low-budget vermogen creëren

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-11-2015 21:00 #155309 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic low-budget vermogen creëren

"Gert Vegter" schreef:

"Tom Steverink" schreef:
...Of je laat de boel gewoon zoals het is en spaart voor een echte verbetering...

M.i. de enige aanbevelenswaardige tip. Alleen al de titel van dit topic in praktijk brengen is vragen om problemen.


Uiteindelijk deze tip gevolgd, om diverse redenen; tijdgebrek, nieuw huis en een huwelijk waarvoor gespaard moest worden.

De b18 begint nu echt flink te zweeten, dynamo en benzinepomp zijn stuk. Dus hij moet eruit en ik wil de meeste pakkingen vervangen.

Ik heb nog steeds het b20e blok in opslag staan. Op pagina 35 van het recente vkm, staat dat Stein Johnsen ook de voorkeur geeft voor een b20 kop (van 1800 tot 2300cc)

Misschien toch eropzetten? Of ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2015 22:33 #155310 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic low-budget vermogen creëren
ligt voor de hand toch? B20E erin!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2015 07:51 #155317 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic low-budget vermogen creëren
Volgens mij kun je goed met de huidige ontsteking verder, is alleen een kwestie van de timing afstellen. De curve die ik heb is Nr2.

Overigens, ik heb die verlaagde B18 kop nog liggen mocht je interesse hebben (86mm hoog)

Groet

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2015 21:16 #155333 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic low-budget vermogen creëren
Dit oude draadje uit 2013 is weer voortgezet, inmiddels zijn we er over eens dat een B20 kop gebruiken op een B18 een slecht idee is en dat er niet zoiets is als Low-budget opvoeren.
Als je de technische gegevens van de Volvo motoren raadpleegt, zie je dat de B20E motor van '72 het meeste vermogen levert.
Deze heeft een D-nokkenas, een kop van 84,9 cm, met grote kleppen en een compressie van 10,5 : 1 levert 135 SAE Pk/6000 toeren.

De B20B heeft een C-nokkenas en Stromberg carburateur met specifieke naalden.
Volvo werkt met vaste combinaties van nokkenassen, naalden, carburateurs en achterassen.
Deze kun je dus met een 123-elektronische ontsteking combineren en dan heb je de keuze uit originele curves, die je kunt instellen en dan loopt de motor goed.
De K-nokkenas en de TT's van Tinus techniek zijn 'snellere' nokkenassen, geven meer vermogen door stijlere nokken, vaak gecombineerd met een Weber carburateur (meerdere types) maar deze zijn duur en de afstelling vereist goede apparatuur en ervaring.
Om jouw vraag te beantwoorden, zou ik je adviseren de B20E in te bouwen en te investeren in een Weber carburateur.
Deze laten afstellen door iemand met verstand van zaken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-11-2015 08:33 #155347 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic low-budget vermogen creëren

"Ed van der Zee" schreef:
Dit oude draadje uit 2013 is weer voortgezet, inmiddels zijn we er over eens dat een B20 kop gebruiken op een B18 een slecht idee is en dat er niet zoiets is als Low-budget opvoeren.


Ik heb het dus weer opgehaald omdat Stein Johnson (gerespecteerd rally auto bouwer?) hier anders over denkt. Dus zijn we het er over eens?

De b20e is momenteel niet in de staat om er in te lepelen.

Theoretisch kan ik er het beste een zwaar opgeboorde b20e acht gaats krukas inhangen met b21 zuigers en drijfstangen. Ook een m400 5 bak en p1800 As of 240 As met schrijfremmen, nieuwe ophanging,watts linkage en een gescheiden systeem.

Maar het is winter en mijn geldboom heeft zijn blad al laten vallen.

Nu huidig heb ik een:
B18a blok met A nokkenas
Weber 38/38 carb
Origineel r sport spaghetti spruitstuk (4-2-1)
Simons uitlaat

Ik denk dat ik gewoon eens ga proberen, ook gezien de ervaringen die Arno had met de b20 kop. Ga wel investeren in een whide band Lambda sonde, om dat te kunnen volgen. Misschien kijken of ik zelf ook een knok sensor kan fabriceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-11-2015 20:46 #155364 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic low-budget vermogen creëren

"Ronald Damme" schreef:

Nu huidig heb ik een:
B18a blok met A nokkenas
Weber 38/38 carb
Origineel r sport spaghetti spruitstuk (4-2-1)
Simons uitlaat

Quick win is mijn ogen een andere nokkenas, want in en uitlaat traject zit al goed dus zal die des te meer tot zijn recht komen.
En wie nokkenas zegt, zegt Tinustuning, al eens met Ben gepraat?
Lamda is natuurlijk mooi maar ik zou beginnen met de as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2017 15:55 #167736 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic low-budget vermogen creëren
Aangezien het lowbudget is en het om een A blok gaat (lagere compressie) zou ik gewoon voor de K nokkenas gaan uit de webshop. Ben je goedkoper uit en heb je er meteen de nokvolgers bij (die je moet vervangen met een nokkenas) De TT3 van Tinustuning is wel een verbeterde versie van de K, maar aangezien er ook geen aanpassingen aan de kop zijn gebeurd is het ook niet handig om een snellere nokkenas dan de TT3 te gebruiken (allemaal dezelfde prijs).
Voor de prijs had ik dus gewoon voor de K gekozen, maar dat is mijn mening.
Misschien is het een leuk idee om op t internet te kijken naar wat tutorials over het flowen van een blok, als je het lichtjes doet is het een gratis upgrade... maar het kan ook negatief werken dus let wel op wat je doet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-03-2017 20:39 #167754 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic low-budget vermogen creëren
Top voor de nieuwe reactie's

Ik heb inmiddels nog steeds niks gedaan. Maar ik heb een oude K-nokkenas liggen. (Donor b20E)

De auto rijdt nu toch niet, ik weet ook niet of hij dat de komende tijd zal doen.

Met een jonge dochter, wordt tijd ineens schaars. (en met een kersverse moeder, geld ook)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.