomen...dank
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.