- Berichten: 884
low-budget vermogen creëren
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Mijn huidige opzet is een b18a blok met een 4-2-1 uitlaatspruitstuk en een dubbele 38/38 weber met waterchoke. Ding loopt fatsoenlijk en daar is ook alles mee gezegd. Onderin mist hij gewoon zijn kracht.
Toevallig heb ik voor een toekomstig project een complete B20E motor gekocht. De bedoeling is om deze in de komende jaren op te knappen en dan wat "extra's" op los te laten en dan in de Amazon te lepelen.
Laatst bij een clubbijeenkomst had ik het over de tamheid van mijn huidige opzet en werd mij medegedeeld dat de a-nokkenas te tam was en hier eigenlijk een hete in moet liggen. In de b20E ligt als het goed is een K-as.
Nu was mijn gedachte om mijn huidige A-as eruit te trekken en deze te vervangen door de K-as, het verdient allerminst de schoonheidsprijs om 2 op elkaar ingesleten assen te verwisselen en de oude glijlagers erin te laten zitten, maar goed.
Toen dacht ik verder en herinnerde ik me wat Arno Pfennings had gedaan door op een B18 blok een B20 kopte monteren,dit kan ik in principe ook. Verdient ook niet de schoonheidsprijs maar het kan.
De reden waarom het low-budget moet zijn is omdat ik een B20E blok heb gekocht voor het tunen. Daarom wil ik niet verder investeren om meer uit de B18 te halen, op onderhoud daarentegen word niet bezuinigd.
De k-as gaat uitiendelijk toch de vuilbak in, dus waarom nu niet mee spelen. De kop is een ander verhaal.
Dat van die K-as ga ik zeker doen, alleen ik twijfel over de kop. Is het mogelijk om de kop (mits in goede staat) over te zetten, wordt de compressie dan niet te hoog? Of los ik dit dan op met een dikker pakking? De kleppen zullen niet tegen de zuigerwanden komen? Welke pakking moet ik hebben een b18 of b20 pakking?
Kan ik toe met mijn huidige ontsteking (origineel) of moet ik hier investeren? Zie ik nog iets over het hoofd?
Graag jullie mening.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
het is voor 80% je nokkenas.
wil je koppel ga dan voor de tt3 van tinustechniek.
moet het wat ruiger , de tt4.
tt5 is meer voor dubbele zijstroomcarbs , die heb je niet dus idd de k , tt3 , of tt4.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
"rene Brandt" schreef:
Wat goed is kan je zo laten.
het is voor 80% je nokkenas.
wil je koppel ga dan voor de tt3 van tinustechniek.
moet het wat ruiger , de tt4.
tt5 is meer voor dubbele zijstroomcarbs , die heb je niet dus idd de k , tt3 , of tt4.
bedankt voor je reactie
maar jouw suggesties kosten geld,de k-as heb ik liggen.
Kwa nokkenaskeuze voor de B20E ben ik er nog niet uit, omdat ik oa nog niet weet wat ik precies met het blok ga doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Mijn stap naar B20-kop (geflowd/grotere kleppen/afgevlakt) is een stap richting de verdere plannen (na weer wat sparen)….DCOE45 Weber, 4-2-1 of 4-1…maar voor nu onder de auto om het afgedraaide vliegwiel te plaatsen

De verlaagde B18-kop is overigens nog steeds te koop

Groet
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
- Berichten: 46

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Maar mijn vraag gaat over of het te doen is met mijn huidige b20E kop op b18a blok. en door de a-nokkenas te vervangen door de k-as. Deze heb ik liggen.
Edit: in een B20E zit een D as, deze scheelt zeker niet veel in vergelijking met een a as.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Welke koppaking heb je op jouw blok zitten? een b18 of b20?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Ontsteking blijf ign123 met moderne bobine…dus gewoon een andere curve selecteren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Welke curve heb je geselcteerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.