Koppakking,distributie tandwielen

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-01-2015 10:06 #147451 door Ferrie
Koppakking,distributie tandwielen is gemaakt door Ferrie
Hallo,
Ben nog steeds bezig met het opbouwen van mijn B18 blok, kop is gevlakt, nokkenas verwisseld. Nu leg ik de koppakking op het blok en zie dat de 2 koelwaterkanalen bij de waterpomp half worden afgedekt. Bij controle van de oude pakking was dit ook zo!,
Nou wordt mijn blok niet zo heet meer, nieuwe radiateur, thermostaat en goede tempmeter, maar is het niet beter om de koppakking aan te passen?

Andere vraag, als de merktekens van de distributie tandwielen tegen over elkaar staan, waar staat dan de rotor van de ontsteking op? bij mij wijst hij naar cilinder 4. Het handboek, 1e druk, is hier niet duidelijk in, wel de stand van het tandwiel voor de ontsteking en olie pomp dat komt wel weer overeen.

Groeten
Ferrie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-01-2015 10:31 #147454 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Koppakking,distributie tandwielen
De zuiger van cilinder 1 staat dan boven, beide kleppen staan dan dicht zodat het geheel klaar staat voor de arbeidsslag. De rotor moet dan naar de eerste cilinder wijzen.

gr.
Jan

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-01-2015 10:58 #147455 door Ferrie
Beantwoord door Ferrie in topic Koppakking,distributie tandwielen
Ok, er staat mij iets bij dat ik jaren geleden (1996) een andere ontsteking heb geplaatst, het pennetje moest verwijderen en de nok een halve slag moest draaien van de ontsteking om het blok weer te laten lopen. Vandaag gaan de nieuwe nokvolgers er weer in. Zal dan kijken hoe de nokkenas staat. In ieder geval bedankt. wordt vervolgd.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 14:17 #147459 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Koppakking,distributie tandwielen
Koppakking zo laten! Is normaal en heeft zo zijn reden vermoed ik, er zijn al discuties over geweest.
In ieder geval als je gat snijden verhoogt het risico dat die daar verzwakt en door kan slaan.

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 15:15 #147462 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Koppakking,distributie tandwielen
je kunt de bougiekabels gewoon op de goede manier in de verdeler prikken 1,3,4,2
Kan nooit moeilijk zijn, de manual geeft waarschijnlijk aan dat de 1e cilinder op zeg maar iets van kwart voor 12 dient te staan.
Maar daar mag je gerust van afwijken, het is maar net hoe je het aandrijfasje hebt gemonteerd.

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 17:54 #147471 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Koppakking,distributie tandwielen

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Koppakking zo laten! Is normaal en heeft zo zijn reden vermoed ik, er zijn al discuties over geweest. In ieder geval als je gat snijden verhoogt het risico dat die daar verzwakt en door kan slaan.

Als er daadwerkelijk een reden voor is dat de koelwaterdoorgangen in de koppakking half worden afgedicht, ben ik wel heel erg benieuwd wat die reden is. Ik kan me niet voorstellen dat het ergens goed voor is, maar dat kan ook aan mij liggen...
Als er geen reden bekend is, zou slordigheid in het ontwerp van de koppakking toch de oorzaak moeten zijn, zou je zeggen.
De heersende opvatting is dat die halve afdichtingen geen problemen geven. Maar als een B18/B20-motor langdurig stationair draait, bv. in een file, kan de temperatuur van het koelwater flink oplopen. Wie zal zeggen dat het één niet met het ander te maken heeft? Of is dat te ver gezocht?

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-01-2015 11:16 #147481 door Ferrie
Beantwoord door Ferrie in topic Koppakking,distributie tandwielen
Nou ja, dat vroeg ik mij af. Veel mensen klagen over een (te) hoge temperatuur van het blok. Zeker stationair, of zoals ik in Frankrijk met de caravan. Toen de kop er af was verbaasde ik me al over het half afsluiten van deze 2 kanalen. Nu ik de nieuwe pakking heb is dit precies het zelfde. Wat me nu wel opvalt is dat de 2 achterste koelkanalen wel op de goede plek zitten. Ik heb namelijke gekeken of de pakking omgekeerd kon worden, maar nee dat lost niets op! blijf dit vreemd vinden! en ja ik heb de kanalen vrijgemaakt in de pakking dus ik ben benieuwd wat er straks gebeurd als de Volvo weer draait.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 11:37 #147483 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Koppakking,distributie tandwielen
Je zou ook de middenweg kunnen kiezen en de gaten in de pakking half vrijmaken. Dan is er betere doorstroming en toch wellicht voldoende sterkte in de pakking.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 12:33 #147486 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Koppakking,distributie tandwielen

"Ferrie Hak" schreef:
... ja ik heb de kanalen vrijgemaakt in de pakking dus ik ben benieuwd wat er straks gebeurd als de Volvo weer draait.

Dat zou ik zelf nooit doen. Ik ben het met Ivo eens dat daarmee het risico groot is dat de pakking doorslaat. Dan zou ik nog eerder een beter passende pakking laten maken.

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-01-2015 15:00 #147494 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Koppakking,distributie tandwielen
Ik zou niet aan een koppakking rommelen, door voortschrijdend inzicht kan het zijn dat men er achter is gekomen dat één van de cilinders relatief veel gekoeld wordt. Door nu de doorstroming te beinvloeden kan een meer egale koeling bereikt worden. Of dat in dit geval ook zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen.

VOLVO 142 SAAB 96

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD