Soms olielampje aan
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
door Kevin de Leuw » 02 mei 2013 21:17
Ik wou dat ik zulke waardes had
mijn b30 komt echt niet aan de waardes warm (mischien toch lagers aan het slijten (wel goed compressie))
Maar jij hebt dan wel weer een B30....en ik maar een B18...dat dan weer wel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Het wordt nog leuker, er zijn ook verschillende veren gemonteerd, en hier houdt mij kennis op....wat gebeurd er als je er een zwaardere veer in doet, neemt dan ook de oliedruk toe ??.
Er zit namelijk bij die aftermarket oliepompen een zwaardere veer in !!.
Ik ben heel benieuwd naar de reacties op deze metingen....
Hoi Ed,
Een late reactie, maar door mijn kapotte oliepomp heb ik het een en ander uitgezocht.
In Haynes staat de lengte van de veer aangegeven, waarbij de B18 een kortere veer heeft dan een B20 en tevens een lagere druk dan een B20. Op Turbobricks heb ik ook al eens gelezen dat het plaatsen van een sterkere veer een hogere druk geeft, hoe lang die veer moet zijn en welke kg's, zou ik niet weten.
Ik snap het nut van de HD pompen ook niet helemaal, waarom zou je meer dan 5bar oliedruk willen met een normaal blok?
- Kees Vos
- Platinum lid
-
In onze motoren (of moet ik blok zeggen, ik hou het maar op een motor) is deze pomp ook afgeregeld op een bepaalde waarde , laten we zeggen 6 bar precies weet ik he niet.
Wanneer de oliepomp door slijtage en lagere opbrengst heeft, laten we zeggen een max van 5 bar, dan heeft het geen enkele zin om daar en zwaardere veer in te zetten, immers de max waarde zal nooit bereikt worden, door slijtage van de pomp zal de druk tussen de tandwielen en afdichtingen verdwijnen. Wel is het zo dat als de veer zijn kracht/spanning verminderd is dan zal de maximum druk ook lager zijn en heeft het zin , mits de pomp in goede staat is, om er een nieuwe veer in te zetten zodat de max druk weer wat hoger is, maar meestal is bij een te lage oliedruk de pomp versleten of de motor is aan een revisie toe.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Niek de Boer schreef : Bij het indraaien van de nieuwe sensor rekening houden met het feit,dat de draad conisch is.Dus niet blijven draaien tot hij aanligt! Gewoon draaien tot hij redelijk vastzit.Blijven draaien kan er toe leiden dat het motorblok scheurt!Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Succes toegewenst. Niek de Boer.
Vandaag ga ik de olie zender ook vervangen. Heb de zelfde klachten als topic starter.
Gisteren heb ik de oude sensor er al uitgedraaid maar draaide eerst de verkeerde kant op (dus vaster IPV los). Hoe erg is dit en rekt het gat hierdoor ook uit omdat de zender conisch is? Hoe groot is de kans dat als ik de nieuwe zender er in draai deze daar gaat lekken nu de oude zender (te) ver is ingedraaid voordat hij werd los gedraaid?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl