- Berichten: 2152
Soms olielampje aan
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-04-2013 00:12 #126769
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Soms olielampje aan
"ook moet de oliepomp gemonteerd worden als cilinder 1 op de bovenste positie staat"
Hoezo?
De oliepomp wordt aangedreven door het asje met tandwiel dat aan de bovenkant de verdeler aandrijft en door de nokkenas aangedreven wordt. Natuurlijk staat de pomp daardoor via de distributie in verbinding met de krukas en daarmee met de zuigers, maar wie zegt dat de nieuwe pomp precies zo staat dat hij goed hiervoor staat? (en de zuiger staat bij een 4-takt motor 2x in de bovenste positie met daarbij een verschillende positie van de nokkenas enz.)
Een nieuwe oliepomp heb ik alleen bij een complete motoropbouw geplaatst en dan eerst de motor gemonteerd, motor in auto geplaatst, met een speciale lange as de oliepomp via het stroomverdelergat aangedreven en de motor op oliedruk gebracht, met die as de oliepomp in de juiste positie gebracht voor het asje en toen pas het asje en de stroomverdeler geplaatst, afgesteld, motor gestart (loopt daardoor dan meteen met overal olie). Als de oliepomp versleten is verwacht ik ook niet meer veel van de toestand van de motor.
Hoezo?
De oliepomp wordt aangedreven door het asje met tandwiel dat aan de bovenkant de verdeler aandrijft en door de nokkenas aangedreven wordt. Natuurlijk staat de pomp daardoor via de distributie in verbinding met de krukas en daarmee met de zuigers, maar wie zegt dat de nieuwe pomp precies zo staat dat hij goed hiervoor staat? (en de zuiger staat bij een 4-takt motor 2x in de bovenste positie met daarbij een verschillende positie van de nokkenas enz.)
Een nieuwe oliepomp heb ik alleen bij een complete motoropbouw geplaatst en dan eerst de motor gemonteerd, motor in auto geplaatst, met een speciale lange as de oliepomp via het stroomverdelergat aangedreven en de motor op oliedruk gebracht, met die as de oliepomp in de juiste positie gebracht voor het asje en toen pas het asje en de stroomverdeler geplaatst, afgesteld, motor gestart (loopt daardoor dan meteen met overal olie). Als de oliepomp versleten is verwacht ik ook niet meer veel van de toestand van de motor.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-04-2013 12:27 #126776
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Soms olielampje aan
De aanbeveling haal ik uit de Green Manual van Volvo zelf, vermoed dat op dat moment de oliestroom optimaal is met cilinder 1 in de hoogste positie. Kan iemand hierop commentaar geven ?.
Je opmerking dat een blok met lage oliedruk en/of versleten oliepomp, niks meer waard is ben ik met je eens.
Ook jouw methode om de pomp al olie te geven voor het starten van de motor is prima, echter als je de motor rond laad draaien zonder de bobine kabel aan te sluiten, krijg je hetzelfde effect.
Beter nog, want als je het oliefilter ook al vult met olie, voor het erop te draaien krijgt de hele motor al olie met oplopende druk. Zo doe ik het.
Wat veel belangrijker is, volgens mij, is de kwaliteit van de pomp en de afsluitende rubbertjes, die zullen belangrijk zijn voor de levensduur van je motor.
Je opmerking dat een blok met lage oliedruk en/of versleten oliepomp, niks meer waard is ben ik met je eens.
Ook jouw methode om de pomp al olie te geven voor het starten van de motor is prima, echter als je de motor rond laad draaien zonder de bobine kabel aan te sluiten, krijg je hetzelfde effect.
Beter nog, want als je het oliefilter ook al vult met olie, voor het erop te draaien krijgt de hele motor al olie met oplopende druk. Zo doe ik het.
Wat veel belangrijker is, volgens mij, is de kwaliteit van de pomp en de afsluitende rubbertjes, die zullen belangrijk zijn voor de levensduur van je motor.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
30-04-2013 16:42 #126790
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Soms olielampje aan
zou cillinder 1 omhoog niet te maken hebben met de ontsteking?
omdat de ontsteking los moet om de oliepomp te monteren?
omdat de ontsteking los moet om de oliepomp te monteren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
30-04-2013 20:46 #126808
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Soms olielampje aan
Hallo vrienden.
