Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
- Derk Idsardi
-
- Senior lid
-
Alles afgezocht. Op een gegeven moment zelfs alle lagers van de aandrijflijn en de achterwiellagers vervangen. Niets hielp!
Uiteindelijk bleek het toch een resonantie te zijn, doordat er en iets andere spanning op de uitlaat gekomen was.
Door de montage van een ander blok kan dit ook gebeurd zijn. Als het kan gewoon even de spanning van de uitlaat afhalen door de klemmen van de uitlaatophanging even los te draaien en daarna weer vast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Ik heb nl ook een simons en kreeg een tijd terug last van een zeer irritant resonerend geluid. Ook alles afgezocht en maar niet kunnen vinden. Herrie werd steeds erger en op een gegeven moment resoneerde er iets bij een toerental van 2000 to dik in de 3000.
Laatst bij Dries geweest voor nog wat dingetjes en deze herrie, bleek het de middendemper te zijn, hier zit een soort dempingsgaas in en dit was los gaan zitten en dus gaan trillen. Ze hebben even een flinke tang erop gezet en de boel wat "ingeknepen" herrie verdwenen

- Daan de Jong
- Junior lid
-
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
groetjes
Johan Gees
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Ik heb extern helaas (nog) niets kunnen vinden, dus ik ben bang dat het ergens binnenin zit en vermoed aan de achterkant van het blok. Ik verdenk het lager in het vliegwiel het meest omdat ik het geluid in de auto zo goed hoor. En het geluid lijkt mij het meest bij een kapotte kogellager te passen...
En dat wordt een aardige ingreep voor mij.
Dus daar ben ik momenteel moed voor aan het verzamelen!

Grtz,
Roel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Roel Jansen" schreef:
Hallo Johan,
Ik heb extern helaas (nog) niets kunnen vinden, dus ik ben bang dat het ergens binnenin zit en vermoed aan de achterkant van het blok. Ik verdenk het lager in het vliegwiel het meest omdat ik het geluid in de auto zo goed hoor. En het geluid lijkt mij het meest bij een kapotte kogellager te passen...
En dat wordt een aardige ingreep voor mij.
Dus daar ben ik momenteel moed voor aan het verzamelen!
Grtz,
Roel
Dag Roel,
als dit het toplager is zal het een leuke klus worden, maar wel goed te doen. Ga je het blok er weer uithalen?
Succes iig.
Jeroen
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Deze goed in het lagertje vast draaien en dan met een bruggetje een bacho of zo eruit wippen.
Tenzij het lagertje helmaal stuk is dan kost het iets meer werk.
Als je de wagen omhoog kan krijgen kun je het beste de versnallingsbak er onderuit halen (is minder werk dan de motor), wanneer deze er onderuit is kun je de motor nog eens een keer starten en kijken of het geluid weg is dan weet je zeker of dat je op het goede pad zit.
Want zit het geluid er dan nog in dan is het 100% zeker de motor.
Succes
Johan Geers
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Het toplager heeft alleen een functie als de motor en versnellingsbak niet gekoppeld zijn, de motor en de ingaande as van de versnellingsbak hebben dan een verschillend toerental, dat door dit lager wordt opgevangen. Indien het geluid ook rijdend optreedt, dan kan het naar mijn mening niet aan het toplager liggen.
Gr Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Het is niet de uitlaat. Die heb ik afgelopen weekend geheel vervangen. Kwam er wel achter dat de voorpijp maar met 1 in plaats van 3 bouten vastzat. :oops: Dus ze is wel een heel stuk stiller geworden!
Vandaag naar de APK en afgekeurd op remdrukverschil achter. Was 71%...

Dus dat heeft nu even voorrang. Daarna gaat de speurtocht weer verder. Ik hoop dat Dries wat licht op de zaak kan laten schijnen. Als ik er toch ben kan ik heb wellicht even laten luisteren.
Grtz,
Roel
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Ik heb weer nieuwe info... De afgelopen maand heb ik geen 'last' meer gehad van dat geluid. Nam geleidelijk af tot nul... Maar ook dat zat me niet lekker!

Ofzoiets...
Ik roep maar wat in de hoop dat iemand dan zegt "Dat dingetje moet je vervangen."
Misschien moet ik eens een oud motorblok op de kop zien te tikken en die in de schuur gaan ontleden. Gewoon even om te zien hoe dat er van binnen allemaal uit ziet. En hoe je zo'n ding uit en weer in elkaar krijgt.
Grtz,
Roel