Rook uit olievuldop
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2016 17:06 #159472
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Rook uit olievuldop
Dank voor de reactie! Binnenkort olie verversen en carterontluchting nakijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-04-2016 23:50 #159751
door Ben Bergmans
Inmiddels olie ververst. Eerst met olie een keer gespoeld en Oliefilter vervangen. Carterontluchting is open. Als ik hem nu start, komt er meer rook uit de carterontluchting dan uit de uitlaat. Motor loopt goed. Morgen de motor eens goed warm laten lopen. Kijken wat er dan gebeurt.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-04-2016 17:34 #159770
door Ben Bergmans
Net mee gereden. Slechts 30 kilometer waarvan 20 over de grote weg. Rookt nog een beetje uit de carterontluchting en de bougie van de tweede cilinder is nat. Zou het de koppakking zijn of een zuigerveer?
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-04-2016 01:56 #159809
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Rook uit olievuldop
Probeer eerst eens een andere bougie.... ff wisselen met cilinder 1 of 3... , blijf bougie dan ook nog nat?
Zo ja , bougie kabels van 2 en 3 wisselen (niet alleen van plaats maar ook op verdeler...)
Dan sluit je in elk geval een gedeelte van slechte ontsteking uit. (of je verdelerkap zou nog slecht kunnen zijn)
Zo ja , bougie kabels van 2 en 3 wisselen (niet alleen van plaats maar ook op verdeler...)
Dan sluit je in elk geval een gedeelte van slechte ontsteking uit. (of je verdelerkap zou nog slecht kunnen zijn)
24-04-2016 10:33 #159821
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Rook uit olievuldop
Het kan via de zuigers, maar ook via de klepgeleiders als deze en de seals niet meer afdichten
Wat een minder bekende oorzaak van slecht vermogen is, komt door het oprijden van oude benzine.
Er ontstaat een kleverige zwarte aanslag op de klep en als die aankoekt - lijkt erop dat loodvervanger hier een rol bij speelt - kan de klep niet meer open.
Dit probleem net gezien (voor de tweede keer) bij een B30A
Als je een scoop in de verbrandingskamer steekt, kun je dit missen omdat je van de onderkant tegen de kleppen aan kijkt
Vaak zit er ook veel koolaanslag bij, wat bij een (te) rustige rijstijl past
Wat een minder bekende oorzaak van slecht vermogen is, komt door het oprijden van oude benzine.
Er ontstaat een kleverige zwarte aanslag op de klep en als die aankoekt - lijkt erop dat loodvervanger hier een rol bij speelt - kan de klep niet meer open.
Dit probleem net gezien (voor de tweede keer) bij een B30A
Als je een scoop in de verbrandingskamer steekt, kun je dit missen omdat je van de onderkant tegen de kleppen aan kijkt
Vaak zit er ook veel koolaanslag bij, wat bij een (te) rustige rijstijl past
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-04-2016 17:17 #159897
door Ben Bergmans
@Jojo, ik heb de bougies en bougiekabels verwisseld. Helaas blijft de tweede bougie nat. Op zich loopt de motor goed.
@Ed, ik heb de motor zonder kleppendeksel laten lopen. Alle kleppen bewegen. Lijkt dus niet dat er een vast zit. Ik gebruik loodvervanger. Je zegt er niet bij of dit goed of slecht is. Benzine is niet oud. Wat is wijsheid, kop er af halen en kijken of er iets met de kleppen is? En dan kun je ook meteen zien of er iets met de tweede cilinder mis is. Of zijn er nog andere opties?
@Ed, ik heb de motor zonder kleppendeksel laten lopen. Alle kleppen bewegen. Lijkt dus niet dat er een vast zit. Ik gebruik loodvervanger. Je zegt er niet bij of dit goed of slecht is. Benzine is niet oud. Wat is wijsheid, kop er af halen en kijken of er iets met de kleppen is? En dan kun je ook meteen zien of er iets met de tweede cilinder mis is. Of zijn er nog andere opties?
26-04-2016 21:48 #159905
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Rook uit olievuldop
De kleppen koeken aan met rotzooi en op den duur sluiten ze niet goed, die compressie van 9 kan daar door veroorzaakt worden
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-04-2016 16:42 #159926
door jo jo (GAST)
zou eerst een de verdelerkap vervangen...
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-04-2016 16:44 #159927
door jo jo (GAST)
motor loopt denk ik ook nog goed als je m al stationair draaiend bougiekabel2 er af trekt..
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-04-2016 16:56 #159928
door Ben Bergmans
Ed, bij vuil op de kleppen kan ik me iets voorstellen. Hoe kan ik dat controleren? Zonder de kop er af te halen? En is er een methode om het vuil te verwijderen? Misschien met een toevoeging aan de benzine? Ik heb het idee dat het erger is als de motor warm is. Ik kan het "gordijntje" voor de radiateur dicht doen en dan lijkt het erger. De rook wordt natuurlijk wel minder bij warme motor. Al bedankt voor de reacties.