weinig vermogen
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
Ik rij nu ruim 2 jaar met mijn volvo 145 met een B20 E met ongeveer 20000 km achter de rug. Sinds ongeveer een week heeft de auto een stuk minder vermogen als voorheen. Hij heeft veel moeite boven de 3000 toeren omhoog te komen. Ook onderin mist hij iets maar dat merk je bijna niet. Zeker op de snelweg of als ik iets vlotter op wil trekken merk ik dat hij niet meer zo makkelijk op toeren komt als voorheen. Nu heb ik al naar het een het ander gekeken of ik het op kon lossen. Ik heb de kleppen gesteld, contactpuntjes gesteld, bougie kabels en vacuum vervroeger gecontroleerd. Hier waren geen bijzonderheden op te merken en staat nu weer goed.
Nu heb ik een compressie test gedaan en hieruit komt dat cilinder 1: 8.5 bar, cilinder 2: 8,3 bar, cilinder 3: 7 bar en cilinder 4: 9.5 bar hebben. Ik denk dat dit niet geweldig is, maar is dit zo slecht dat dit de oorzaak van mijn probleem kan zijn? Ook is het best plotseling gegaan. Ook heb ik het idee dat de motor de laatste tijd meer olie is gaan verbruiken.
Zijn er misschien nog dingen waar mijn probleem vandaan kunnen komen? Ook moet ik vermelden dat hij dit zowel op benzine en op LPG dezelfde problemen geeft. Hij loopt stationair best goed.
mvg, Frederik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Het volgende wat zich voor gaat doen is rammellen van de derde zuiger,lijkt er in het begin op of dat je kleppen niet goed staan.
Als ja dan de compressie gaat checken is hij nog lager.
Maar wat ook nog het geval kan zijn is een versleten nokkenas.
Dus zul je lifthoogte van je kleppen eens moeten checken.
success
Johan Geers
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
Oke, dus het meest waarschijnlijke is dat mijn kop een revisie nodig heeft. Maar kan het probleem plotseling ontstaan? Want dat lijkt me slijtage dat geleidelijk ontstaat? Maar kan het ook zijn dat mijn zuiger/cilinder versleten zijn? Dit kan ik toch testen door olie op de kop te leggen en dan opnieuw de compressie meten?
Mvg, Frederik
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
wat is het olieverbruik , wat is de gebruikte olie en de kleur/toestand van de olie aan de peilstok.
een slechte motor is vaak te herkennen aan de snel zwart verkleurende , stinkende en specifieke structuur
die je leert te herkennen door ervaring.
Mogelijk is de kop aan revisie toe , bij hoog olieverbruik hoef je eigenlijk niet verder te kijken en is er sprake van algehele misère.
Een revisie is dan de oplossing.
- Frederik van Beek
- Senior lid
-
"Rene Brandt" schreef:
Dit is niet meer dan een indicatie.
wat is het olieverbruik , wat is de gebruikte olie en de kleur/toestand van de olie aan de peilstok.
een slechte motor is vaak te herkennen aan de snel zwart verkleurende , stinkende en specifieke structuur
die je leert te herkennen door ervaring.
Mogelijk is de kop aan revisie toe , bij hoog olieverbruik hoef je eigenlijk niet verder te kijken en is er sprake van algehele misère.
Een revisie is dan de oplossing.
Wat precies het olieverbruik is durf ik niet te zeggen, heb dat nooit echt bijgehouden. De auto rookt alleen blauw als ik hem start, maar hierna zie ik nooit geen blauwe rook of ruik ik geen verbrande oliegeur. De olie verkleurd niet sneller dan normaal denk ik en heb nog nooit daar iets vreemd aan geroken.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Heb vorige week zelfde probleem gehad, Bleek membraam van stromberg carb gescheurd.
Hans
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
Je schrijft dat je met een B20E rijdt. Heeft die toevallig het D-jetronic injectiesysteem?
Zo ja, dan kan je wellicht het metaalkleurige granaatje controleren dat zich in de motorruimte bevindt.
Dit is de Manifold Airpressure Sensor (MAP-sensor) en met dit antieke instrument kan de computer (ECU) weer bepalen hoeveel brandstof er benodigd is.Het principe van de sensor werkt met vacuüm en dat wordt gemeten met een dun metalen membraan. Dit membraan, dat in de sensor zit, kan zomaar door ouderdom het begeven hebben.
Je kan hem simpelweg controleren door de vacuümslang, die tussen het inlaatspruitstuk en de sensor loopt, bij het spruitstuk los te nemen en er dan aan te zuigen. Hierdoor creëer je een onderdruk in de sensor en die mag niet weglekken.
Succes!
Groet, Jurriaan
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.