Distributietandwielen controleren

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-03-2013 16:50 #125082 door Peter Rumen
Distributietandwielen controleren is gemaakt door Peter Rumen
Op de laatst gehouden bijeenkomst voor de reis naar de Noordkaap in 2014 werd ons door Dick Scholing gevraagd goed naar de technische staat/onderhoud van de auto te kijken. Ken de geschiedenis van je auto was het devies. Een vraag was om vooral de distributietandwielen te controleren. Vaak is de historie hiervan niet bij de eigenaren bekend. Wanneer zijn deze voor het laatst vervangen? Een vraag waarvan ik denk de meesten het antwoord niet weten. Ik ook niet :?: Heb de P1800S in 2008 gekocht en weet niet of de motor is gerestaureert. De compressie was 11.000 ml (17.600 km) geleden nog 11-11-10,5-11,5 dus dat zit denk ik wel goed. Compressie wordt nu toch weer opnieuw gemeten. Nu heb ik mei 2012 het distributiedeksel met vilten oliekeerring vervangen voor een met 'n rubberen oliekeerring. Zoals ik met iedere klus veel foto's maak (wat ik iedereen kan aanraden) heb ik ook de distributie tandwielen op de foto gezet en deze n.a.v. het advies eens goed bestudeerd v.w.b. slijtage. Zie de bijgevoegde foto's. Hier heb ik nu een aantal vragen over:
1. Kan ik op de foto zien of de tandwielen nog goed zijn of moet ik dit fysiek controleren?
2. Het krukastandwiel is van staal en het nokkenaswiel is zo te zien van kunstof heb ik jammer genoeg toen niet gecontroleerd. Kan dit geen kwaad v.w.b. slijtage van staal in combinatie met kunstof?
3. Ik zie ook dat er sets van aluminium/staal te koop zijn en dat zijn ook twee verschillende metalen!
Wie kan antwoord geven op mijn vragen?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 17:41 #125083 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Distributietandwielen controleren
Je kunt de speling op de tandwielen voelen.Neem met de rechterhand een blad van de koeltan vast en beweeg dit een klein beetje (1 cm) heen en weer.duw hierbij met de linkerhand stevig op de v snaar.je kunt nu de eventuele speling op de tandwielen voelen.Het is even oefenen,maar zo doe ik het altijd en het werkt heel goed.Probeer dit op verschillende plaatsen.De speling kan per plaats verschillen.succes!

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 17:53 #125085 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Distributietandwielen controleren
Jammer dat u de distributie niet gelijk met het plaatsen van de krukaskeerring hebt vervangen.
als ik zo naar de krukasnaaf kijk, dus waar de krukaskeerring overheen loopt zou ik deze ook maar vervangen, gezien de roest en of loopsporen kan de nieuwe keerring weer snel gaan lekken.

Het probleem is het kunststof tandwiel op de nokkenas.
Deze is mogelijk 40+ jaar oud, dit zou op een lange tocht problemen kunnen geven.
Vergelijk het met een oude distributieriem, deze worden ook preventief vervangen.

Er zijn 3 soorten distributiesets.
Het originele kunststof.
Aluminium
Staal.
Gezien er met het origineel tientalle jaren gereden kan worden is deze set goed genoeg.
De stalen en aluminium sets zijn korter op de markt en hier verschillen de meningen over.
zo zou de stalen versie nogal lawaaierig zijn.

Gezien de trip, noordkaap, lijkt mij het preventief vervangen van oude distributie waarvan de geschiedenis niet bekend is zinvol, zelf zou ik dan ook de nokkenas en de nokvolgers vervangen voor een moderne tt3 of 4 , dat kan gelijktijdig met het vervangen van de distributie.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 18:07 #125086 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Distributietandwielen controleren
Nog een opmerking.
U weet niet wat de geschiedenis van deze motor is.
op de foto"s is er een oude pakking van het distributiedeksel te zien.
deze pakking is volgens mij nog de oude asbest pakking, dit is o.a. te zien aan de vezelige structuur, de pakkingen van nu zijn van papier.
dit zou betekenen dat ofwel het distributiedeksel nog nooit is losgeweest of dat dit nog in het asbesttijdperk is gebeurd
, dus voor de 90 er jaren.
In het gunstigste geval is dus het deksel een jaar of 25 geleden eraf geweest c.q. de leeftijd van de distributie.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 19:04 #125093 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Distributietandwielen controleren
Op een foto niet te beoordelen, behalve dat ik niet zie dat er al tandjes af aan het brokkelen zijn. De methode van Niek kan ik me niet zo goed voorstellen dat het goed echt werkt (te afhankelijk van hoe de nokkenas staat en dus de nokvolgers aangedrukt worden), maar ook als het echt werkt moet je in het gevoel hebben wat normaal is en wat te ver versleten. Echt meten kun je het pas als je dat met voelermaatjes tussen de tanden doet zoals Volvo voorschrijft, maar dan moet het deksel er weer af. De pakking kan trouwens ook gewoon een NOS geweest zijn, dus zegt niets over wanneer deze vervangen is. Als er in de motorolie stukjes van het fiber wiel zitten weet je zeker genoeg. Twee verschillende materialen is vanwege het geluid. Als het tandwiel tijdens het rijden kapot gaat (afgebroken tanden, fiber wiel los van hart) loopt de motor gelukkig niet kapot, wel natuurlijk wat werk onderweg (als je nu niet vervangt er voor de zekerheid een meenemen, eigenlijk speciaal gereedschap nodig: trekker en "eropduwer" voor fiber tandwiel). Afkloppen, maar ik heb met mijn heel vele kilometers nog geen problemen met deze tandwielen gehad en maak me dus zelf geen zorgen erover. Helaas dus geen eenduidig antwoord mogelijk.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-03-2013 19:25 - 23-03-2013 15:26 #125097 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Distributietandwielen controleren

"rene Brandt" schreef:
Jammer dat u de distributie niet gelijk met het plaatsen van de krukaskeerring hebt vervangen.
als ik zo naar de krukasnaaf kijk, dus waar de krukaskeerring overheen loopt zou ik deze ook maar vervangen, gezien de roest en of loopsporen kan de nieuwe keerring weer snel gaan lekken.

Het probleem is het kunststof tandwiel op de nokkenas.
Deze is mogelijk 40+ jaar oud, dit zou op een lange tocht problemen kunnen geven.
Vergelijk het met een oude distributieriem, deze worden ook preventief vervangen.

Er zijn 3 soorten distributiesets.
Het originele kunststof.
Aluminium
Staal.
Gezien er met het origineel tientalle jaren gereden kan worden is deze set goed genoeg.
De stalen en aluminium sets zijn korter op de markt en hier verschillen de meningen over.
zo zou de stalen versie nogal lawaaierig zijn.

Gezien de trip, noordkaap, lijkt mij het preventief vervangen van oude distributie waarvan de geschiedenis niet bekend is zinvol, zelf zou ik dan ook de nokkenas en de nokvolgers vervangen voor een moderne tt3 of 4 , dat kan gelijktijdig met het vervangen van de distributie.

Hallo Rene,
Tja, als ik dat van te voren had geweten had ik zeker de tandwielen vervangen. De krukasnaaf heb ik bij een motorrevisiebedrijf laten polijsten en als je goed op de foto kijkt zie je dat ik de naaf andersom terug heb geplaatst zodat de nieuwe keerring op een schoon vlak draaid. Wat is het verschil tussen de huidige nokvolgers en moderne tt3 of 4 nokvolgers?

Laatst bewerkt 23-03-2013 15:26 door Peter Rumen.

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-03-2013 19:37 - 23-03-2013 15:27 #125099 door Peter Rumen

"rene Brandt" schreef:
Nog een opmerking.
U weet niet wat de geschiedenis van deze motor is.
op de foto"s is er een oude pakking van het distributiedeksel te zien.
deze pakking is volgens mij nog de oude asbest pakking, dit is o.a. te zien aan de vezelige structuur, de pakkingen van nu zijn van papier.
dit zou betekenen dat ofwel het distributiedeksel nog nooit is losgeweest of dat dit nog in het asbesttijdperk is gebeurd
, dus voor de 90 er jaren.
In het gunstigste geval is dus het deksel een jaar of 25 geleden eraf geweest c.q. de leeftijd van de distributie.

Beste Rene,
Op dit moment staat de teller na 45 jaar op 18545 mijl en ik weet haast wel zeker dat dit veel meer moet zijn maar daar kom ik natuurlijk niet meer achter. Vond het wel scherp opgemerkt van die oude pakking. Het zou zo maar kunnen en ik kan mij ook niet meer herrinneren met schoonmaken of het een papieren pakking was of asbest. Hij was wel erg uitgedroogd en het ging er in korte stukje vanaf. Aangezien er nog een vilten oliekeerring in zat zou het best al heel lang kunnen zitten en de Amerikanen waren in het algemeen nogal erg zuinig met onderhoud als ik de verhalen zo hoor. Ik denk dat ik voor zeker ga en de tandwielen ga vervangen. Maar dan ga ik wel voor kunstof omdat deze stiller zijn. Heb ook geen zin om de reis om zeep te helpen met vette autopanne! Daar zijn de begeleidende monteurs ook niet blij mee.

Laatst bewerkt 23-03-2013 15:27 door Peter Rumen.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 23:04 #125122 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Distributietandwielen controleren
Hoi Peter,
Ik denk dat het een verstandige beslissing is om de distributie te vervangen, omdat je de radiator er toch uit hebt is het te overwegen ook de waterpomp gelijk te vervangen, is nu een kleine moeite en een kleine investering.
Als ik het zo lees zal deze er ook wel lang in zitten....niet alleen om de pomp zelf, maar ook om de afdichtrubbers en de pakking te vervangen nu je er goed bij kunt.
Controleer ook de thermostaat en vervang de rubber ring eromheen, afvullen met de groene Volvo koelvloeistof en dan ben je er helemaal klaar voor.
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2013 11:03 #125131 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Distributietandwielen controleren
Peter, ik ben er niet helemaal zeker van maar als ik naar de eerste foto kijk dan lijkt het erop dat de olie nozzle (1) een verkeerde positie heeft waardoor je mogelijk minder olie op je tandwielen krijgt en dus weer meer slijtage. Vergelijk anders even met deze foto.

Misschien gelijk even kijken of het olie kanaaltje in de nozzle open is, met een 1/2" sleutel draai je hem er gemakkelijk uit.

Succes met de voorbereidingen.

Groeten, Rob

Bijlagen:

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-03-2013 16:21 #125143 door Peter Rumen

"Rob Baeten" schreef:
Peter, ik ben er niet helemaal zeker van maar als ik naar de eerste foto kijk dan lijkt het erop dat de olie nozzle (1) een verkeerde positie heeft waardoor je mogelijk minder olie op je tandwielen krijgt en dus weer meer slijtage. Vergelijk anders even met deze foto.

Misschien gelijk even kijken of het olie kanaaltje in de nozzle open is, met een 1/2" sleutel draai je hem er gemakkelijk uit.

Succes met de voorbereidingen.

Groeten, Rob

Hallo Rob,
In het onderhoudsvoorschrift zag ik in fig. 46 en 47 de olienozzle toch weer iets verdraaid staan zoals op mijn foto. :o De oliedruppel op de nozzle hangt op het laagste punt en hoef niet persé de sproeiopening te zijn. Wat is trouwens de juiste sproeirichting van de nozzle, ik neem aan in de richting van waar de twee tandwielen elkaar raken.....of heb ik het mis :!:
Rob, hoe heb je de foto gedownload (?) want van Adobe Reader kon ik niet kopiëren anders had ik deze foto erbij geplaatst.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD