- Berichten: 206
Distributietandwielen controleren
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-

1. Kan ik op de foto zien of de tandwielen nog goed zijn of moet ik dit fysiek controleren?
2. Het krukastandwiel is van staal en het nokkenaswiel is zo te zien van kunstof heb ik jammer genoeg toen niet gecontroleerd. Kan dit geen kwaad v.w.b. slijtage van staal in combinatie met kunstof?
3. Ik zie ook dat er sets van aluminium/staal te koop zijn en dat zijn ook twee verschillende metalen!
Wie kan antwoord geven op mijn vragen?
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1917
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
als ik zo naar de krukasnaaf kijk, dus waar de krukaskeerring overheen loopt zou ik deze ook maar vervangen, gezien de roest en of loopsporen kan de nieuwe keerring weer snel gaan lekken.
Het probleem is het kunststof tandwiel op de nokkenas.
Deze is mogelijk 40+ jaar oud, dit zou op een lange tocht problemen kunnen geven.
Vergelijk het met een oude distributieriem, deze worden ook preventief vervangen.
Er zijn 3 soorten distributiesets.
Het originele kunststof.
Aluminium
Staal.
Gezien er met het origineel tientalle jaren gereden kan worden is deze set goed genoeg.
De stalen en aluminium sets zijn korter op de markt en hier verschillen de meningen over.
zo zou de stalen versie nogal lawaaierig zijn.
Gezien de trip, noordkaap, lijkt mij het preventief vervangen van oude distributie waarvan de geschiedenis niet bekend is zinvol, zelf zou ik dan ook de nokkenas en de nokvolgers vervangen voor een moderne tt3 of 4 , dat kan gelijktijdig met het vervangen van de distributie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
U weet niet wat de geschiedenis van deze motor is.
op de foto"s is er een oude pakking van het distributiedeksel te zien.
deze pakking is volgens mij nog de oude asbest pakking, dit is o.a. te zien aan de vezelige structuur, de pakkingen van nu zijn van papier.
dit zou betekenen dat ofwel het distributiedeksel nog nooit is losgeweest of dat dit nog in het asbesttijdperk is gebeurd
, dus voor de 90 er jaren.
In het gunstigste geval is dus het deksel een jaar of 25 geleden eraf geweest c.q. de leeftijd van de distributie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
- Berichten: 206
Hallo Rene,"rene Brandt" schreef:
Jammer dat u de distributie niet gelijk met het plaatsen van de krukaskeerring hebt vervangen.
als ik zo naar de krukasnaaf kijk, dus waar de krukaskeerring overheen loopt zou ik deze ook maar vervangen, gezien de roest en of loopsporen kan de nieuwe keerring weer snel gaan lekken.
Het probleem is het kunststof tandwiel op de nokkenas.
Deze is mogelijk 40+ jaar oud, dit zou op een lange tocht problemen kunnen geven.
Vergelijk het met een oude distributieriem, deze worden ook preventief vervangen.
Er zijn 3 soorten distributiesets.
Het originele kunststof.
Aluminium
Staal.
Gezien er met het origineel tientalle jaren gereden kan worden is deze set goed genoeg.
De stalen en aluminium sets zijn korter op de markt en hier verschillen de meningen over.
zo zou de stalen versie nogal lawaaierig zijn.
Gezien de trip, noordkaap, lijkt mij het preventief vervangen van oude distributie waarvan de geschiedenis niet bekend is zinvol, zelf zou ik dan ook de nokkenas en de nokvolgers vervangen voor een moderne tt3 of 4 , dat kan gelijktijdig met het vervangen van de distributie.
Tja, als ik dat van te voren had geweten had ik zeker de tandwielen vervangen. De krukasnaaf heb ik bij een motorrevisiebedrijf laten polijsten en als je goed op de foto kijkt zie je dat ik de naaf andersom terug heb geplaatst zodat de nieuwe keerring op een schoon vlak draaid. Wat is het verschil tussen de huidige nokvolgers en moderne tt3 of 4 nokvolgers?
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
- Berichten: 206
Beste Rene,"rene Brandt" schreef:
Nog een opmerking.
U weet niet wat de geschiedenis van deze motor is.
op de foto"s is er een oude pakking van het distributiedeksel te zien.
deze pakking is volgens mij nog de oude asbest pakking, dit is o.a. te zien aan de vezelige structuur, de pakkingen van nu zijn van papier.
dit zou betekenen dat ofwel het distributiedeksel nog nooit is losgeweest of dat dit nog in het asbesttijdperk is gebeurd
, dus voor de 90 er jaren.
In het gunstigste geval is dus het deksel een jaar of 25 geleden eraf geweest c.q. de leeftijd van de distributie.
Op dit moment staat de teller na 45 jaar op 18545 mijl en ik weet haast wel zeker dat dit veel meer moet zijn maar daar kom ik natuurlijk niet meer achter. Vond het wel scherp opgemerkt van die oude pakking. Het zou zo maar kunnen en ik kan mij ook niet meer herrinneren met schoonmaken of het een papieren pakking was of asbest. Hij was wel erg uitgedroogd en het ging er in korte stukje vanaf. Aangezien er nog een vilten oliekeerring in zat zou het best al heel lang kunnen zitten en de Amerikanen waren in het algemeen nogal erg zuinig met onderhoud als ik de verhalen zo hoor. Ik denk dat ik voor zeker ga en de tandwielen ga vervangen. Maar dan ga ik wel voor kunstof omdat deze stiller zijn. Heb ook geen zin om de reis om zeep te helpen met vette autopanne! Daar zijn de begeleidende monteurs ook niet blij mee.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik denk dat het een verstandige beslissing is om de distributie te vervangen, omdat je de radiator er toch uit hebt is het te overwegen ook de waterpomp gelijk te vervangen, is nu een kleine moeite en een kleine investering.
Als ik het zo lees zal deze er ook wel lang in zitten....niet alleen om de pomp zelf, maar ook om de afdichtrubbers en de pakking te vervangen nu je er goed bij kunt.
Controleer ook de thermostaat en vervang de rubber ring eromheen, afvullen met de groene Volvo koelvloeistof en dan ben je er helemaal klaar voor.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1424
Misschien gelijk even kijken of het olie kanaaltje in de nozzle open is, met een 1/2" sleutel draai je hem er gemakkelijk uit.
Succes met de voorbereidingen.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
- Berichten: 206
Hallo Rob,"Rob Baeten" schreef:
Peter, ik ben er niet helemaal zeker van maar als ik naar de eerste foto kijk dan lijkt het erop dat de olie nozzle (1) een verkeerde positie heeft waardoor je mogelijk minder olie op je tandwielen krijgt en dus weer meer slijtage. Vergelijk anders even met deze foto.
Misschien gelijk even kijken of het olie kanaaltje in de nozzle open is, met een 1/2" sleutel draai je hem er gemakkelijk uit.
Succes met de voorbereidingen.
Groeten, Rob
In het onderhoudsvoorschrift zag ik in fig. 46 en 47 de olienozzle toch weer iets verdraaid staan zoals op mijn foto.

Rob, hoe heb je de foto gedownload (?) want van Adobe Reader kon ik niet kopiëren anders had ik deze foto erbij geplaatst.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.