B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2015 18:06 #155158
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
Controleer of de gasklep van de carburateur geheel open staat als het gaspedaal volledig is ingetrapt. Is dat niet het geval, dan deugt de afstelling van het stangenstelsel niet...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 365
26-10-2015 19:08 #155163
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
Ik rij al jaren met mijn B20b met dubbele SU's en K nokkenas met een B18a ontsteking en loopt als een trein wel 160 km/u met overdrive en mooie kleur bougies. Als je tijdstip maar goedstaat en er geen speling op het asje zit.
Wel altijd super benzine. De Volvo motoren uit die tijd zijn niet zo kieskeurig.
Wel altijd super benzine. De Volvo motoren uit die tijd zijn niet zo kieskeurig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 347
27-10-2015 09:33 #155176
door Saskia De Vos
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Beantwoord door Saskia De Vos in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
Ik ben er sowieso van overtuigd dat de stangen niet goed afgesteld zijn, en ik vermoed dat mogelijk de verkeerde stangen - van de foute lengte - werden gebruikt. Zo'n enorme vrije slag op het gaspedaal hoort gewoon niet. Kan iemand aangeven hoe lang de stangen eigenlijk horen te zijn, op een B18 met Zenith-Stromberg?
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-10-2015 15:20 #155178
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
De korte stang naar de gasklep telt 11,4 cm en de stang langs het schutboard naar beneden ca 19 cm.
De korte stang naar de carburateur kan als het goed is afgesteld worden middels een draadeind aan beide zijden.
De korte stang naar de carburateur kan als het goed is afgesteld worden middels een draadeind aan beide zijden.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 347
27-10-2015 15:32 #155180
door Saskia De Vos
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Beantwoord door Saskia De Vos in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
Aha. Ik ga eens meten (zal vermoedelijk pas morgen kunnen, moet laat werken).
Ik heb ze eens gemeten toen ik ze los had liggen, maar weet niet meer waar ik de waarden heb opgeschreven.. :roll:
Ik meen me wel te herinneren dat die verticale stang korter was dan 19 cm. Enfin, herbekijken dus.
De twee stangen die momenteel zijn gemonteerd, hebben allebei draadeinden. Bij de verticale kreeg ik er totaal geen beweging in. Bij de andere stang - naar de carb - (uiteindelijk) wel, maar zelfs de kortste stand was onvoldoende om de speling op te heffen. Integendeel met die korte stand viel het 'werkend' gedeelte van de beweging van het gaspedaal zelfs weg, en bleef enkel de 'vrije slag' nog over, waardoor de klep helemaal niet meer openging. Moeilijk te omschrijven, ik hoop dat je begrijptw at ik bedoel.
Wordt vervolgd.
Ik heb ze eens gemeten toen ik ze los had liggen, maar weet niet meer waar ik de waarden heb opgeschreven.. :roll:
Ik meen me wel te herinneren dat die verticale stang korter was dan 19 cm. Enfin, herbekijken dus.
De twee stangen die momenteel zijn gemonteerd, hebben allebei draadeinden. Bij de verticale kreeg ik er totaal geen beweging in. Bij de andere stang - naar de carb - (uiteindelijk) wel, maar zelfs de kortste stand was onvoldoende om de speling op te heffen. Integendeel met die korte stand viel het 'werkend' gedeelte van de beweging van het gaspedaal zelfs weg, en bleef enkel de 'vrije slag' nog over, waardoor de klep helemaal niet meer openging. Moeilijk te omschrijven, ik hoop dat je begrijptw at ik bedoel.
Wordt vervolgd.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-10-2015 15:41 #155181
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
nog even dit: gemeten inclusief bolletjes
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-10-2015 17:32 #155185
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
Je hebt een Stromberg carburateur van een B20 en zo te zien ook het bedienings stelsel, het oude van de dubbele SU is er uit.
Probeer het schroefdraad en de moer rustig lopend te krijgen met kruipolie en geduld, dan verwacht ik dat je de vrije slag er grotendeels uit kunt krijgen.
Volvo gebruikte vaste combinaties, nokkenas, carburateur en naalden.
Je zou nog kunnen kijken wat voor naald er in de Stromberg zit, maar als de wagen goed rijdt maakt het niet zo veel uit.
Ik adviseerde je eerder al om met super plus 98 octaan te rijden, dat zijn de motoren gewend.
Waarschijnlijk zal 95 ook wel gaan, maar die extra octaan kan zo'n oud beestje best gebruiken en dan heb je de meeste plezier van je snellere nokkenas.
Toch leuk dat je probeert uit te vogelen, wat er het beste op kan, natuurlijk is een dubbele SU origineel, maar ook veel leuker door zijn donkere brom..
Als je op dit forum wat rond kijkt en zoekt op 'SU' of 'Stromberg' , vind je snel die gegevens van Volvo's vaste combinaties
Probeer het schroefdraad en de moer rustig lopend te krijgen met kruipolie en geduld, dan verwacht ik dat je de vrije slag er grotendeels uit kunt krijgen.
Volvo gebruikte vaste combinaties, nokkenas, carburateur en naalden.
Je zou nog kunnen kijken wat voor naald er in de Stromberg zit, maar als de wagen goed rijdt maakt het niet zo veel uit.
Ik adviseerde je eerder al om met super plus 98 octaan te rijden, dat zijn de motoren gewend.
