- Berichten: 431
Motortype en/of dubbele carbs
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-05-2014 20:41 #140530
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Motortype en/of dubbele carbs is gemaakt door Maikel Groener
Wie kan mij zeggen welk motortype ik heb B18 A,B,C,D.
Het gaat om een Amazon P131 van het jaar 1968 en hij is in december 1967 afgeleverd.
De orginele motor zit er nog in volgens Ulla.
Deze vraag komt eigenlijk voort uit het volgende.
Ik kan voor weinig een spruitstuk met dubbele SU carbs krijgen.
De huidige Stromberg moet gereviseerd worden.
Mijn Amazon heeft de laatste jaren altijd op gas gereden.
De gevolgen zijn bekend.
Nu de vraag; kan ik hem zo overzetten.
Is er een voordeel.
Zo ja welke.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie.
Welk type motor ligt er in mijn Amazon.
Ik hoor graag wat jullie mening is hierin.
Het gaat om een Amazon P131 van het jaar 1968 en hij is in december 1967 afgeleverd.
De orginele motor zit er nog in volgens Ulla.
Deze vraag komt eigenlijk voort uit het volgende.
Ik kan voor weinig een spruitstuk met dubbele SU carbs krijgen.
De huidige Stromberg moet gereviseerd worden.
Mijn Amazon heeft de laatste jaren altijd op gas gereden.
De gevolgen zijn bekend.
Nu de vraag; kan ik hem zo overzetten.
Is er een voordeel.
Zo ja welke.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie.
Welk type motor ligt er in mijn Amazon.
Ik hoor graag wat jullie mening is hierin.
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
15-05-2014 20:52 #140532
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motortype en/of dubbele carbs
Van je gegeven info kan er alleen gezegd worden dat je een 2 deurs uit 67 hebt
Als het een enkele stromberg is, gok ik op een b18a
Als het goede carbs zijn, kan je die gewoon overzetten. Kijk wel naar je uitlaatspruitstuk, zit deze vast aan je inlaatspruitstuk of niet. Voordeel zou meer lucht kunnen zijn.
Ik rij met een 38/38 weber op een b18a, koppel vermindert, vermogen (topsnelheid) nam toe. Verder niks aangepast.
Van horen zeggen zijn 2e hands su vaak slecht
Voor je motortype is het al handig als we de rest van je type nummer weten p131xxx. En dan nog blijven er een paar opties over.
Als het een enkele stromberg is, gok ik op een b18a
Als het goede carbs zijn, kan je die gewoon overzetten. Kijk wel naar je uitlaatspruitstuk, zit deze vast aan je inlaatspruitstuk of niet. Voordeel zou meer lucht kunnen zijn.
Ik rij met een 38/38 weber op een b18a, koppel vermindert, vermogen (topsnelheid) nam toe. Verder niks aangepast.
Van horen zeggen zijn 2e hands su vaak slecht
Voor je motortype is het al handig als we de rest van je type nummer weten p131xxx. En dan nog blijven er een paar opties over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
15-05-2014 20:59 #140534
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motortype en/of dubbele carbs
Als je op gas wilt blijven raadt 'men' aan om bij een enkele carb te blijven; makkelijker met afstellen..
Maar zo'n mooie dubbele SU is wel fraai, en krijg je ook op LPG wel voor elkaar.
Dus. Makkelijkst = Stromberg op gas, maar SU is leuker. Mits je van afstellen houdt.
Maar zo'n mooie dubbele SU is wel fraai, en krijg je ook op LPG wel voor elkaar.
Dus. Makkelijkst = Stromberg op gas, maar SU is leuker. Mits je van afstellen houdt.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
15-05-2014 21:24 #140537
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Motortype en/of dubbele carbs
@Ronald
Het type is P13134
afgifte datum 08-02-1968
Het is een enkele Stromberg zie foto.
En zo is de uitlaat gemonteerd
@Erik
Ik heb het gas er uitgehaald aangezien deze zo oud was en ik een volledige nieuwe gasinstallatie moet plaatsen om op gas te kunnen rijden.
Dat loont zich niet met mij 3 tot 4000 km per jaar
Dus het antwoordt is dat ik alleen op benzine ga rijden.
Het type is P13134
afgifte datum 08-02-1968
Het is een enkele Stromberg zie foto.

