Koppakking,distributie tandwielen

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 19:28 #147497 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Koppakking,distributie tandwielen

Ik zou niet aan een koppakking rommelen, door voortschrijdend inzicht kan het zijn dat men er achter is gekomen dat één van de cilinders relatief veel gekoeld wordt. Door nu de doorstroming te beinvloeden kan een meer egale koeling bereikt worden. Of dat in dit geval ook zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Je kon weleens gelijk hebben. Bovendien is het algemene koelingsplrobleem van sommige Amazons misschien eerder te wijten aan de constructie van (wat kleine)radiator en niet thermostaat-gestuurde fan dan aan de doorstroming.
Een oplossing daarvoor zoekt iedereen niet voor niets in een extra koelfan en/of een dikkere radiator.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2015 01:11 #147515 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Koppakking,distributie tandwielen
Toen ik in 1985 een gereviseerde B20E in mijn amazone bouwde had ik gelijk koelproblemen bij stilstaande auto.
Heb mijn radiator toen om laten bouwen naar een driekanaals systeem geheel van koper kost toen der tijd iets meer dan 300gld en een electrisch gestuurde fan van een citroen CX.
Geen problemen meer zelfs niet naar Spanje met caravan.

Wat ik wil zeggen zodra je de motor gaat kietelen moet je de koelcapacitiet opvoeren.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2015 09:38 #147667 door Ferrie
Beantwoord door Ferrie in topic Koppakking,distributie tandwielen
Hallo,
Die extra aanpassingen zijn allemaal al gedaan. Dat werkt prima. Maar ja ik blijf het vreemd vinden dat de pakking daar de kanalen half afsluit. De pakking is verder ook symmetrisch, als je hem draait blijven de voorste koelkanalen half afgesloten.

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2015 16:20 #147697 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Koppakking,distributie tandwielen
Door de koppakkingen (V4) van mijn Saab 96 worden sommige gaten geheel afgesloten. Sommige gaten hebben een doorgang van slechts 3 mm kennelijk om te voorkomen dat hier een luchtbel kan blijven zitten en/of om de stroming langs de goede plek te leiden.

VOLVO 142 SAAB 96

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-02-2015 15:39 #148454 door Ferrie
Terug bij af! en nog verder.
Na wat oponthoud vandaag de Volvo gestart, slepend geluid bij het vliegwiel en olie lekkage. Ik vond al dat met het plaatsen van de nieuwe nokkenas er al zoveel speling naar achteren zat. De nokkenas ging er al heel makkelijk in. Dus waarschijnlijk het afdekdopje er uit getikt. Dat wordt dus versnellingsbak, overdrive, koppeling en vliegwiel demonteren!
Maar toch de motor even laten draaien, verder koelvloeistof bij gevuld. En ja hoor ook nu blaast hij alles weer via het expansievat er uit. Voordat de kop is gevlakt is deze afgeperst en was niet lek! Iemand nog suggesties? Ben er eigenlijk even klaar mee!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2015 15:55 #148455 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Koppakking,distributie tandwielen
Jeetje Ferry, wat een pech! ik durf het haast niet te zeggen, maar ik denk dat er een scheur in het onderblok zit. En die nokkenas naar achter tikken bij het erop zeten van het distributiewiel is een vaker gemaakte fout helaas.
De vriend die mijn 144 klaarmaakt heeft een B18 onderblok liggen....niet opgeven, maar oplossen. Maar wel nadat je de pest in je lijf kwijt bent: ik ken het!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-02-2015 16:20 #148458 door Ferrie
Ach, ik heb de combi al sinds 1994 in het bezit, vele kilometers gemaakt ook met caravan naar Frankrijk.. Dus opgeven dat ken ik niet! Heb al veel meegemaakt met het "beest", maar had gehoopt op wat beter nieuws.. Onderblok stuk? zou jammer zijn, heeft na revisie, 250.00 km gelopen.

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-02-2015 16:41 #148463 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Koppakking,distributie tandwielen
Heb je je koelsysteem goed ontlucht bij het vullen. Daarna een tijdje stationair draaien met het expansievat hoog opgehangen met een haakje aan de motorkap. Als je nl niet goed ontlucht zet de lucht enorm uit als de motor warm wordt en druk je je kvs uit het systeem. Uiteraard het systeem niet te vol doen. Mijn amazon heeft een gesloten koelsysteem, als ie koud is staat de kvs op het minimum, als ie warm is ongeveer op het maximum.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-02-2015 17:17 #148468 door Ferrie
Ga ik zeker nog proberen.
Wat betreft het onderblok dit kan toch niet? Dat wil dus zeggen dat er een scheur in de cilinderwand zou moeten zitten. Of het onderblok is ook niet meer vlak. Iemand een idee hoe ik kan testen of er toch iets lekt?

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2015 17:46 #148470 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Koppakking,distributie tandwielen
Compressie meten, cilinderlekkage meten, co in je koelvloeistof meten.
Ik gok ook op dat het systeem nog aan het ontluchten is.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD