Koppakking,distributie tandwielen
- Ferrie
-
- Senior lid
-
Ben nog steeds bezig met het opbouwen van mijn B18 blok, kop is gevlakt, nokkenas verwisseld. Nu leg ik de koppakking op het blok en zie dat de 2 koelwaterkanalen bij de waterpomp half worden afgedekt. Bij controle van de oude pakking was dit ook zo!,
Nou wordt mijn blok niet zo heet meer, nieuwe radiateur, thermostaat en goede tempmeter, maar is het niet beter om de koppakking aan te passen?
Andere vraag, als de merktekens van de distributie tandwielen tegen over elkaar staan, waar staat dan de rotor van de ontsteking op? bij mij wijst hij naar cilinder 4. Het handboek, 1e druk, is hier niet duidelijk in, wel de stand van het tandwiel voor de ontsteking en olie pomp dat komt wel weer overeen.
Groeten
Ferrie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
gr.
Jan
- Ferrie
-
- Senior lid
-
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
In ieder geval als je gat snijden verhoogt het risico dat die daar verzwakt en door kan slaan.
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Kan nooit moeilijk zijn, de manual geeft waarschijnlijk aan dat de 1e cilinder op zeg maar iets van kwart voor 12 dient te staan.
Maar daar mag je gerust van afwijken, het is maar net hoe je het aandrijfasje hebt gemonteerd.
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Als er daadwerkelijk een reden voor is dat de koelwaterdoorgangen in de koppakking half worden afgedicht, ben ik wel heel erg benieuwd wat die reden is. Ik kan me niet voorstellen dat het ergens goed voor is, maar dat kan ook aan mij liggen..."Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Koppakking zo laten! Is normaal en heeft zo zijn reden vermoed ik, er zijn al discuties over geweest. In ieder geval als je gat snijden verhoogt het risico dat die daar verzwakt en door kan slaan.
Als er geen reden bekend is, zou slordigheid in het ontwerp van de koppakking toch de oorzaak moeten zijn, zou je zeggen.
De heersende opvatting is dat die halve afdichtingen geen problemen geven. Maar als een B18/B20-motor langdurig stationair draait, bv. in een file, kan de temperatuur van het koelwater flink oplopen. Wie zal zeggen dat het één niet met het ander te maken heeft? Of is dat te ver gezocht?
- Ferrie
-
- Senior lid
-
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Dat zou ik zelf nooit doen. Ik ben het met Ivo eens dat daarmee het risico groot is dat de pakking doorslaat. Dan zou ik nog eerder een beter passende pakking laten maken."Ferrie Hak" schreef:
... ja ik heb de kanalen vrijgemaakt in de pakking dus ik ben benieuwd wat er straks gebeurd als de Volvo weer draait.
- Rademaker
-
- Senior lid
-
VOLVO 142 SAAB 96