Distributietandwielen controleren

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2013 16:47 #125145 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Distributietandwielen controleren
Peter, volgens mij raakt hij een paar tanden voor het punt waar de twee tandwielen elkaar raken. De foto heb ik met het "Snapshot tool"
uit het PDF document gehaald en deze dan met "Ctrl + V" in Paint gezet. Dan opslaan als een .jpg en je bent klaar :)

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2013 16:57 #125146 door Rob Baeten
Peter, Als ik het me goed herinner dan zit het gaatje van de olienozzle in het ronde deel, het vierkantje zit er als een dakje boven.

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-03-2013 17:27 #125147 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Distributietandwielen controleren

"Rob Baeten" schreef:
Peter, Als ik het me goed herinner dan zit het gaatje van de olienozzle in het ronde deel, het vierkantje zit er als een dakje boven.

Rob, als ik alle adviezen doorlees dan kan ik beter op safe spelen en de distrbutietandwielen vernieuwen. Dan zal ik gelijk de stand controleren, de nozzle los draaien en doorblazen. Kan ik de 1/2" sleutel op het vierkant zetten zonder dat deze afbreekt? Bedankt voor je adviezen! :D

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2013 17:54 #125148 door Rob Baeten
Inderdaad Peter, gewoon de 1/2" op het vierkantje. Als je het voorzichtig doet dan breekt het niet, zorg er ook voor dat je hem niet je vast draaid met terug zetten. Het blijft een beetje "gevoels" werk want een aandraaimoment heb ik nog nooit gevonden voor de nozzle.
Heel veel succes, t'gaat je lukken.

Groeten, Rob

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-03-2013 22:07 #125156 door Peter Rumen

"Ed van der Zee" schreef:
Hoi Peter,
Ik denk dat het een verstandige beslissing is om de distributie te vervangen, omdat je de radiator er toch uit hebt is het te overwegen ook de waterpomp gelijk te vervangen, is nu een kleine moeite en een kleine investering.
Als ik het zo lees zal deze er ook wel lang in zitten....niet alleen om de pomp zelf, maar ook om de afdichtrubbers en de pakking te vervangen nu je er goed bij kunt.
Controleer ook de thermostaat en vervang de rubber ring eromheen, afvullen met de groene Volvo koelvloeistof en dan ben je er helemaal klaar voor.
Succes

Hallo Ed, hoe is het daar down under 8-)
Als ik de reacties zo peil en ik niet weet wat er in het verleden aan de motor is vervangen, lijkt het mij een wijs besluit om de distributie maar te vervangen. Het wordt stilaan een hele lijst wat ik nog te doen heb. Even een korte opsomming:
Vervanging van distributie, schokbrekers achter (Bilstein moet het worden), waterpomp. De aandrijfas moet ik laten uitbalanceren omdat er wat onbalans in zit. Vooral bij gas loslaten vanaf 80km/uur en hoger geeft dit een hinderlijke resonantie. Denk dat ik hiervoor Tinus Techniek in Baarlo inschakel. Heb goede reacties gepeild in het forum en het is voor mij maar 20 min. rijden.
Groetjes en doe ook de Volvo-Ausies de groeten van onze club! :mrgreen:

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2013 20:46 #125186 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Distributietandwielen controleren
als je dit vind weet je genoeg!

[img

Uploaded with ImageShack.us

[img

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-03-2013 15:09 #125206 door Peter Rumen

"Joost Buiting" schreef:
als je dit vind weet je genoeg!

[img

Hallo Joost, dat ziet er niet fraai uit! Heb je nog veel schade aan de motor gehad? Zo te zien waren het kunstof tandwielen. Welke soort tandwielen heb je er nu ingezet en wat is jouw ervaring hiermee?

• Marcel Jonges (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2013 18:08 #125215 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Distributietandwielen controleren
Er is reeds veel op het forum geschreven over de verschillen aan materialen waarvan de distributie tandwielen gemaakt zijn. Bij normaal gebruik lijkt het verschil minimaal te zijn; bij rallyrijders staal de voorkeur. Over levensduur verschillen de meningen. Allicht dat fibertandwiel het minder lang uithoudt dan staal. Maar de één schat de levensduur van de fiber variant op 5000 km, de ander op 200000 km. Vanwaar dit verschil?! Ligt dat aan foutieve montage of slechte kwaliteit van recente fiber tandwielen. Als de levensduur van nieuwe fiber sets te wensen overlaat, is keuze snel gemaakt. Mocht 100000km geen issue zijn, dan zie ik het nut van staal bij normaal gebruik niet 123, icm de toename aan mechanisch geluid. Kan iemand dit ophelderen?

Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2013 18:14 #125217 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Distributietandwielen controleren
Ik heb geen noemenswaardige toename van geluid gehoord bij de overgang naar staal....weg met dat fibergedoe! :D

• 11019-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2013 21:40 #125228 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Distributietandwielen controleren
Ik heb er een aluminiumset in zitten en dat maakte de eerste kilometers een schurend geluid. Nadat de tandwielen op elkaar waren ingelopen (ik denk na nog geen 50 km) heb ik niets meer gehoord en dat alles is alweer zo'n 20.000 km geleden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD