compressie erg laag 1800E / b20E
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Eric Dietz
- Senior lid
-
Vandaag nieuwe compressietest gedaan bij koude moter. Dit werd me door de garagehouder die meedeed met de afsteldag in Arnhem aangeraden omdat de 1800E zo'n slechte koude start heeft. Auto rijdt de laatste tijd nog slechter dan voorheen, motor slaat steeds een cilinder over.
De waarden waren bedroevend 4 - 5,5 - 4 - 4. Met een scheut olie op de zuigers kwam ik op 8 - 6,5 - 7 - 6.
Ik vrees dus het ergste.
ik zit er nu aan te denken om de kop eraf te halen en de carterpan en dan zo de zuigers te verwijderen. Hopelijk is er niet te veel slijtage aan de cilinderwanden en kan ik het met nieuwe zuigerveren oplossen.
iemand tip, suggesties of opmerkingen?
groet,
eric
Je kunt achter een tweedehands blok aangaan, maar mijn ervaring is dat dat veel sleutelen voor weinig effect is, tenzij je geluk hebt. Een standaard-revisieblok kost rond de 2000 euro, maar dan heb je een standaard A blok. Ik heb een B18 blok laten opboren naar standaard B20 maten, nieuwe zuigers en veren laten monteren, nieuwe lagerschalen, ook op de nokkenas, TT3 nokkenas, koprevisie met grotere kleppen, krukas met vliegwiel laten balanceren en vliegwiel iets laten afslijpen, wel zelf het blok verder afgemonteerd en was ongeveer 2600 euro kwijt.
Kortom: eerst het blok eruit, openmaken en schade opnemen. Dan kijken wat de beste optie is.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Doordat de waarden met een scheutje olie nog wel toenemen, is de kans dat het in de kop zit minimaal.
Ook denk ik niet dat je dit kunt oplossen terwijl het blok in de auto zit.
Volgens mij heeft Boele nog wel twee interessante blokken staan.
Eenmaal uitgebouwd is het echter lastig te testen.
Maar ja, voor je aan 2600 euro zit, kun je heel wat proberen (een los blok wat je mag retourneren als hij niet goed is, of eventueel een complete auto waarvan het blok goed is).
Tenzij je het in en uitbouwen moet laten doen, dan zit je al snel aan 2000 euro.
Persoonlijk zou ik er een vervangend blok in zetten en kijken of dat goed gaat.
Zo niet, dan kun je je eigen blok laten reviseren en die vervolgens inbouwen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik wilde vanmiddag een reactie plaatsen, maar halverwege mijn betoog kwam er een vriend op auto-borrel.
ondertussen heb je de "olietruc" al gedaan met duidelijk resultaat. Je hebt een ander blok binnenkort echt nodig.
Afhankelijk van de financiële status kan je een revisie-motor nemen of een tweedehands blok. Boele heeft er nog een of twee (en ik heb nog een goeie B20). Anderzijds heb ik een jaar of tien geleden nog drie jaar gereden met een Alfa 2,0L die een nog rottere compressie had an jouw blok. Maar als raad wil ik je meegeven om vanaf nu naar ander blok uit te kijken.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Eric Dietz
- Senior lid
-
wat zouden die blokken moeten kosten?
gek vind ik het wel dat ik niet overdreven veel olieverbruik heb. Of is dat verklaarbaar?
groet,
eric
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Volvo 140 klassiekers heeft een B20E met na revisie 70.000 km erop, maar daar vragen ze nog (bieden vanaf) 1000 euro voor .
Met dergelijk compressie verlies verwacht ik ook wel olieverbruik eerlijk gezegd.
Tenzij je olieschraapveren goed zijn en je gewone zuigerveren kapot.
Je zou eens achteraan in je uitlaat kunnen kijken. Ik denk dat een deel van je olie gewoon verbrandt en je uitlaat dus zwart is van binnen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Eric Dietz" schreef:
Gek vind ik het wel dat ik niet overdreven veel olieverbruik heb. Of is dat verklaarbaar?
Wat vind jij niet gek veel olie?
Zoals ik Eric zojuist gemaild heb:
Ik heb een B20E blok, laatste type dus relatief eenvoudig te upgraden naar 2100cc. Die slechts 110.000km gelopen heeft (voor wat het waard is.) Blok heeft een aantal jaren stilgestaan bij de vorige eigenaar. Compressie was rond de 10 bar. Ik had echter nog geen kleppen gesteld en heb ook niet met olie gespoten.
Ik heb tegen Eric verteld dat ik hem eerst zelf wilde gaan laten opboren met B21 zuigers, richtprijs a 800euro aangegeven.
Persoonlijk denk ik dat Eric 3 mogelijkheden/scenario's heeft als hij voor mijn blok kiest:
- Een blok waarvan de compressie bijtrekt (zelfde meegemaakt bij het B20B blok van mijn Combi.) voor 400euro
- Een blok dat olie verbruikt --> zuigerveren vervangen: 80euro+koppakking: 60euro
- Nieuwe zuigers + boren --> 800euro.
Wat het verstandigst is om te doen? Je kan even zoeken naar een goed onderblok (iedere B20 is geschikt als je de B20E kop maar monteert.) Onderblokken zijn lastig te inspecteren, het goede B20 blok van Teun kopen. Of voor het revisieblok van 1000euro gaan, (dan wel eerst compressie meten!)
Succes!