weinig vermogen

  • Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-04-2016 23:29 #159511 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic weinig vermogen
Hallo,

Ben nog opzoek naar een nokkenas. Zit er nog verschil in de nokkenas van een b20 A, B of E? Ik heb een R-sport nokkenas gezien voor niet te veel geld en die is zo goed als nieuw. Op het plaatje ziet hij er zelfde uit, maar zit er nog verschil in? Er staat bij dat hij geschikt is voor elke b20 motor, maar wil graag jullie mening horen.

mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-04-2016 23:44 #159512 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic weinig vermogen
Heb er nu een k-nokkenas in liggen zie ik. Er staat een k op de achterkant van de nokkenas in ieder geval.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2016 23:35 #159528 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weinig vermogen
Het onderblok is bij alle B20 motoren hetzelfde, maar daar zitten wel de belangrijkste onderdelen... Zeker als je een sneller blok wil dan is goedkoop duurkoop en heeft een dure nokkenas weinig zin als de compressie matig is en de oliedruk zo zo.
Dus de oliepomp checken en bij > 0,35 speling vervangen, de drijfstang en krukas lagerschalen checken en de krukas zo nodig late slijpen.
Ik zag lengte strepen en geen hoonsporen op de cilinderwanden, dus honen en overmaat zuigers met nieuwe veren.
Nordicar heeft een leuke aanbieding met zuigers, veren, glijlagers, pakkingen uit USA, goede kwaliteit.

De hoogte van de 20 kop bepaalt de compressie, de E-kop heeft de hoogste compressie van ongeveer 11,5 en Volvo combineert dit met de snelste D- nokkenas uit de serie. je kunt nog naar een K-nokkenas of een TT3 of TT4 van Tinustechniek
DeB20B heeft de C-nokkenas en gecombineerd met dubbele Stromberg, Volvo gebruikte vaste combinaties nokkenas, compressie en naalden.

Ik hou me daar meestal aan, maar gebruik wel de TT3 nokkenas op een B20B en dat loopt prachtig met een enkele Stromberg op LPG

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-04-2016 09:48 #159780 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic weinig vermogen
Hallo allemaal,

Gisteren heel de dag aan de auto gewerkt en alles weer in elkaar gezet met een nieuwe nokkenas type d en de kleppen heb ik in laten slijpen bij een vriend van me. Een totale revisie was niet nodig. Nu loopt de auto weer heel goed, maar kan mischien alleen nog iets beter worden afgesteld. Alleen is er een probleem bij de koeling. De auto wordt namelijk te heet naar mijn zin en heb hem dan ook na een kort rondje uitgezet. Nu is mijn vraag kan dit aan mijn thermostaat liggen? Heb ook wel eens gehoord doordat de ontsteking net niet goed staat dat hij ook veel warmer wordt. Ook lekt hij wat koelwater bij de thermostaat. Kan ik het beste eerst maar naar de thermostaat kijken of hebben jullie nog ideeën.

Mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-04-2016 13:16 #159786 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic weinig vermogen
Je hebt de kop er af gehad. Koelsysteem opnieuw gevuld? Wellicht zit er nog ergens lucht in het blok, dat kan blijven hangen onder de thermostaat waardoor die niet of later open gaat. Klein gaatje van 1 mm in de thermostaat boren wil nog wel eens helpen. Je kunt ook even testen zonder de thermostaat er in.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-04-2016 18:15 #159796 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic weinig vermogen
Hallo,

Had al wel geprobeerd om de lucht uit het systeem te krijgen, maar dat was waarschijnlijk nog niet voldoende geweest. Nu doet hij het weer perfect en wordt tot nu toe niet meer te warm. Moet nu alleen de ontsteking nog afstellen, maar de auto loopt verder weer super en ook op benzine doet hij het beter doordat ik de rubbers van de injectoren heb vervangen deze waren allemaal hard en verdroogd. Ook rookt hij niet meer blauw tijdens het starten, de klepseals waren bij sommige kapot en allemaal hard geworden. Verder wil ik iedereen bedanken voor hun advies! En ook sorry voor het niet volgen van alle adviezen! :oops:

Nu heb ik nog een vraagje: Ik lees dat de koppakking na ongeveer 100 km weer opnieuw moet worden aangetrokken? Dus dan moeten ook weer de tuimelaars van het blok worden gelift?

mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2016 02:42 #159810 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic weinig vermogen
Beste Frederick, Olyslager schrijft voor warm draaien en dan op spanning zetten 9m-kg.
Als je niet de sleutel er voor hebt om onder de tuimelaars te komen moeten deze er weer af.

success

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD