low-budget vermogen creëren

Lees meer
17-11-2013 22:45 #134103 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic low-budget vermogen creëren
Ronald,

Ik ben geen motor expert, maar logisch beredenerend het volgende;

Een scherpere nokkenas zorgt ervoor dat de kleppen verder open gaan en er dus meer mengsel naar binnen en naar buiten kan. Een B20E blok heeft grotere kleppen. Met een D-nokkenas (de meeste B20E blokken, de laatste hebben een K) Heb je dus de ideale combinatie, scherper EN door de grotere kleppen een betere ademhaling.

Je rijd op LPG neem ik aan? Dan kan je best iets meer compressie hebben hoor. Ik denk dat het niet zo gek veel scheelt qua compressie omdat de volumeruimte in een B20 kop groter is dan in een B18.

Dus wat ik zou doen:

Nokkenas uit de B20E in de B18A monteren, B18B koppakking kopen (1,2mm uit mijn hoofd) en de B20E kop monteren! Dan wel even de gaten van de injectoren afdichten, of de injectoren laten zitten.

Volgens mij ben je dus voor een koppakkingset a 50euro klaar!

Ontsteking zou ik mij echt niet zo druk om maken, zo lang hij maar vervroegend is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2013 00:00 #134104 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic low-budget vermogen creëren
De B20E kop heeft grote kleppen waarvoor de gaten in de koppakking van de B20 aangepast zijn (niet rond zoals bij de andere B20 maar ovaal), de koppakking zul je dus al zeker van een B20E moeten nemen, maar of de koppakkingdikte lager de kleinere diameter van de B18 cylinder geen problemen geeft zul je moeten uitproberen.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-11-2013 01:07 #134105 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic low-budget vermogen creëren
Je Weber 38 en 4-2-1 upgrades komen helemaal niet tot hun recht met je huidige setup. Er zal wel enig verschil zijn met hoe het ervoor was maar de nokkenas is niet mee en houdt alles tegen. Er zijn hetere nokkenassen zoals die Rene al heeft genoemd, maar als het niets mag kosten zit je met de K denkelijk beter dan met de as die je nu hebt, toch zal ook deze de andere upgrades niet helemaal tot hun recht laten komen. Als je de as uit het B20 blok haalt, neem dan ook de bijhorende nokvolgers in juiste volgorde mee, die zijn op die as ingesleten. Met een B20 kop heb je grotere kleppen maar gaat je compressie omlaag. Met een dunne (0.8) pakking kan je dit gedeeltelijk corrigeren maar de boring van een B18 komt niet overeen met de verbrandingskamer van een B20 kop. Het zal wel werken maar is niet ideaal, of het een verbetering is t.o.v. de B18 kop (als de B20 kop niet bewerkt is) durf ik te betwijfelen, het zal in ieder geval niet veel zijn. Het grootste voordeel haal je uit de juiste nokkenas en die kost nu eenmaal. Low budget vermogen zal dus minder spectaculair zijn.
Is trouwens na je 4-2-1 de rest van de uitlaat aangepast? Er zou best een simons o.i.d. volgen, het blok moet kunnen ademen en al de 'power' die je er vooraan in duwt moet er achteraan ook even vlot weer uit kunnen :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2013 09:04 #134106 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic low-budget vermogen creëren
Helemaal mee eens. Omdat de maten van de b20 kop niet kloppen met de boring van de b18 komt ook de koppakking gedeeltelijk vrij te liggen.
de koppakking zal vroegtijdig gaan verbranden, immers de pakking op zich is dan onderdeel van de verbrandingsruimte .
en deze hoort opgesloten te zitten tussen het onderblok en de kop.
De kop van Arno en de tt4 van Martin zou een mooie combi zijn ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2013 09:53 #134107 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic low-budget vermogen creëren
Een B20 koppakking zit dan toch juist goed/beter ingesloten, de metalen binnenrandjes van de cylinderopeningen in de koppakking liggen dan ruim op de bovenkant van het onderblok van de B18 ipv net tegen het randje van de cylinderopening zoals normaal en zijn van boven door de juiste kop ook goed ingesloten. Maar of de hele combinatie echt zin heeft? Of de compressie echt hoger wordt zul je door het vergelijken van de volumes in de koppen icm de koppakkingdiktes moeten bepalen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2013 11:49 #134108 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic low-budget vermogen creëren
Klopt ;)
ik ging uit van een b18 koppakking, dan heb je dus ruimte tussen bovenkant pakking en onderkant kop.
Bij een b20 pakking heb je ruimte tussen bovenkant onderblok en de kop.
Buiten de afdichting heb je in alle 2 de gevallen een rand - ruimte die lekker dicht gaat kolen.
Als je dan moet kiezen tussen 2 kwade komt de b20 pakking er beter uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-11-2013 12:19 #134109 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic low-budget vermogen creëren
Merci voor de reacties

Ik rijd niet op gas. Enkel op benzine.

Er zit inderdaad een simons uitlaat achter het spaghetti spruitstuk.

Ik ben van me bewust dat investeren meer resultaat met zich mee brengt, maar ik heb dit nu eenmaal liggen en binnenkort ga ik met die B20 een hele andere kant op, en om nou voor 1 jaar zoveel extra te investeren omdat er volgens weer uit te halen en op de plank te leggen.

@rene, waarom zou ik een verlaagde kop moeten kopen als ik een verlaagde kop met grotere kleppen heb liggen? B20e kop is 84,8mm volgens de boeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2013 15:12 #134114 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic low-budget vermogen creëren
Ehh :roll:
nou omdat hij erg goedkoop is en ehh wat moet je dan met je b20e blok :?: die heeft dan geen kop.
Vooral als je op benzine gaat rijden krijg je koolafzetting in die rand, dat geeft weer kans op pingelen.
Maar vooral moet je gewoon doen wat je zelf wilt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-11-2013 17:35 #134116 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic low-budget vermogen creëren
Haha toch bedankt voor het meedenken.

Die rand baart me inderdaad wel zorgen, maar even zien waar het schip strand.

Die b20 e moet eerst gereviseerd worden, daarna de kop, waneer de kop is gereviseerd, mag tie proefdraaien op de b18. Vervolgens de b20e opbouwen en dan over lepelen. Het klinkt allemaal zo lekker makkelijk :roll: :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2013 22:00 #134120 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic low-budget vermogen creëren
Ik snap het idee van een b20 kop op een b18 niet, buiten de grotere kleppen..
Op mijn 50cc brommer zet ik toch ook geen 70cc kop? No way dat dat gaat werken, bovendien
Blaas je je koppakking eruit omdat deze veel te warm wordt!

Als je een hogere compressie wilt, waarom ga je dan een kop pakken met grotere boring, die moet toch juist kleiner?!

Ik zie het nut er niet van...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.