Waarschijnlijk zal 95 ook wel gaan, maar die extra octaan kan zo'n oud beestje best gebruiken en dan heb je de meeste plezier van je snellere nokkenas.
Toch leuk dat je probeert uit te vogelen, wat er het beste op kan, natuurlijk is een dubbele SU origineel, maar ook veel leuker door zijn donkere brom..
Als je op dit forum wat rond kijkt en zoekt op 'SU' of 'Stromberg' , vind je snel die gegevens van Volvo's vaste combinaties
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 347
28-10-2015 14:20 #155216
door Saskia De Vos
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Beantwoord door Saskia De Vos in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
Ed, bedankt voor je tips. Ik tank al van in den beginne Euro 98 hoor. Ook de Volvo 340 krijgt het 'betere' sap.
Is de Zenith-Stromberg alleen geleverd op een B20 en niet op een B18? Maar het stangenstelsel voor een B20 moet toch wel identiek zijn voor een B18? Dan moet het toch wel 'normaal' werkend te krijgen zijn.
Ik heb al eens geprobeerd om de moer los te krijgen. Ik heb dagenlang WD40 en kruipolie laten inwerken, maar dat hielp niet. De stang is geverfd, waardoor e.e.a. natuurlijk nog wat vaster heeft gezet. Het lijkt er ook op dat de stang ooit werd gebroken/doorgeslepen en vervolgens weer aan elkaar gezet, dus ik moet voorzichtig zijn dat ie niet opnieuw breekt. Ik vraag me overigens af of dat beetje schroefdraad dat nog vrij is, wel voldoende is om die immense speling weg te werken. Ofwel is er nog iets anders aan de hand / niet goed afgesteld. Ik zal de stang anders nog eens demonteren en een tijd in een oliebadje laten liggen ofzoiets.
Vanzodra ik tijd heb (en thuis geraak), ga ik de stangetjes nog eens opmeten.
@Joop: gemeten met de schroefdraad volledig in of uitgeschroefd?
Ik hou me steeds aanbevolen mocht iemand nog een goede stang (met de bijhorende kogeltjes) hebben liggen.
Oja; ik heb het nooit een bezwaar gevonden dat de dubbele SU er niet meer opzit. Mooi vermogen, maar dito verbruik en - naar ik heb gehoord - een hel om ze goed synchroon af te stellen.
Is de Zenith-Stromberg alleen geleverd op een B20 en niet op een B18? Maar het stangenstelsel voor een B20 moet toch wel identiek zijn voor een B18? Dan moet het toch wel 'normaal' werkend te krijgen zijn.
Ik heb al eens geprobeerd om de moer los te krijgen. Ik heb dagenlang WD40 en kruipolie laten inwerken, maar dat hielp niet. De stang is geverfd, waardoor e.e.a. natuurlijk nog wat vaster heeft gezet. Het lijkt er ook op dat de stang ooit werd gebroken/doorgeslepen en vervolgens weer aan elkaar gezet, dus ik moet voorzichtig zijn dat ie niet opnieuw breekt. Ik vraag me overigens af of dat beetje schroefdraad dat nog vrij is, wel voldoende is om die immense speling weg te werken. Ofwel is er nog iets anders aan de hand / niet goed afgesteld. Ik zal de stang anders nog eens demonteren en een tijd in een oliebadje laten liggen ofzoiets.
Vanzodra ik tijd heb (en thuis geraak), ga ik de stangetjes nog eens opmeten.
@Joop: gemeten met de schroefdraad volledig in of uitgeschroefd?
Ik hou me steeds aanbevolen mocht iemand nog een goede stang (met de bijhorende kogeltjes) hebben liggen.
Oja; ik heb het nooit een bezwaar gevonden dat de dubbele SU er niet meer opzit. Mooi vermogen, maar dito verbruik en - naar ik heb gehoord - een hel om ze goed synchroon af te stellen.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-10-2015 16:12 #155217
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
De Stromberg is voor de B20 geleverd, de b18 had de Zenith (afgeleid van Ford carburateur), deze heeft een heel ander stangen systeem, ben helemaal met je eens dat het goed werkend moet zijn te krijgen.
Die stangen kun je wel 2e hands krijgen, controleer inderdaad of de lengte overeen komt met wat Joop opgeeft, hij meet tot midden kogelgewrichtje
Die stangen kun je wel 2e hands krijgen, controleer inderdaad of de lengte overeen komt met wat Joop opgeeft, hij meet tot midden kogelgewrichtje
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-10-2015 20:00 #155223
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18D met één carburateur. Afstelgegevens voor B18A volgen?
De Zenith-Stromberg zat vanaf 1967 ook al standaard op de B18A en later dus op de B20A.
Ik zou eerst eens een deskundige naar een en ander laten kijken voor een juiste diagnose alvorens te gaan demonteren. Via het forum is het lastig om precies vast te stellen wat in jouw geval nu exact de oorzaak is van die overmatige vrije slag op je pedaal.
Wat betreft het synchroniseren van dubbele SU's: dat valt erg mee als je weet wat te doen en de carburateurs in goede conditie zijn...
Ik zou eerst eens een deskundige naar een en ander laten kijken voor een juiste diagnose alvorens te gaan demonteren. Via het forum is het lastig om precies vast te stellen wat in jouw geval nu exact de oorzaak is van die overmatige vrije slag op je pedaal.
Wat betreft het synchroniseren van dubbele SU's: dat valt erg mee als je weet wat te doen en de carburateurs in goede conditie zijn...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.