weinig vermogen

  • Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-04-2016 23:15 #159246 door Frederik van Beek
weinig vermogen is gemaakt door Frederik van Beek
Hallo,

Ik rij nu ruim 2 jaar met mijn volvo 145 met een B20 E met ongeveer 20000 km achter de rug. Sinds ongeveer een week heeft de auto een stuk minder vermogen als voorheen. Hij heeft veel moeite boven de 3000 toeren omhoog te komen. Ook onderin mist hij iets maar dat merk je bijna niet. Zeker op de snelweg of als ik iets vlotter op wil trekken merk ik dat hij niet meer zo makkelijk op toeren komt als voorheen. Nu heb ik al naar het een het ander gekeken of ik het op kon lossen. Ik heb de kleppen gesteld, contactpuntjes gesteld, bougie kabels en vacuum vervroeger gecontroleerd. Hier waren geen bijzonderheden op te merken en staat nu weer goed.

Nu heb ik een compressie test gedaan en hieruit komt dat cilinder 1: 8.5 bar, cilinder 2: 8,3 bar, cilinder 3: 7 bar en cilinder 4: 9.5 bar hebben. Ik denk dat dit niet geweldig is, maar is dit zo slecht dat dit de oorzaak van mijn probleem kan zijn? Ook is het best plotseling gegaan. Ook heb ik het idee dat de motor de laatste tijd meer olie is gaan verbruiken.

Zijn er misschien nog dingen waar mijn probleem vandaan kunnen komen? Ook moet ik vermelden dat hij dit zowel op benzine en op LPG dezelfde problemen geeft. Hij loopt stationair best goed.

mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2016 00:47 #159248 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic weinig vermogen
Beste Frederick, het zou kunnen dat door de slechte compressie de motor slecht gaat presteren heb ik ook gehad met mijn B20E.
Het volgende wat zich voor gaat doen is rammellen van de derde zuiger,lijkt er in het begin op of dat je kleppen niet goed staan.
Als ja dan de compressie gaat checken is hij nog lager.
Maar wat ook nog het geval kan zijn is een versleten nokkenas.
Dus zul je lifthoogte van je kleppen eens moeten checken.

success

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2016 00:48 #159249 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic weinig vermogen
Onder de 8 zijn toch waarden waarbij ik ernstig zou overwegen het blok (kop) aan een grondige inspectie te onderwerpen, reviseren of vervangen. Vooral het grote verschil tussen de hoogste en de laagste duidt op ellende.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2016 09:17 #159255 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weinig vermogen
Frederick, dit probleem kennen we en hebben net een B20E gereviseerd, ik heb je een pb gestuurd.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-04-2016 09:55 #159258 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic weinig vermogen
Bedankt voor de snelle reacties!

Oke, dus het meest waarschijnlijke is dat mijn kop een revisie nodig heeft. Maar kan het probleem plotseling ontstaan? Want dat lijkt me slijtage dat geleidelijk ontstaat? Maar kan het ook zijn dat mijn zuiger/cilinder versleten zijn? Dit kan ik toch testen door olie op de kop te leggen en dan opnieuw de compressie meten?

Mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2016 11:07 #159260 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic weinig vermogen
Dit is niet meer dan een indicatie.
wat is het olieverbruik , wat is de gebruikte olie en de kleur/toestand van de olie aan de peilstok.
een slechte motor is vaak te herkennen aan de snel zwart verkleurende , stinkende en specifieke structuur
die je leert te herkennen door ervaring.
Mogelijk is de kop aan revisie toe , bij hoog olieverbruik hoef je eigenlijk niet verder te kijken en is er sprake van algehele misère.
Een revisie is dan de oplossing.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-04-2016 13:32 #159263 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic weinig vermogen

"Rene Brandt" schreef:
Dit is niet meer dan een indicatie.
wat is het olieverbruik , wat is de gebruikte olie en de kleur/toestand van de olie aan de peilstok.
een slechte motor is vaak te herkennen aan de snel zwart verkleurende , stinkende en specifieke structuur
die je leert te herkennen door ervaring.
Mogelijk is de kop aan revisie toe , bij hoog olieverbruik hoef je eigenlijk niet verder te kijken en is er sprake van algehele misère.
Een revisie is dan de oplossing.


Wat precies het olieverbruik is durf ik niet te zeggen, heb dat nooit echt bijgehouden. De auto rookt alleen blauw als ik hem start, maar hierna zie ik nooit geen blauwe rook of ruik ik geen verbrande oliegeur. De olie verkleurd niet sneller dan normaal denk ik en heb nog nooit daar iets vreemd aan geroken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-04-2016 19:17 #159271 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic weinig vermogen
Goede avond.
Heb vorige week zelfde probleem gehad, Bleek membraam van stromberg carb gescheurd.
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-04-2016 19:51 #159274 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic weinig vermogen
Hoi Frederik,

Je schrijft dat je met een B20E rijdt. Heeft die toevallig het D-jetronic injectiesysteem?
Zo ja, dan kan je wellicht het metaalkleurige granaatje controleren dat zich in de motorruimte bevindt.



Dit is de Manifold Airpressure Sensor (MAP-sensor) en met dit antieke instrument kan de computer (ECU) weer bepalen hoeveel brandstof er benodigd is.Het principe van de sensor werkt met vacuüm en dat wordt gemeten met een dun metalen membraan. Dit membraan, dat in de sensor zit, kan zomaar door ouderdom het begeven hebben.

Je kan hem simpelweg controleren door de vacuümslang, die tussen het inlaatspruitstuk en de sensor loopt, bij het spruitstuk los te nemen en er dan aan te zuigen. Hierdoor creëer je een onderdruk in de sensor en die mag niet weglekken.

Succes!

Groet, Jurriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2016 20:02 #159275 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic weinig vermogen
Had het zelfde, bleek het draadje naar temperatuur sensor te zijn welke in de kop zit naast luchtschuif. Hoe heb je overigens je compressie gemeten? Met warme motor en gas klep geheel open? Ook al geprobeerd nadat je een beetje olie op de zuiger hebt gedaan?

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD