Geen olie in het klepdeksel...?

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2014 02:27 #141148 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Geen olie in het klepdeksel...?

"Johan Geers" schreef:
Beste Arno, probeer eens luchtdruk te zetten op de bovenkant blok daar waar de olie uitkomt voor de tuimelaars. Als het goed is moet je dan lucht krijgen daar waar je sensor zit en het oliefilter.
Zo niet dan zit je kanaal van boven naar beneden dicht.

Heeft hij gedaan...

"Arno Kuiter" schreef:
Ik heb bij het oude blok, waar de olie uit is en het distributiedeksel eraf, wel een open verbinding met het kanaaltje boven en het onderblok wanneer ik er lucht opzet.

Zegt genoeg ;)

"Johan Geers" schreef:
Wat je dan kunt doe is met WContstopper het kanaal opvullen en een tijdje laten staan en dan weer proberen door te blazen.

Zou ik in geen geval doen!
Je kunt met een stevige maar toch enigszins flexibele ijzerdraad langst boven naar beneden zo diep mogelijk trachten voorzichtig 'iets' los te pulken, in de hoop dat de obstructie zich bevindt in het gedeelte tot waar de draad reikt.
Zorg dat de draad stevig genoeg is dat er zeker geen stuk van af breekt en blijft steken.

Beter is blok er uit en weer terug naar het revisiebedrijf.
Als dit een pas gereviseerd blok is waar troep in de smeerkanalen zit zou ik geen enkel risico nemen.
Het volledige smeerschema zoals hierboven, alle verbindingen opnieuw laten doorblazen.
Als de verstopping een slordigheid of nalatigheid is van het bedrijf zullen zij dit op zich moeten nemen.
Als je zelf gaat experimenteren verlies je elk verhaal.

Als je hem zelf gemonteerd hebt zal je het zelf moeten oplossen, maar beter nu het extra werk dan achteraf mogelijk je pas gereviseerde blok stuk rijden. Je hebt nu een vastgeslagen klep, voor hetzelfde geld slaat er onder ook nog een en ander vast. Het is niet omdat je onderin wel druk hebt, dat daar alles overal OK is.
Je kan aannemen van wel maar er is geen zekerheid, de druk wordt immers maar afgenomen op één enkel punt, na het filter. Alle andere smeerpunten liggen daar voorbij. Afhankelijk van de aard van de verstopping is het niet ondenkbaar dat er op nog andere plaatsen vuil zit, mogelijk zelfs tot BINNEN IN de krukas.

Zorg dat je eerst te weten komt WAT er in de leiding is terecht gekomen, dat zal je kunnen helpen een meer berekende gok te wagen of er een lokaal of algemeen vervuilingsprobleem is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2014 18:30 #141178 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Geen olie in het klepdeksel...?
Ik weet niet precies waar de olie vandaan komt die omhoog geperst wordt maar volgens de tekening lijkt het erop of deze via een krukas hoofdlager komt wat betekent als zo'n lager verkeerd gemonteerd zit er een oliekanaal wat naar boven loopt afgesloten kan zijn o.i.d. Als het zoiets is moet het blok uit elkaar.

• Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-06-2014 08:30 #141231 door Arno Kuiter
Beantwoord door Arno Kuiter in topic Geen olie in het klepdeksel...?
Heb besloten het blok er weer uit te vissen. Zoals eerder geschreven :“als je een verstopping doorblaast, dan blijft hij toch in je blok” Tja, en dat willen we niet!
Wat ik mij afvraag, bij een P1800 is het mogelijk het blok er zonder versnellingsbak en overdrive uit te halen, kan dit ook bij een Amazon?
Vorige keer had ik het in zijn geheel eruit gehesen. Het moet toch makkelijker kunnen?

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2014 10:03 #141236 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Geen olie in het klepdeksel...?
Bak kun je zonder problemen laten zitten.
Even ondersteunen als de motor er uit gaat / is.
Succes! Gr. Paul

• Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-06-2014 18:13 #141240 door Arno Kuiter
Moet het koppelingshuis los van de bak of het blok?

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2014 19:52 #141245 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Geen olie in het klepdeksel...?
Koppelingshuis laat je aan de bak zitten.
Gr. Paul

• Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-06-2014 20:59 #141246 door Arno Kuiter
Ha Paul,
Okay, had dit geprobeerd maar de motor kreeg ik (nog)niet hoog genoeg om over het subframe te krijgen. Het lijkt erop dat ik (te)veel spanning zet op de priceas om het blok los te krijgen van de bak.
Dit ondanks dat ik de bak zo hoog mogelijk heb gekrikt. het koppelingshuis zit tegen de carrosserie aan. Klopt het dat het niet vloeiend gaat?

• Arno Kuiter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-06-2014 22:03 #141250 door Arno Kuiter
Heb net een poging gedaan met het koppelingshuis vast aan de bak en los van het blok.
Ik weet het niet hoor maar het blok is met geen mogelijkheid over het subframe te krijgen…?zit echt klem…?
Wat kan ik anders doen :?:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2014 22:17 #141252 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Geen olie in het klepdeksel...?
Persoonlijk zou ik het zo ook niet aanpakken. Met wat geluk en wringen krijg je hem er misschien nog wel af, maar erop gaat echt een drama worden.
Suggestie: Bak er ook onder vandaan zodat je meer ruimte hebt of toch als geheel eruit halen.
Ik zou nu de bak er onder vandaan halen en met monteren straks als één geheel terugplaatsen (dan kun je de prise-as buiten de auto erin passend krijgen).

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2014 23:37 #141253 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Geen olie in het klepdeksel...?
Bij de 1800 is het een heel gedoe en beschadig je gemakkelijk het schutbord of de rand van het front, als je de beschikking over een brug hebt zou ik de voortrein demonteren en de carrosserie er van af tillen.
Je zet de wagen er omgekeerd op ( bij een vier kolom brug) en laat de voorwielen net voor de brug staan, zaak losmaken ( vergeet remleidingen, benzine leiding en choke/gaskabels niet te demonteren.
Radiator kan erin blijven, wel natuurlijk, koelvloeistof eruit halen ...
Bak kan er gewoon aan blijven.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD