Uitvallen motor stationair - Amazon
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Toen ben ik een stuk gaan rijden en midden op een kruispunt viel de motor uit. Na een seconde of 20 proberen sloeg deze gelukkig weer aan maar bij het volgende stoplicht 500 meter verderop viel hij weer uit. Ik kreeg de auto onmogelijk gestart. Daar sta je dan :lol: .
Met behulp van omstanders de auto naar de kant geduwd en gewacht op de ANWB.. De auto startte in één keer. De man kon mij niet vertellen wat er gebeurd was maar vond de motor stationair te rustig lopen.
Het is dus niet dat de auto zoals bij een koude motor begint te "bokken" en dan uitvalt maar hij loopt gewoon rustig stationair en valt in een keer stil. Loopt hij dan te weinig toeren? Waarom krijg ik de motor onmogelijk gestart als hij uitvalt en start hij pas na een tijdje stilstaan?
Het is een B18 motor op LPG. Het uitlaatspruitstuk is tussen aansluiting spruitstuk en uitlaat flink lek waardoor hij in het begin best wat witte damp wolken maakt maar ik vraag mij af of dit er mee te maken kan hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Denk dat je verdamper bevriest.
iets hoger toerental kan dat op lossen
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Kan ik dit testen door hem een tijd op zijn plaats te laten draaien en de temperatuur van de verdamper te meten?
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Bij alleen maar stationair tokkelen heb je kans dat t probleem zich niet voordoet, probleem zal zich voornamelijk laten zien bij wisselende belasting van de verdamper.
En als de buitentemperatuur stijgt heb je er ook minder last van.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Koude motor, nooit problemen, alleen bij een watme motor. Bij warme motor remmen, zonder te ontkoppelen, laatste stukje op de handrem en voet op het gas om hem in de toeren te houden
Inderdaad als hij dan toch uitvalt heb je hem niet zo makkelijk aan de praat. Wanneer de motor is afgekoelt heb je geen problemen om te starten, vandaar dat hij in 1 keer starte bij de anwb?
Bij mij helpt meestal om de kleppen opnieuw te stellen. Als je de ontsteking ook meeneemt (de mijne verloopt) kan je er weer een 10.000 km tegenaan. Als ik dan stug door blijf rijden (richting de 15k) dan hou ik hem bij de koude motor ook niet aan de praat.
De mijne rijdt enkel op benzine, heb geen gas installatie
Conclusie, controleer je klepspeling, evt. Ontsteking
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Als deze in de rijrichting staat, dan word hij tijdens het remmen letterlijk uitgeblazen.(op lpg)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Ik zal het nog eens proberen of dat het is."jo jo (GAST)" schreef:
Rondje rijden om je woning?
Bij alleen maar stationair tokkelen heb je kans dat t probleem zich niet voordoet, probleem zal zich voornamelijk laten zien bij wisselende belasting van de verdamper.
En als de buitentemperatuur stijgt heb je er ook minder last van.
De kleppen heb ik 400km geleden gesteld. Ontsteking niet. Dit is de eerste keer dat het gebeurd sinds ik de carburateur heb gereviseerd. Helaas kan ik de RPM nu niet controleren bij stationair. Zou zomaar kunnen zijn dat de man van de ANWB gelijk heeft en hij te rustig draait."Ronald Damme" schreef:
Ik heb dit ook zeer regelmatig, dit gebeurd bij mij wanneer ik heel ver af zit van mijn onderhoudsinterval
Koude motor, nooit problemen, alleen bij een watme motor. Bij warme motor remmen, zonder te ontkoppelen, laatste stukje op de handrem en voet op het gas om hem in de toeren te houden
Inderdaad als hij dan toch uitvalt heb je hem niet zo makkelijk aan de praat. Wanneer de motor is afgekoelt heb je geen problemen om te starten, vandaar dat hij in 1 keer starte bij de anwb?
Bij mij helpt meestal om de kleppen opnieuw te stellen. Als je de ontsteking ook meeneemt (de mijne verloopt) kan je er weer een 10.000 km tegenaan. Als ik dan stug door blijf rijden (richting de 15k) dan hou ik hem bij de koude motor ook niet aan de praat.
De mijne rijdt enkel op benzine, heb geen gas installatie
Conclusie, controleer je klepspeling, evt. Ontsteking
Ik zal de ontsteking ook eens bekijken, bedankt voor de tip!
Inderdaad in de rijrichting. De motor valt overigens pas na een seconde of 10 na stilstand uit. Zou niet verklaren waarom ik hem dan niet gestart krijg lijkt mij?"Kevin de Leuw" schreef:
in welke richting staat de opening van je luchtfilter(huis)?
Als deze in de rijrichting staat, dan word hij tijdens het remmen letterlijk uitgeblazen.(op lpg)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Toen hij koud startte wilde hij alleen draaien op redelijk hoge toeren. Als hij daar onder ging dan viel de motor stil.
Na 10 minuten warmdraaien heb ik langzaam de toeren verlaagd en bleef hij ongeveer 10 minuten stationair draaien. Plots viel de motor stil(hij viel gewoon uit). Ik heb direct aan de verdamper gevoeld: deze was goed warm.
Inderdaad normale ontsteking. Misschien toch iets mee mis? Afstellen van de ontsteking? Ik zit er al een tijdje over te denken om naar elektrische ontsteking te gaan. Puntjes zagen er nog perfect mooi uit."Ed van der Zee" schreef:
Normale ontsteking ?. kijk eens naar de punten en het tijdstip van ontsteking, kan zijn dat met nieuwe puntjes/condensator en ontsteking afstellen probleem over is. Je kan proberen met warme motor de sleutel twee- drie keer om te draaien, zodat er meer gas wordt toegevoerd.
Video van de motor in actie, misschien dat iemand er iets aan kan horen:
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Probeer ook eens te controleren op valse lucht (remmenreiniger)
Je zegt dat dit ook de eerste keer is sinds het reviseren van je carb. Is het dan wel een lange tijd goed gegaan? Of zijn sinds revisie deze problemen aan het licht gekomen?