Er wordt begonnen met lagerschalen vervangen en dergelijke.
Ik zie geen vraag naar de olie soort en de viscositeit.
Ik zou eerst de olie aftappen en kijken naar de olie.
Deze kan zwart of zilverkleurig zijn, bij zilver begin ik pas aan de lagers te denken.
Voorstel: Vervang de olie voor een met een hogere visco, en zie wat er gebeurt met je lampje, je wwet dan gelijk de kleur van de olie.
Hans
Er wordt begonnen met lagerschalen vervangen en dergelijke.
Ik zie geen vraag naar de olie soort en de viscositeit.
Ik zou eerst de olie aftappen en kijken naar de olie.
Deze kan zwart of zilverkleurig zijn, bij zilver begin ik pas aan de lagers te denken.
Voorstel: Vervang de olie voor een met een hogere visco, en zie wat er gebeurt met je lampje, je wwet dan gelijk de kleur van de olie.
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-04-2013 21:05 #126810
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Soms olielampje aan
Het is mij inderdaad opgevallen dat ik mijn 144-met B20B in de winter 15w40 klassieker olie geef van Kroon.
Als het warmer wordt hoor ik de kleppen en de nokkenas, nu van het weekeinde 20w50 multigrade van Kroon erin en dit geluid is weg.
Olielampje niet gezien.....maar wel interessant dat dit zo veel verschil maakt.
Ook moderne 15w40 voor turbo motoren van tegenwoordig, geeft aanmerkelijk lagere oliedruk in mijn P1800E, dat kon ik op de oliedrukmeter zien en dus is het zaaks om klassiekereigenaren te gebruiken. 20W50 heeft nu mijn voorkeur.
Terug naar waarom ik dit draadje ben gaan commentariëren, het branden van het oliedruklampje.
Is er iemand die een nieuwe oliepomp heeft liggen ? . Ik wil je vragen met een voelermaat tussen de schoepen de ruimte te meten en ook de lengte van de veer, ben erg benieuwd of mijn metingen reproduceerbaar zijn.
Als het warmer wordt hoor ik de kleppen en de nokkenas, nu van het weekeinde 20w50 multigrade van Kroon erin en dit geluid is weg.
Olielampje niet gezien.....maar wel interessant dat dit zo veel verschil maakt.
Ook moderne 15w40 voor turbo motoren van tegenwoordig, geeft aanmerkelijk lagere oliedruk in mijn P1800E, dat kon ik op de oliedrukmeter zien en dus is het zaaks om klassiekereigenaren te gebruiken. 20W50 heeft nu mijn voorkeur.
Terug naar waarom ik dit draadje ben gaan commentariëren, het branden van het oliedruklampje.
Is er iemand die een nieuwe oliepomp heeft liggen ? . Ik wil je vragen met een voelermaat tussen de schoepen de ruimte te meten en ook de lengte van de veer, ben erg benieuwd of mijn metingen reproduceerbaar zijn.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
30-04-2013 23:52 #126821
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Soms olielampje aan
Tandwielspeling meet je toch met een micrometer op een statief?
of denk ik nu te moeilijk?
of denk ik nu te moeilijk?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
30-04-2013 23:54 #126822
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Soms olielampje aan
Kevin, volgens mij geven de handboeken voelermaatjes aan..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
02-05-2013 20:56 #126898
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Soms olielampje aan
Zojuist gestart en bij 2000 toeren 5,5Bar 
Oud filter...oude olie

Oud filter...oude olie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
02-05-2013 22:11 #126904
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Soms olielampje aan
Goed warm gelopen 2000 Toeren 4,5Bar....mooie waarde...
Oude olie eruit, nieuw filter erop nieuwe olie erin en weer klaar voor de komende periode
Oude olie eruit, nieuw filter erop nieuwe olie erin en weer klaar voor de komende periode

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
02-05-2013 23:17 #126907
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Soms olielampje aan
Ik wou dat ik zulke waardes had :shock:
mijn b30 komt echt niet aan de waardes warm (mischien toch lagers aan het slijten :roll: (wel goed compressie))
mijn b30 komt echt niet aan de waardes warm (mischien toch lagers aan het slijten :roll: (wel goed compressie))
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.