- Berichten: 2049
Soms olielampje aan
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
Hoezo?
De oliepomp wordt aangedreven door het asje met tandwiel dat aan de bovenkant de verdeler aandrijft en door de nokkenas aangedreven wordt. Natuurlijk staat de pomp daardoor via de distributie in verbinding met de krukas en daarmee met de zuigers, maar wie zegt dat de nieuwe pomp precies zo staat dat hij goed hiervoor staat? (en de zuiger staat bij een 4-takt motor 2x in de bovenste positie met daarbij een verschillende positie van de nokkenas enz.)
Een nieuwe oliepomp heb ik alleen bij een complete motoropbouw geplaatst en dan eerst de motor gemonteerd, motor in auto geplaatst, met een speciale lange as de oliepomp via het stroomverdelergat aangedreven en de motor op oliedruk gebracht, met die as de oliepomp in de juiste positie gebracht voor het asje en toen pas het asje en de stroomverdeler geplaatst, afgesteld, motor gestart (loopt daardoor dan meteen met overal olie). Als de oliepomp versleten is verwacht ik ook niet meer veel van de toestand van de motor.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Je opmerking dat een blok met lage oliedruk en/of versleten oliepomp, niks meer waard is ben ik met je eens.
Ook jouw methode om de pomp al olie te geven voor het starten van de motor is prima, echter als je de motor rond laad draaien zonder de bobine kabel aan te sluiten, krijg je hetzelfde effect.
Beter nog, want als je het oliefilter ook al vult met olie, voor het erop te draaien krijgt de hele motor al olie met oplopende druk. Zo doe ik het.
Wat veel belangrijker is, volgens mij, is de kwaliteit van de pomp en de afsluitende rubbertjes, die zullen belangrijk zijn voor de levensduur van je motor.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
omdat de ontsteking los moet om de oliepomp te monteren?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
Er wordt begonnen met lagerschalen vervangen en dergelijke.
Ik zie geen vraag naar de olie soort en de viscositeit.
Ik zou eerst de olie aftappen en kijken naar de olie.
Deze kan zwart of zilverkleurig zijn, bij zilver begin ik pas aan de lagers te denken.
Voorstel: Vervang de olie voor een met een hogere visco, en zie wat er gebeurt met je lampje, je wwet dan gelijk de kleur van de olie.
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als het warmer wordt hoor ik de kleppen en de nokkenas, nu van het weekeinde 20w50 multigrade van Kroon erin en dit geluid is weg.
Olielampje niet gezien.....maar wel interessant dat dit zo veel verschil maakt.
Ook moderne 15w40 voor turbo motoren van tegenwoordig, geeft aanmerkelijk lagere oliedruk in mijn P1800E, dat kon ik op de oliedrukmeter zien en dus is het zaaks om klassiekereigenaren te gebruiken. 20W50 heeft nu mijn voorkeur.
Terug naar waarom ik dit draadje ben gaan commentariëren, het branden van het oliedruklampje.
Is er iemand die een nieuwe oliepomp heeft liggen ? . Ik wil je vragen met een voelermaat tussen de schoepen de ruimte te meten en ook de lengte van de veer, ben erg benieuwd of mijn metingen reproduceerbaar zijn.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
of denk ik nu te moeilijk?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Oud filter...oude olie
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Oude olie eruit, nieuw filter erop nieuwe olie erin en weer klaar voor de komende periode
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
mijn b30 komt echt niet aan de waardes warm (mischien toch lagers aan het slijten (wel goed compressie))
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.