En zo is de uitlaat gemonteerd

@Erik
Ik heb het gas er uitgehaald aangezien deze zo oud was en ik een volledige nieuwe gasinstallatie moet plaatsen om op gas te kunnen rijden.
Dat loont zich niet met mij 3 tot 4000 km per jaar

Dus het antwoordt is dat ik alleen op benzine ga rijden.
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
15-05-2014 21:35 #140540
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motortype en/of dubbele carbs
Sorry je eerste 3 cijfers waren genoeg
Je hebt een b18a
Als ik je foto zie heb je een uitlaatspruitstuk wat vast zit aan je inlaatspruitstuk
Dus je moet een los uitlaatspruitstuk zoeken of je kan originele loslijpen.
Controleer eerst of je su's goed zijn.
1sedan
3 2deurs
1 b18a
3 special
4 vierbak
Bron, met dank aan lars
www.oudevolvo.nl/volvo/123gt/hoe-herken-...en-echte-123gt-html/
Je hebt een b18a
Als ik je foto zie heb je een uitlaatspruitstuk wat vast zit aan je inlaatspruitstuk
Dus je moet een los uitlaatspruitstuk zoeken of je kan originele loslijpen.
Controleer eerst of je su's goed zijn.
1sedan
3 2deurs
1 b18a
3 special
4 vierbak
Bron, met dank aan lars
www.oudevolvo.nl/volvo/123gt/hoe-herken-...en-echte-123gt-html/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
16-05-2014 20:43 #140566
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Motortype en/of dubbele carbs
Deze heb ik ontvangen.
Het is inclusief in en uitlaatspruitstuk.
Er zitten geen barsten of breuken in.
De carbs zien er ook nog schoon uit van binnen.
Ik heb de verkopende partij gevraagd wat er met deze dubbele carbs is gebeurd.
Hij heeft hem voor 3 jaar geleden bij zijn oude Amazon gekregen.
De Ama heeft hij intussen verkocht en had deze dubbele SU over.
Ik ben daarom van plan om de beide Carbs te reviseren.
Of zou ik ze eerst moeten uit proberen.
Zijn hier ook trucjes voor of moet ik ergens op letten bij het reviseren?
Wat kost een complete revisieset?
Kan dit uitlaatspruitstuk aangesloten worden op de uitlaat, of past dit niet?


Het is inclusief in en uitlaatspruitstuk.
Er zitten geen barsten of breuken in.
De carbs zien er ook nog schoon uit van binnen.
Ik heb de verkopende partij gevraagd wat er met deze dubbele carbs is gebeurd.
Hij heeft hem voor 3 jaar geleden bij zijn oude Amazon gekregen.
De Ama heeft hij intussen verkocht en had deze dubbele SU over.
Ik ben daarom van plan om de beide Carbs te reviseren.
Of zou ik ze eerst moeten uit proberen.
Zijn hier ook trucjes voor of moet ik ergens op letten bij het reviseren?
Wat kost een complete revisieset?
Kan dit uitlaatspruitstuk aangesloten worden op de uitlaat, of past dit niet?
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
16-05-2014 21:11 #140567
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motortype en/of dubbele carbs
Veel vragen weet ik het antwoord niet op
Uitlaat:
Gezien je bouwjaar neem ik aan dat je een dubbele uotlaat hebt. Als het uitlaatspruitstuk van de su ook 2 gaten heeft, past dit 1 op 1
Uitlaat:
Gezien je bouwjaar neem ik aan dat je een dubbele uotlaat hebt. Als het uitlaatspruitstuk van de su ook 2 gaten heeft, past dit 1 op 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
16-05-2014 21:17 #140568
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Motortype en/of dubbele carbs
Hoi Ronald,
Zie foto, het is een dubbelpijps uitlaat
Dat zou dan moeten passen.
Moet er trouwens ook een andere benzinepomp gemonteerd worden.
Of is daar geen verschil in?
Zie foto, het is een dubbelpijps uitlaat

Dat zou dan moeten passen.
Moet er trouwens ook een andere benzinepomp gemonteerd worden.
Of is daar geen verschil in?
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
16-05-2014 21:18 #140569
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Motortype en/of dubbele carbs
Hoi Ronald,
Zie foto, het is een dubbelpijps uitlaat
Dat zou dan moeten passen.
Moet er trouwens ook een andere benzinepomp gemonteerd worden.
Of is daar geen verschil in?
Zie foto, het is een dubbelpijps uitlaat

Dat zou dan moeten passen.
Moet er trouwens ook een andere benzinepomp gemonteerd worden.
Of is daar geen verschil in?
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
16-05-2014 22:52 #140574
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motortype en/of dubbele carbs
Brandstofpomp zou het moeten redden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.