B 30 A blok te veel gevlakt

• Alex Janssen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-04-2013 20:10 #125647 door Alex Janssen
B 30 A blok te veel gevlakt is gemaakt door Alex Janssen
Hallo,
Ik heb van een B 30 A motorblok het pasvlak van de cilinderkop en de kop laten vlakken bij een revisiebedrijf.

De revisiemonteur heeft in zijn enthousiasme teveel materiaal weggefreesd van de bovenkant van het blok zodat de zuigerbovenkant nog maar 0.08 mm beneden het pasvlak van het blok ligt en van de kop is 0,10 mm afgefreesd door deze werkzaamheden is de compressieverhouding natuurlijk gewijzigd.

De motor loopt op LPG zonder problemen, maar op benzine begint het feest pas, 95 octaan lust hij helemaal niet, 98 oct pingelt hij dat je er bang van wordt en bij het stopzetten dieselt hij nog lang na en E 10 met toevoeging van Bactofin loopt de motor enigzins zoals het hoort.

Mijn vraag luidt derhalve, weet iemand op welk tijdstip de ontsteking gezet dient te worden

Vrl. gr.

Lex Janssen
lidnr. 10286

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2013 21:34 #125660 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Meet eerst eens de compressie? En in het algemeen geldt de ontsteking: later, later zetten!
Misschien kun je als je de compressie weet een dikkere koppakking monteren?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-04-2013 22:27 #125669 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Wel de goede bougies?

Nadieselen kan veel oorzaken hebben.

De Saab van mijn broer deed het ook. Ook na het afstellen van de onsteking, maar dat bleek aan een te hoog stationair toerental te liggen.

Al octaanbooster geprobeerd?

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2013 23:58 #125672 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Dag Lex,

Gedane zaken nemen geen keer, maar vraag eens aan het "revisiebedrijf" wat ze in hemelsnaam gedaan hebben. Als de compressiemeting (waar je inderdaad mee moet beginnen) veel te hoog uitvalt dan gaat een dikke koppakking niet de juiste oplossing voor dit probleem zijn en het later zetten van de ontsteking al helemaal niet. Een motor moet na het verlaten van de revisiewerkplaats gewoon op de originele specificaties in te stellen zijn.
Het is uiteraard niet jouw probleem, maar dat van het revisiebedrijf, die jouw vrolijk schadeloos mogen stellen denk ik maar zo.
Ik zou daar maar eens een streng gesprek gaan voeren.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2013 08:47 #125682 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Hallo Lex,

Hoeveel is er totaal gevlakt? 0,10mm is een standaard procedure, en niet vreemd. Ik kan uit je verhaal niet opmerken hoeveel er van de motorblokzijde is gevlakt.

Zelf ga ik bij mijn B30A ongeveer 2-3mm van de cilinderkop laten vlakken. Zo krijg ik een compressie gelijk aan de B30E.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2013 09:33 #125683 door Tom Steverink
Er is nog maar 0,08 mm ruimte tussen bovenkant zuiger en pasvlak.....en da's weinig hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 10:58 #125726 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Kun je nog een mooie V-groef van Somender Singh erin maken voor een betere verbranding en gaat de compressieverhouding weer iets omlaag.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 14:39 #125727 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Beste Lex, ik meen wel eens ergens gelezen te hebben en dat is voor een B18 dat het mogelijk was om een dubbelle koppakking te monteren met een plaat tussen de twee koppakkingen.
Dit deed men om het mogelijk te maken om op een lager actaan gehalte te kunnen rijden in b.v. het vroegere oostblok.
Misschien is er voor een B30A ook zo een oplossing.

In ieder geval succes naar het zoeken naar een oplossing.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 17:34 #125731 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B 30 A blok te veel gevlakt
Volgens mij heeft Lex nog steeds geen antwoord op zijn vraag? ;)

Mijn vraag luidt derhalve, weet iemand op welk tijdstip de ontsteking gezet dient te worden

Na de revisie kan dat best een punt zijn, los natuurlijk van het eerst compressie meten.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 18:13 #125735 door Tom Steverink
Nou dat is ook niet makkelijk te beantwoorden. Als je alleen naar de ontsteking kijkt en voorbij gaat aan wat er eerder is gezegd over deze "revisie" dan moet je in ieder geval de ontsteking later zetten dan voor dit blok staat. Maar het kan heel goed zijn dat je hem zelfs op LPG niet zopnder pingelen kunt laten lopen als je hem belast. Daarom is iedereen hier druk Lex van raad aan het voorzien toch?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD