Uitvallen motor stationair - Amazon

• C. Los (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-03-2016 14:01 #158916 door C. Los (GAST)
Uitvallen motor stationair - Amazon is gemaakt door C. Los (GAST)
Gisteren had ik weer een mooi pleziertje.. Ik had de zenith carburateur weer geplaatst en de motor pruttelde weer leuk.
Toen ben ik een stuk gaan rijden en midden op een kruispunt viel de motor uit. Na een seconde of 20 proberen sloeg deze gelukkig weer aan maar bij het volgende stoplicht 500 meter verderop viel hij weer uit. Ik kreeg de auto onmogelijk gestart. Daar sta je dan :lol: .

Met behulp van omstanders de auto naar de kant geduwd en gewacht op de ANWB.. De auto startte in één keer. De man kon mij niet vertellen wat er gebeurd was maar vond de motor stationair te rustig lopen.

Het is dus niet dat de auto zoals bij een koude motor begint te "bokken" en dan uitvalt maar hij loopt gewoon rustig stationair en valt in een keer stil. Loopt hij dan te weinig toeren? Waarom krijg ik de motor onmogelijk gestart als hij uitvalt en start hij pas na een tijdje stilstaan?

Het is een B18 motor op LPG. Het uitlaatspruitstuk is tussen aansluiting spruitstuk en uitlaat flink lek waardoor hij in het begin best wat witte damp wolken maakt maar ik vraag mij af of dit er mee te maken kan hebben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-03-2016 14:09 #158917 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Uitvallen motor stationair - Amazon
Gewoon gaan rijden , en als het weer gebeurd, direkt je auto uit en onder je kap kijken om te zien hoe wit je verdamper is.
Denk dat je verdamper bevriest.
iets hoger toerental kan dat op lossen

• C. Los (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-03-2016 14:28 #158918 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic Uitvallen motor stationair - Amazon
Ik durf er eigenlijk niet mee te rijden uit angst dat de motor weer op een kruispunt uitvalt en niet meer aan wil. :oops:
Kan ik dit testen door hem een tijd op zijn plaats te laten draaien en de temperatuur van de verdamper te meten?

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-03-2016 15:15 #158919 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Uitvallen motor stationair - Amazon
Rondje rijden om je woning?
Bij alleen maar stationair tokkelen heb je kans dat t probleem zich niet voordoet, probleem zal zich voornamelijk laten zien bij wisselende belasting van de verdamper.
En als de buitentemperatuur stijgt heb je er ook minder last van.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2016 20:28 #158928 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Uitvallen motor stationair - Amazon
Ik heb dit ook zeer regelmatig, dit gebeurd bij mij wanneer ik heel ver af zit van mijn onderhoudsinterval

Koude motor, nooit problemen, alleen bij een watme motor. Bij warme motor remmen, zonder te ontkoppelen, laatste stukje op de handrem en voet op het gas om hem in de toeren te houden

Inderdaad als hij dan toch uitvalt heb je hem niet zo makkelijk aan de praat. Wanneer de motor is afgekoelt heb je geen problemen om te starten, vandaar dat hij in 1 keer starte bij de anwb?

Bij mij helpt meestal om de kleppen opnieuw te stellen. Als je de ontsteking ook meeneemt (de mijne verloopt) kan je er weer een 10.000 km tegenaan. Als ik dan stug door blijf rijden (richting de 15k) dan hou ik hem bij de koude motor ook niet aan de praat.

De mijne rijdt enkel op benzine, heb geen gas installatie

Conclusie, controleer je klepspeling, evt. Ontsteking

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2016 22:17 #158933 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Uitvallen motor stationair - Amazon
in welke richting staat de opening van je luchtfilter(huis)?
Als deze in de rijrichting staat, dan word hij tijdens het remmen letterlijk uitgeblazen.(op lpg)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• C. Los (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-03-2016 22:27 #158934 door C. Los (GAST)

"jo jo (GAST)" schreef:
Rondje rijden om je woning?
Bij alleen maar stationair tokkelen heb je kans dat t probleem zich niet voordoet, probleem zal zich voornamelijk laten zien bij wisselende belasting van de verdamper.
En als de buitentemperatuur stijgt heb je er ook minder last van.

Ik zal het nog eens proberen of dat het is.

"Ronald Damme" schreef:
Ik heb dit ook zeer regelmatig, dit gebeurd bij mij wanneer ik heel ver af zit van mijn onderhoudsinterval

Koude motor, nooit problemen, alleen bij een watme motor. Bij warme motor remmen, zonder te ontkoppelen, laatste stukje op de handrem en voet op het gas om hem in de toeren te houden

Inderdaad als hij dan toch uitvalt heb je hem niet zo makkelijk aan de praat. Wanneer de motor is afgekoelt heb je geen problemen om te starten, vandaar dat hij in 1 keer starte bij de anwb?

Bij mij helpt meestal om de kleppen opnieuw te stellen. Als je de ontsteking ook meeneemt (de mijne verloopt) kan je er weer een 10.000 km tegenaan. Als ik dan stug door blijf rijden (richting de 15k) dan hou ik hem bij de koude motor ook niet aan de praat.

De mijne rijdt enkel op benzine, heb geen gas installatie

Conclusie, controleer je klepspeling, evt. Ontsteking

De kleppen heb ik 400km geleden gesteld. Ontsteking niet. Dit is de eerste keer dat het gebeurd sinds ik de carburateur heb gereviseerd. Helaas kan ik de RPM nu niet controleren bij stationair. Zou zomaar kunnen zijn dat de man van de ANWB gelijk heeft en hij te rustig draait.

Ik zal de ontsteking ook eens bekijken, bedankt voor de tip!

"Kevin de Leuw" schreef:
in welke richting staat de opening van je luchtfilter(huis)?
Als deze in de rijrichting staat, dan word hij tijdens het remmen letterlijk uitgeblazen.(op lpg)

Inderdaad in de rijrichting. De motor valt overigens pas na een seconde of 10 na stilstand uit. Zou niet verklaren waarom ik hem dan niet gestart krijg lijkt mij?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2016 10:04 #158951 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Uitvallen motor stationair - Amazon
Normale ontsteking ?. kijk eens naar de punten en het tijdstip van ontsteking, kan zijn dat met nieuwe puntjes/condensator en ontsteking afstellen probleem over is. Je kan proberen met warme motor de sleutel twee- drie keer om te draaien, zodat er meer gas wordt toegevoerd.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• C. Los (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-04-2016 17:22 #160023 door C. Los (GAST)
Grote kleine kick van dit topic. Vandaag weer kans gezien om aan de auto te werken.
Toen hij koud startte wilde hij alleen draaien op redelijk hoge toeren. Als hij daar onder ging dan viel de motor stil.

Na 10 minuten warmdraaien heb ik langzaam de toeren verlaagd en bleef hij ongeveer 10 minuten stationair draaien. Plots viel de motor stil(hij viel gewoon uit). Ik heb direct aan de verdamper gevoeld: deze was goed warm.

"Ed van der Zee" schreef:
Normale ontsteking ?. kijk eens naar de punten en het tijdstip van ontsteking, kan zijn dat met nieuwe puntjes/condensator en ontsteking afstellen probleem over is. Je kan proberen met warme motor de sleutel twee- drie keer om te draaien, zodat er meer gas wordt toegevoerd.

Inderdaad normale ontsteking. Misschien toch iets mee mis? Afstellen van de ontsteking? Ik zit er al een tijdje over te denken om naar elektrische ontsteking te gaan. Puntjes zagen er nog perfect mooi uit.

Video van de motor in actie, misschien dat iemand er iets aan kan horen:

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2016 23:52 #160030 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Uitvallen motor stationair - Amazon
Je kan het ontstekingstijdstip afstellen (ik laat dit altijd doen) bij mij verloopt hij namelijk, zou ook goed kunnen dat dit bij jou aan de hand is.

Probeer ook eens te controleren op valse lucht (remmenreiniger)

Je zegt dat dit ook de eerste keer is sinds het reviseren van je carb. Is het dan wel een lange tijd goed gegaan? Of zijn sinds revisie deze problemen aan het licht gekomen?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD