- Berichten: 8
Distributietandwielen controleren
- Patrick Trentelman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:48 #126548
door Patrick Trentelman (GAST)
Beantwoord door Patrick Trentelman (GAST) in topic Distributietandwielen controleren
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
Dat had ik niet verwacht. Ik permitteer mij een wat langer verhaal met inleiding:
De auto staat bij een vriend in de schuur in Roodeschool. Met de auto is dat vanaf Groningen 20 min, maar die staat nu al bijna twee jaar op bokken. In Roodeschool dus. Zondag gaan we weer klussen. Dat betekent 76 minuten met het Ov. Dat ben ik zat joh! Maar we denken al heel lang dat we bijna klaar zijn en mij vrouw, nog verliefder op onze Amazon dan ik, wil niet tijdelijk een andere kopen. 'Dan gaat de haast er af en wordt het een slepend project'. Mja..
Maand geleden dachten we dat we er waren. Nee wacht, met de kerst! Kroon op het werk was een nieuwe rvs bumper. Mooi hoor! Maar hij stond nog geen drie weken voor mijn huis of iemand gleed de bocht uit -het had toen zo gesneeuwd- in mijn deur. Goddank verzekeringswerk. Maar heb maand met deuk gereden en moest via passagiersstoel instappen. Beetje jammer. Schadebedrijf heeft ook geen mooi werk geleverd en ik vind net een afschrift dat ze 1.500 gedeclareerd hebben bij de verzekering.
Hoe dan ook, we reden door Duitsland, berg af, door een tunnel, toen de versnellingspook nog iets harder begon te schudden dan hij al een tijdje deed. Een boem en toen niets meer. Ik dacht eerst dat het de versnellingsbak was. Taxateur had al gezegd dat we daar nog wel even naar moesten kijken.
Auto is keurig thuisgebracht. Eerst maar eens proberen te starten. Geen compressie.
Radiateur eruit voor wat ruimte. Distributiedeksel open.
Het fiber tandwiel van de nokkenas was volledig afgeritst. Zaten nog maar paar tandjes op. Die lagen in de carterpan. En die ligt op de voortrein, niet zo handig.
Motor eruit. Carterpan los, leeggooien, terug er onder. En nog even kijken of de klepstoters mooi recht zijn gebleven. Kan een klap gehad hebben (nu weet inmiddels ik dat de kleppen niet geraakt kunnen worden, dat komt zo:). *Plong* Oei! Busje onderin valt om. Kom op Patrick, vrolijk blijven!
Toen moest de kop eraf, want daar kan je anders niet bij. Jammerrrr!
Nou goed, daar gingen we weer. En nu die cilinderkop er toch af was.. ook maar even de kleppen slijpen. Oude veerklem was een verschrikkelijk onding. Bah wat een takkewerk was dat zeg! Heb een lijmklem om de veerklem gebruikt, want als je er druk op zette schoot 'ie weg.
Dus de koppen mooi schoon gemaakt, keurig nieuwe trekbouten en pakking (wéér 100euro).
Zo. Moe maar voldaan. Volgende week motor erin.
Nou, en toen liep de boel dus vast.
Motor er weer uit. En daar zijn we dan. Gestraft voor respectloos verwijderen van tandwielen.
Jullie reacties lezend denk ik dat we de nokkenas een tik naar achteren hebben gegeven. Die valt nu te diep, waardoor het fiber wiel bij de kraag aanloopt tegen de spacer. De ring die achter het spietje valt zijn we niet vergeten.
Omdat we niet wisten wat er aan de vliegwielzijde van de nokkenas gebeurt qua montage, hebben we de dop verwijderd. Een dop waarvan we inmiddels hebben gehoord dat die moet blijven zitten. Net als de vriesplug die daar achter zit. Hadden we ook niet mogen proberen terug te tikken begrijp ik.
Ik kan pas zondag gaan kijken hoe het er ook al weer uit ziet, nu doe ik het op geheugen. En zelf kon ik twee jaar geleden nog geen hamer vasthouden, ik doe alles op aanwijzingen van een goede vriend, plaatwerker en voorm werkplaatschef.
Als ik het goed begrijp heb ik dus nog wat te doen:
Vriesplug vervangen
Daarvoor moet de nokkenas eruit
Daarvoor moet de kop er weer af anders vallen de busjes omlaag
Of motor op z'n kant leggen en hopen dat ze blijven liggen?
Carterpan moet er eigenlijk ook af, want we moeten erbij om die plug eruit te slaan (mag ik nu wel slaan?)
Nieuwe plug erin. Maar hoe bepaal je de diepte? (heb ik dat echt goed begrepen, dat het donkere ronde ding achter dat dopje -ik meen daar ook een gaatje in gezien te hebben, heeft dat schroefdraad? Is dat om te trekken? Dat maakt het wel makkelijker!)
Heel erg bedankt voor het lezen. Vind het nogal spannend. De auto is mooi geworden joh! Het was een lijk toen we begonnen. Maar ik kan dus nog steeds niet rijden. Zou het wel fijn vinden als alles echt is opgelost voor ik de motor terug zet. Ik heb voor we met de restauratie begonnen zo vaak langs de weg gestaan. Dat wil ik echt niet meer meemaken.
Hartelijke groet,
Patrick
Dat had ik niet verwacht. Ik permitteer mij een wat langer verhaal met inleiding:
De auto staat bij een vriend in de schuur in Roodeschool. Met de auto is dat vanaf Groningen 20 min, maar die staat nu al bijna twee jaar op bokken. In Roodeschool dus. Zondag gaan we weer klussen. Dat betekent 76 minuten met het Ov. Dat ben ik zat joh! Maar we denken al heel lang dat we bijna klaar zijn en mij vrouw, nog verliefder op onze Amazon dan ik, wil niet tijdelijk een andere kopen. 'Dan gaat de haast er af en wordt het een slepend project'. Mja..
Maand geleden dachten we dat we er waren. Nee wacht, met de kerst! Kroon op het werk was een nieuwe rvs bumper. Mooi hoor! Maar hij stond nog geen drie weken voor mijn huis of iemand gleed de bocht uit -het had toen zo gesneeuwd- in mijn deur. Goddank verzekeringswerk. Maar heb maand met deuk gereden en moest via passagiersstoel instappen. Beetje jammer. Schadebedrijf heeft ook geen mooi werk geleverd en ik vind net een afschrift dat ze 1.500 gedeclareerd hebben bij de verzekering.
Hoe dan ook, we reden door Duitsland, berg af, door een tunnel, toen de versnellingspook nog iets harder begon te schudden dan hij al een tijdje deed. Een boem en toen niets meer. Ik dacht eerst dat het de versnellingsbak was. Taxateur had al gezegd dat we daar nog wel even naar moesten kijken.
Auto is keurig thuisgebracht. Eerst maar eens proberen te starten. Geen compressie.
Radiateur eruit voor wat ruimte. Distributiedeksel open.
Het fiber tandwiel van de nokkenas was volledig afgeritst. Zaten nog maar paar tandjes op. Die lagen in de carterpan. En die ligt op de voortrein, niet zo handig.
Motor eruit. Carterpan los, leeggooien, terug er onder. En nog even kijken of de klepstoters mooi recht zijn gebleven. Kan een klap gehad hebben (nu weet inmiddels ik dat de kleppen niet geraakt kunnen worden, dat komt zo:). *Plong* Oei! Busje onderin valt om. Kom op Patrick, vrolijk blijven!
Toen moest de kop eraf, want daar kan je anders niet bij. Jammerrrr!
Nou goed, daar gingen we weer. En nu die cilinderkop er toch af was.. ook maar even de kleppen slijpen. Oude veerklem was een verschrikkelijk onding. Bah wat een takkewerk was dat zeg! Heb een lijmklem om de veerklem gebruikt, want als je er druk op zette schoot 'ie weg.
Dus de koppen mooi schoon gemaakt, keurig nieuwe trekbouten en pakking (wéér 100euro).
Zo. Moe maar voldaan. Volgende week motor erin.
Nou, en toen liep de boel dus vast.
Motor er weer uit. En daar zijn we dan. Gestraft voor respectloos verwijderen van tandwielen.
Jullie reacties lezend denk ik dat we de nokkenas een tik naar achteren hebben gegeven. Die valt nu te diep, waardoor het fiber wiel bij de kraag aanloopt tegen de spacer. De ring die achter het spietje valt zijn we niet vergeten.
Omdat we niet wisten wat er aan de vliegwielzijde van de nokkenas gebeurt qua montage, hebben we de dop verwijderd. Een dop waarvan we inmiddels hebben gehoord dat die moet blijven zitten. Net als de vriesplug die daar achter zit. Hadden we ook niet mogen proberen terug te tikken begrijp ik.
Ik kan pas zondag gaan kijken hoe het er ook al weer uit ziet, nu doe ik het op geheugen. En zelf kon ik twee jaar geleden nog geen hamer vasthouden, ik doe alles op aanwijzingen van een goede vriend, plaatwerker en voorm werkplaatschef.
Als ik het goed begrijp heb ik dus nog wat te doen:
Vriesplug vervangen
Daarvoor moet de nokkenas eruit
Daarvoor moet de kop er weer af anders vallen de busjes omlaag
Of motor op z'n kant leggen en hopen dat ze blijven liggen?
Carterpan moet er eigenlijk ook af, want we moeten erbij om die plug eruit te slaan (mag ik nu wel slaan?)
Nieuwe plug erin. Maar hoe bepaal je de diepte? (heb ik dat echt goed begrepen, dat het donkere ronde ding achter dat dopje -ik meen daar ook een gaatje in gezien te hebben, heeft dat schroefdraad? Is dat om te trekken? Dat maakt het wel makkelijker!)
Heel erg bedankt voor het lezen. Vind het nogal spannend. De auto is mooi geworden joh! Het was een lijk toen we begonnen. Maar ik kan dus nog steeds niet rijden. Zou het wel fijn vinden als alles echt is opgelost voor ik de motor terug zet. Ik heb voor we met de restauratie begonnen zo vaak langs de weg gestaan. Dat wil ik echt niet meer meemaken.
Hartelijke groet,
Patrick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Patrick Trentelman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
25-04-2013 17:16 #126550
door Patrick Trentelman (GAST)
Beantwoord door Patrick Trentelman (GAST) in topic Distributietandwielen controleren
Excuses voor de dubbele post, ik kan niet vinden hoe ik hem moet verwijderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
25-04-2013 18:16 #126552
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Distributietandwielen controleren
Patrick, als het mogelijk is telkens wat foto's erbij plaatsen zodat de hulp gerichter kan zijn....zet em op!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
25-04-2013 23:35 #126575
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Distributietandwielen controleren
Als de motor op zijn kant ligt en de tuimelas gedemonteerd is kun je de nokkenas een keer rond draaien om de nokvolgers uit de weg te drukken, dan kun je de nokkenas ook zonder de kop te demonteren eruit halen (benzinepomp natuurlijk ook demonteren, die loopt ook over een nok, hiermee eventueel de hele motor ingeklemd? Distributie dan ook verwijderen. Natuurlijk eerst vaststellen of de nokkenas eruit moet, eventueel is het alleen maar nodig hem iets terug te verschuiven).
Goed controleren of alle nokvolgers op hun plek zitten.
Wat je bedoeld met "het donkere ronde ding achter dat dopje" weet ik niet. Een vriesstop kun je nooit te diep plaatsen, de juiste maat past maar op een diepte (bij het vasttikken de bolling van de nieuwe vriesstop tot vlak tikken, niet hol). Een vriesstop is goed van buiten te demonteren: gat erdoorheen en eruit wippen.
De nokkenas wordt trouwens alleen maar aan de tandwielkant op zijn plek gehouden.
succes, Rudi
Goed controleren of alle nokvolgers op hun plek zitten.
Wat je bedoeld met "het donkere ronde ding achter dat dopje" weet ik niet. Een vriesstop kun je nooit te diep plaatsen, de juiste maat past maar op een diepte (bij het vasttikken de bolling van de nieuwe vriesstop tot vlak tikken, niet hol). Een vriesstop is goed van buiten te demonteren: gat erdoorheen en eruit wippen.
De nokkenas wordt trouwens alleen maar aan de tandwielkant op zijn plek gehouden.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.