- Berichten: 1725
Motortype en/of dubbele carbs
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-05-2014 08:35 #140584
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Motortype en/of dubbele carbs
Kun je gewoon monteren. Handjevol extra pk's kado en een mooier draaiende motor. Let wel; afstellen van SU's is niet het allermakkelijkste maar eenmaal goed afgesteld loopt het als een klokje.
Als ik de carburateurs zo zie zou ik revisie overwegen, dan weet je zeker dat je de boel straks goed kunt afstellen. Dit is zelf goed te doen als je handig bent, anders via de pro's eens checken (Ben Flierman zet er betere lagering in op de as, BCCP enz)
Als ik de carburateurs zo zie zou ik revisie overwegen, dan weet je zeker dat je de boel straks goed kunt afstellen. Dit is zelf goed te doen als je handig bent, anders via de pro's eens checken (Ben Flierman zet er betere lagering in op de as, BCCP enz)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1424
17-05-2014 12:35 #140588
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Motortype en/of dubbele carbs
Hoi Maikel,
Op mijn B18B en B18D zit een ontsteking zonder vacuüm vervroeger wat voor zover ik weet origineel is. Mogelijk komt jouw set ook van zo een motor af. Jouw A motor heeft een vacuüm vervroeger als ik het goed zie op de foto. Daar moet je dus ook nog wat aan doen. Ik zou niet weten wat beter is, een ander verdeler of een vacuüm aansluiting maak. Er wordt veel gezegd over deze dubbele carb's, je moet ze misschien wat vaker afstellen maar voor huis tuin en keuken gebruik vindt ik ze geweldig met een super geluid als je er de open luchtfilters op zet.
Succes met de inbouw.
Groeten, Rob
Op mijn B18B en B18D zit een ontsteking zonder vacuüm vervroeger wat voor zover ik weet origineel is. Mogelijk komt jouw set ook van zo een motor af. Jouw A motor heeft een vacuüm vervroeger als ik het goed zie op de foto. Daar moet je dus ook nog wat aan doen. Ik zou niet weten wat beter is, een ander verdeler of een vacuüm aansluiting maak. Er wordt veel gezegd over deze dubbele carb's, je moet ze misschien wat vaker afstellen maar voor huis tuin en keuken gebruik vindt ik ze geweldig met een super geluid als je er de open luchtfilters op zet.
Succes met de inbouw.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
17-05-2014 15:12 #140591
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Motortype en/of dubbele carbs
Hoi Rob,
Ik ben een leek in carbs en verdelers.
Ik vind dit wel een leuk projectje om er iets van te leren.
Het begint al met wat en waar zit een vaccuumvervroeger.
En wat doet deze vaccuumvervroeger
Ik ben een leek in carbs en verdelers.
Ik vind dit wel een leuk projectje om er iets van te leren.
Het begint al met wat en waar zit een vaccuumvervroeger.
En wat doet deze vaccuumvervroeger
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
17-05-2014 15:27 #140592
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motortype en/of dubbele carbs
Beste Maikel, volgens mij heb je ook een andere nokkenas nodig, in een B18A zit een A nokkenas in een B18B een C nokkenas.
Een B18A heeft een JFUR4 ontsteking een B18B een JFR4 onsteking.
Een JFUR4 heeft een centrifugaalvervroeging die eindigt bij 26gr en daar komt nog de vacuumvervroeging bij van maximaal 10gr.
Een JFR4 heeft alleen een centrifugaalvervroeger die eindigd bij 20gr.
Dus er is nogal wat verschil tussen een A en een B motor.
De twee carburators er op maakt denk ik niet veel verschil uit de hoofdmoot zit hem in de nokkenas.
En als ik dan toch voor een andere nokkenas zou gaan zou ik gelijk een K nokkenas nemen.
Rijdt goed op een alswel op een als twee caburators.
Als je dezelfde verdeler wilt houden zou ik de vacuum vevroeger niet aansluiten.
Succes
Johan Geers
Een B18A heeft een JFUR4 ontsteking een B18B een JFR4 onsteking.
Een JFUR4 heeft een centrifugaalvervroeging die eindigt bij 26gr en daar komt nog de vacuumvervroeging bij van maximaal 10gr.
Een JFR4 heeft alleen een centrifugaalvervroeger die eindigd bij 20gr.
Dus er is nogal wat verschil tussen een A en een B motor.
De twee carburators er op maakt denk ik niet veel verschil uit de hoofdmoot zit hem in de nokkenas.
En als ik dan toch voor een andere nokkenas zou gaan zou ik gelijk een K nokkenas nemen.
Rijdt goed op een alswel op een als twee caburators.
Als je dezelfde verdeler wilt houden zou ik de vacuum vevroeger niet aansluiten.
Succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
17-05-2014 15:47 #140595
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motortype en/of dubbele carbs
@johan, af fabriek heeft een b18a 70pk
enkel na instalatie van een 38/38 weber trek ik nu een 80 pk.
Ik en de vorige eigenaar hebben de motor niet gereviseerd, en er zit nog een a-nokkenas in.
Ik ben met je eens, dat een andere nokkenas een plus geeft.
enkel na instalatie van een 38/38 weber trek ik nu een 80 pk.
Ik en de vorige eigenaar hebben de motor niet gereviseerd, en er zit nog een a-nokkenas in.
Ik ben met je eens, dat een andere nokkenas een plus geeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
18-05-2014 01:29 #140600
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motortype en/of dubbele carbs
Ronald dat van die Weber kan ik wel verklaren, een Weber heeft een accerelatie pomp in zijn carburator SU's hebben die niet.
Dus die kosten extra vermogen om de benziene aan te zuigen.
Dus dubbelle SU's zal niet zoveel doen als die weber van jou.
Johan Geers
Dus die kosten extra vermogen om de benziene aan te zuigen.
Dus dubbelle SU's zal niet zoveel doen als die weber van jou.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
18-05-2014 10:15 #140604
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Motortype en/of dubbele carbs
Heren jullie hebben het steeds over een vaccuumvervroeger.
Wat en waar zit deze en wat doet deze.
Dan kan ik me er iets bij voorstellen :roll:
Wat en waar zit deze en wat doet deze.
Dan kan ik me er iets bij voorstellen :roll:
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
18-05-2014 13:04 #140605
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Motortype en/of dubbele carbs
Die zit aan de buitenkant van je ontsteking, soort rond trommeltje met daaraan een slangetje naar je carburateur. In dit trommeltje zit een membraan dat afhankelijk van het vacuum in je inlaat een bepaalde stand inneemt. Aan dit membraan zit een stangetje dat naar het bodemplaatje in je ontsteking zit. Op dit bodemplaatje zitten je contactpuntjes gemonteerd, dit bodemplaatje kan draaien waardoor het onstekingstijdstip dus een aantal graden kan worden beinvloed door het vacuum in je inlaat.
Onderin je ontsteking zit ook nog een centrifugaalvervroeging, ook deze beinvloed het ontstekingstijdstip maar dan op basis van het toerental, dit gebeurt met gewichtjes die hoe sneller de motor draait hoe verder deze naar buiten geslingerd worden. Deze gewichtjes zijn weer voorzien van veertjes om ze tegen te werken en om ze weer terug te krijgen bij lagere toerentallen. Waarschijnlijk overbodig om te vermelden dat eea netjes schoon en goed gesmeerd moet zijn om correct te functioneren
Beide soorten vervroeging hebben als doel de motor bij verschillende toerentallen optimaal te laten lopen en ervoor te zorgen dat deze goed oppakt bij gasgeven. Bij de verschillende typen motoren horen ook verschillende ontstekingshuizen met verschillende vervroegingskarakteristieken.
Een veel gebruike elektronische onsteking is de 123-ignition; deze vervangt je complete ontstekingshuis en hierop kan je diverse vervroegingskarakteristieken kiezen.
Onderin je ontsteking zit ook nog een centrifugaalvervroeging, ook deze beinvloed het ontstekingstijdstip maar dan op basis van het toerental, dit gebeurt met gewichtjes die hoe sneller de motor draait hoe verder deze naar buiten geslingerd worden. Deze gewichtjes zijn weer voorzien van veertjes om ze tegen te werken en om ze weer terug te krijgen bij lagere toerentallen. Waarschijnlijk overbodig om te vermelden dat eea netjes schoon en goed gesmeerd moet zijn om correct te functioneren

Beide soorten vervroeging hebben als doel de motor bij verschillende toerentallen optimaal te laten lopen en ervoor te zorgen dat deze goed oppakt bij gasgeven. Bij de verschillende typen motoren horen ook verschillende ontstekingshuizen met verschillende vervroegingskarakteristieken.
Een veel gebruike elektronische onsteking is de 123-ignition; deze vervangt je complete ontstekingshuis en hierop kan je diverse vervroegingskarakteristieken kiezen.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
18-05-2014 19:47 #140610
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Motortype en/of dubbele carbs
Hans ik heb het trommeltje open gemaakt, maar ik vond geen membraan maar een vlottertje zie foto.
Ik heb de veertjes en gewichtjes ook niet gevonden.
of moet ik hem nog verder demonteren dan op de foto's te zien is.

Ik heb de veertjes en gewichtjes ook niet gevonden.
of moet ik hem nog verder demonteren dan op de foto's te zien is.


244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
18-05-2014 21:10 #140617
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Motortype en/of dubbele carbs
Hans bedoelt je ontseking niet je carburateur

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.