B 30 A blok te veel gevlakt

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 21:28 #125743 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic B 30 A blok te veel gevlakt
je zou kunnen proberen om je ontsteking zo vroeg mogelijk te zetten zo lang hij maar niet gaat pingelen; in dat geval ietsje (paar graden) later zetten. met een dusdanig gevlakt blok en kop is hier geen vaste waarde meer voor te geven, het zal iig later zijn dan dat in de specs is vermeld. als je 'm op deze manier met benzine 98 okt afstelt zal het op LPG al helemaal geen probleem mogen geven qua pingelen.
nadieselen vindt je blok al helemaal niet fijn dus als je daar last van blijft houden dan in z'n 1, voet op de rem en koppeling laten opkomen tijdens het uitzetten. op die manier rem je het blok af en voorkom je nadieselen; 't went snel hoor ;)

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 08:36 #125754 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Het is geen antwoord op je vraag, maar de B30 blokken zijn wel,gevoelig voor pingelen.
Je zou kunnen proberen het octaan gehalte van benzine omhoog te brengen, je zult dan altijd 98 octaan moeten tanken en een flesje booster erbij doen.
Kijk ook nog even naar de bougies, hiermee kun je ook het pingelen iets verminderen.
Een ontstekings advies is niet standaard te geven, zal ook neerkomen op trial and error.
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 09:41 #125758 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Hij voegt al Bactofin toe en op LPG is er blijkbaar geen probleem, dus de onsteking iets later en dan zou het met een andere bougie over moeten zijn? Je kunt ook het mengsel nog wat rijjker zetten...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 10:59 #125760 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Het blijft natuurlijk wel vreemd, zoveel van het blok af slijpen Frezen is niet normaal.
Misschien was er wel een reden voor corrosie oid, maar heb dit niet eerder meegemaakt.
Er is nog een optie, draai iets van de zuigers af. Maar waarschijnlijk was dit niet je originele plan.

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-04-2013 19:30 #125773 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Hallo Lex.
Stel hem zuiver af op 10 graden vbdp. met een onderbrekerafstand van 0,25 mm.
Hans

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 20:45 #125776 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B 30 A blok te veel gevlakt
In de Laplander (C303) ligt ook een B30; volgens mij is dit een lage compressie uitvoering zodat die ook op oorlogsbenzine kan lopen.
Als ik mij niet vergis is de compressie teruggebracht middels een extra dikke koppakking.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2013 20:52 #125778 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Nou groeten wij allemaal Lex wel, maar zou hij hier ook nog komen om de antwoorden te lezen? :lol:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Alex Janssen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-04-2013 14:37 #125898 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Ik heb de cilinderkop gemonteerd met een standaard koppakking, de ontsteking =/- 7 graden voor het BDP gezet en nu loopt de motor redelijk stationair op L.P.G. en trekt aardig.

Ik heb ongeveer 45.000 km en 2 jaar geleden nieuwe zuigerveren, een imitatie van Perfect Circle expander zuigerveren, de maten van de cilinders zaten tegen de maximale tolerantie aan en de zuigerveergroeven waren ook net binnen de toleranties, althans grensgevallen maar het succes van deze operatie is niet erg bevredigend,toch olieverbruik.

Ik heb van 3 motorblokken een gemaakt, omdat de motor die in mijn 164 E lag practisch geen compressie had en veel te veel benzine gebruikte, er kwam zwarte walm uit de uitlaat, toen ik de motor uitelkaar haalde en de cilinders ging opmeten had ik waarden van 0.35 mm overmaat, je kon de zuigers bij wijze van spreke er zo doorheen gooien.
Het tweede blok zat vast en bij opening bleek de drijfstang van de laatste zuiger los te zijn gelopen en klem te zitten tussen de buitenkant van het blok en de tap van het 6e drijfstanglager, ik heb vervolgens de drijf.stang met de snijbrander losgesneden
Maar het blok bleek nog bruikbaar, de cilindermaten waren nog binnen de toleranties , de bovenkant diende gevlakt te worden, naderhand bleek het teveel te zijn, de krukas kon ik van de vorige motor B 30 E overzetten met uiteraard nieuwe lagerschalen en ik heb toen een z.g. gaskop van onze vriend Wim Bottinga overgenomen en gemonteerd, na montage in het voertuig zijn we mijn viendin en ik naar de Volvomania in Friesach Oostenrijk gereden en vervolgens met caravan naar Interlaken gereden en teruggekomen, ook zeer belangrijk zonder problemen.

Ik heb in Oostenrijk en Zwitserland op benzine E 10 met 10% Bactofin toevoeging om pingelen te voorkomen.

Twee weken geleden op de autoweg vormde er zich druk in het expansievat en de koelvloeistof spoot er uit, kop gedemonteerd na thuiskomst vervolgens de kop laten vlakken en de zaak weer gemonteerd, tot zover mijn avontueren

• Alex Janssen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-04-2013 14:42 #125899 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Beste Tom,

Natuurlijk lees ik jullie berichten, maar ik ben nou niet het toonbeeld van snelheid, maar desondanks hartelijk dank voor jullie medeleven.

Het hoofdpijn dossier is nog niet beeindigd.

LEX

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-04-2013 17:24 #125906 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Wil/mag dat wel, E10 in een B30?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD