Distributietandwielen controleren

• 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-03-2013 23:05 #125231 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Distributietandwielen controleren
Ik had bij de overgang op stalen tandwielen wel een flinke toename in geluidsproductie, het klonk een beetje als het raspende geluid van een Citroen Eend-motor. Na het op elkaar inlopen van de tandwielen is dat weer weg, maar in het begin was ik niet echt blij...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2013 23:49 #125234 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Distributietandwielen controleren

"Peter Rumen" schreef:
(Bilstein moet het worden)

Weet je dat zeker? Met het beperkte laadvermogen van de 1800 zit je snel aan de max. Bilsteins willen liever niet meegeven, daarom zijn ze vaak ook gewild. Maar als de schokbrekers niet meegeven, moet de energie ergens anders vandaan komen. Bij de 1800 is dat al gauw de carrosserie. Het is niet 's werelds meest stijve auto!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2013 23:51 #125235 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Distributietandwielen controleren
Hallo Peter,

Ik zou er gewoon een set originele tandwielen in zetten, dus de fiber/kunststof variant. De motor van jouw P1800 is geen getuned PK monster, toch? Ik zou gewoon voor de stilte gaan. Die tandwielen gaan ontzettend lang mee.

Persoonlijk zou ik uberhaupt niet preventief de distributietandwielen gaan wisselen. Zolang ze prima klinken, en er voelbaar niet te veel speling op zit, gewoon mee doorrijden. Alvast een set aanschaffen bij het VKO en meenemen is geen overbodige luxe uiteraard.

If it ain't broke, don't fix it.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2013 08:54 #125246 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Distributietandwielen controleren
Wat Rob schrijft over de beperkte stijfheid van en 1800 klopt, de bovenste steun/bevestigingspunten van de schokdempers zijn daarbij de zwakste punten: in de voorbrug heel vaak gescheurd, achteren ook zo nu en dan. Als schokdempers te goed dempen komen er navenant (te) hogere krachten op deze punten (die ik trouwens zeker eens zou controleren, hier is vaak al aan gelast).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Patrick Trentelman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2013 13:00 #126422 door Patrick Trentelman (GAST)
Beantwoord door Patrick Trentelman (GAST) in topic Distributietandwielen controleren
PANIEK? Denk ik, maar ik weet het niet.
Het zit zo: ik heb de distributietandwielen vervangen. Dat ging niet makkelijk. Eerst vriendelijk gevraagd, maar beide tandwielen waren niet van plan van het asje (kruk & nok) te komen zonder wat aanmoediging van... ik noem een hamer.

Later zagen we in de manual dat dat niet had gemogen. Ook het verwijderen van het krukastandwiel met de flex (jaja) was niet bepaald de standaardprocedure. Maarja, moest er toch af. En in de manual stond verder niets over een plan B.

Hoe dan ook, de boel weer netjes in elkaar gezet (gelet op de puntjes van de tandwielen ivm timing) en het blok terug in de Amazon. Starten, yeah!

Nee... de motor draaide volledig vast. Muurvast. Dus groot houden en nog maar een keer eruit.

Blok staat weer naast de auto en nu komt het:

De moer van de nokas die het tandwiel op z'n plek houdt zat te vast. Zo vast dat de motor erop vast liep. Bij het losdraaien kwam de boel meteen weer in beweging. Klein beetje ingesleten op de ovalen spacer (die er met twee schroeven achter zit), maar die had ik ook vervangen en de oude was nog prima.

VRAAG 1) Ik heb de moer natuurlijk te vast gedraaid, dat had met een momentsleutel gemoeten. Maar welk moment (hoeveel nm?)?
VRAAG 2) Er zit een beetje speling (1/2 cm) op de nokkenas. In-uit speling, niet in de rondte. Je kunt hem dus een beetje duwen/trekken. Is dat een probleem? We hebben het dekseltje van de andere kan vd nokkenas (vliegwielzijde) er af getrokken en daar zit een zwarte cirkel achter. Is dat een schaallager? Is daar iets mis? (naar achteren getikt of zo?) Beetje terug tikken met een schroevendraaier? Schaallager vervangen? Of is er niets aan de hand en houdt het probleem op als ik met een momentsleutel de moer op de juiste sterkte aan draai. Er zit immers een spacer achter die hem op z'n plek houdt.

Alvast heel hartelijk bedankt voor het lezen.
Hartelijke groet,
Patrick

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2013 19:55 #126439 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Distributietandwielen controleren
Die nokkenasmoer draai je niet zomaar te strak aan, hij moet nl. op 130-150 Nm.

AChterop het motorblok zit een vriesplug die de boring vd nokkenas afsluit. Als je het tandwiel op de nokkenas hamert, heb je grote kans dat die vriesplug eruit vliegt. De lagers vd nokkenas heb je ws. niet beschadigd als die plug is blijven zitten. Nieuwe vriesplug kopen en terugplaatsen.
In/uit speling vd nokkenas zonder tandwiel is normaal. Het vastlopen met niet. Behalve de messing houder is er niks wat de nokkenas vasthoudt. Achter de messing houder hoort nog een stalen ring, heb je die?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2013 20:36 #126445 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Distributietandwielen controleren
Bij het lezen van je relaas, valt me een aantal zaken op.
Een hamer is uit den boze, als je al iets dergelijks gebruikt neem dan een hamer met rubber slagvlak, wellicht heb je de nokken van de nokkenas beschadigd ofwel ligt er metaal in het carter.
tandwielen verwijderen doe je met een pullytrekker, die heb je in verschillende grootte, drie pootje welke in de gaten van de distributie kunt haken en de pin op de centrale as en dan trek je het tandwiel er zo af.

Er zijn een paar trucs om de moer van de nokkenas los te krijgen, me een luchtsleutel gaat dit goed, de zuigers geven traagheid om dit mogelijke maken. Kijk uit met schroevendraaiers ergens tussen zetten om dan de moer eraf te draaien.

Je kunt pal voorop de nokkenas nog een ring waarnemen, deze zorgt ervoor dat je hem er niet te strak op kunt draaien, dan pers je de achterste vriesdop eruit - is me net overkomen -
Er wordt geadviseerd om maar 4 kg m moment, hoeveelop de nokkenas moer te zetten, anders trek je het schroefdraad van de nokken as af, dit is me een paar maanden geleden overkomen.
De Volvo Green Manuals geven meer kracht aan als moment, ben benieuwd hoe men hier op het forum hierover denkt.

Overigens kun je een een vers gemonteerde nokkenas licht heen en weer bewegen, dat is normaal.

Tenslotte, ik zou jouw blok wel uit elkaar willen halen, om vast te stellen wat er is gebeurd, ik gok te weinig olie of een montage fout.
Neem middels PB contact met me op als je hiervoor belangstelling hebt, zit in Arnhem.

Groeten,

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2013 01:15 #126465 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Distributietandwielen controleren
Patrick, de methode die je hebt gebruikt is niet echt standaard maar daar heeft Ed al het nodige over gezegt. Als ik het goed begrepen heb dan heb je met een hamer op de nokkeras " getikt" ;) waarbij hij mogelijk naar achter is geschoven in de richting van het vliegwiel. Misschien moet je het aandrijfasje/tandwiel van je verdeler/oliepomp eens even goed bekijken. Kijk ook naar de lagering van het asje in het blok en de tanden op de nokkenas. Als daar iets krom of beschadigd is kan ik me voorstellen dat de boel vast slaat. Mogelijk is alles weer los gekomen toen je de tandwielmoer, in tegengestelde draairichting aan die van de motor, los draaide.

K'ben heel benieuwd, succes.

Groeten, Rob

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2013 08:34 #126467 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Distributietandwielen controleren
Voor het plaatsen van het nokkenastandwiel is er een speciaal gereedschap dat je op de schroefdraad van de nokkenas schroeft en waarmee je het tandwiel erop drukt, het tandwiel erop slaan zou goed kunnen gaan maar kan ook helemaal fout gaan (de nokkenas verschuift dan naar achteren, met veel pech zover dat de nokvolgers van de nokken vallen, dan moet het blok uitelkaar, achterste dekseltje eraf kan ook gebeuren en is met gemonteerde bak niet te zien en geeft een leuk olielek). Ik plaats deze tandwielen altijd met het speciale gereedschap (zou het zonder alleen durven als het blok ver genoeg gedemonteerd is).

Eventueel is, zoals al aangegeven, de stalen ring om het nokkenasuiteinde niet aanwezig (ofschoon deze er niet af kan vallen als de spie nog in de nokkenas zit). Of alles was verschoven en geklemd en toen gedacht dat de moer vast zat maar alles zat nog niet op de juiste plek en liep daardoor vast (ter controle altijd even de motor met de hand draaien voordat het deksel erop gaat). mbt het aanhaalmoment: de originele oude nokkenassen houden het originele moment uit, de nieuwe niet en daar waarschuwen enkele onderdelenverkopers voor (helaas niet alle), zo meldt Skandix 80 Nm als maximum en loctite zekering.

succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Patrick Trentelman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2013 16:27 #126547 door Patrick Trentelman (GAST)
Beantwoord door Patrick Trentelman (GAST) in topic Distributietandwielen controleren
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

De auto staat bij een vriend in de schuur in Roodeschool. Met de auto is dat vanaf Groningen 20 min, maar die staat nu al bijna twee jaar op bokken. In Roodeschool dus. Zondag gaan we weer klussen. Dat betekent 76 minuten met het Ov. Dat ben ik zat joh! Maar we denken al heel lang dat we bijna klaar zijn en mij vrouw, nog verliefder op onze Amazon dan ik, wil niet tijdelijk een andere kopen. 'Dan gaat de haast er af en wordt het een slepend project'.
Maand geleden dachten we dat we er waren. Nee wacht, met de kerst! Kroon op het werk was een nieuwe rvs bumper. Mooi hoor! Maar hij stond nog geen drie weken voor mijn huis of iemand gleed de bocht uit -het had toen zo gesneeuwd- in mijn deur. Goddank verzekeringswerk. Maar heb maand met deuk gereden en moest via passagiersstoel instappen. Beetje jammer. Schadebedrijf heeft ook geen mooi werk geleverd en ik vind net een afschrift dat ze 1.500 gedeclareerd hebben bij de verzekering.
Hoe dan ook, we reden door Duitsland, berg af, door een tunnel, toen de versnellingspook nog iets harder begon te schudden dan hij al een tijdje deed. Een boem en toen niets meer. Ik dacht eerst dat het de versnellingsbak was. Taxateur zei dat we daar nog wel even naar moesten kijken.
Auto is keurig thuisgebracht. Eerst maar eens proberen te starten. Geen compressie.
Radiateur eruit voor wat ruimte. Distributiezetsel open.
Het fiber tandwiel van de nokkenas was volledig afgeritst. Zaten nog maar paar tandjes op. Die lagen in de carterpan.
Motor eruit. Carterpan los, leeggooien, terug er onder. En nog even kijken of de klepstoters mooi recht zijn gebleven. Kan een klap gehad hebben (nu weet inmiddels ik dat de kleppen niet geraakt kunnen worden, dat komt zo:). *Plong* Oei! Busje onderin valt om. Toen moest de kop eraf, want daar kan je anders niet bij. Jammerrrr!
Nou goed, daar gingen we weer. En nu die cilinderkop er toch af was.. ook maar even de kleppen slijpen. Oude veerklem was een verschrikkelijk onding. Bah wat een takkewerk was dat zeg! Heb een lijmklem om de veerklem gebruikt, want als je er druk op zette schoot 'ie weg.
Dus de koppen mooi schoon gemaakt, keurig nieuwe trekbouten en pakking (wéér 100euro).
Zo. Moe maar voldaan. Volgende week motor erin.
Nou, en toen liep de boel dus vast.
Motor er weer uit. En daar zijn we dan. Gestraft voor respectloos verwijderen tandwielen.
Jullie reacties lezend denk ik dat we de nokkenas een tik naar achteren hebben gegeven. Die valt nu te diep, waardoor het fiber wiel bij de kraag aanloopt tegen de spacer. De ring die achter het spietje valt zijn we niet vergeten.
Omdat we niet wisten wat er aan de vliegwielzijde van de nokkenas gebeurt qua montage, hebben we de dop verwijderd. Een dop waarvan we inmiddels hebben gehoord dat die moet blijven zitten. Net als de vriesplug

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD