Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 00:18 #114238
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Beste Roel, heb je de compressie al eens gemeten? Wanneer een van de vier cilinders een beduidend lagere comperssie heeft kan het wel eens zijn dat je een rammalende zuiger heb.
Heb ik twee maal gehad was het blok wel ver versleten, de derde cilinder gaf toen problemen.
Indien een van de vier een lagere compressie heeft zou je eerst de cilinderkop er eens af kunnen halen om te zien wat er aan de hand is.
Of zijn het je kleppen die je hoort? Zou je ze eerst eens een stuk kleiner kunnen zetten als voorgeschreven staat b.v. 0.25 en 0.3 enkel om te kijken of het geluid minder wordt.
Wanneer je bijde doet weet je in ieder geval in welke hoek je het moet zoeken.
succes
Johan Geers
Heb ik twee maal gehad was het blok wel ver versleten, de derde cilinder gaf toen problemen.
Indien een van de vier een lagere compressie heeft zou je eerst de cilinderkop er eens af kunnen halen om te zien wat er aan de hand is.
Of zijn het je kleppen die je hoort? Zou je ze eerst eens een stuk kleiner kunnen zetten als voorgeschreven staat b.v. 0.25 en 0.3 enkel om te kijken of het geluid minder wordt.
Wanneer je bijde doet weet je in ieder geval in welke hoek je het moet zoeken.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 09:31 #114242
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Hallo Johan,
De compressie heb ik vorige week idd gemeten. Varieerde van 11,2 tot 11,8. Niet slecht volgens mij. Kleppen heb ik toen eerst op 0,4 en 0,45 gesteld. En die hoor ik ook mooi tikken.
Net weer even mijn zoon naar school gebracht en als ik gewoon rustig rijd dan klinkt ze naar mijn mening gewoon goed. Ik schakel altijd ruim voor de 3000 toeren, helemaal met koude motor, dus ik hoor het ook niet zo heel vaak... Zou het alleen graag nooit meer horen!
Grtz, Roel
De compressie heb ik vorige week idd gemeten. Varieerde van 11,2 tot 11,8. Niet slecht volgens mij. Kleppen heb ik toen eerst op 0,4 en 0,45 gesteld. En die hoor ik ook mooi tikken.
Net weer even mijn zoon naar school gebracht en als ik gewoon rustig rijd dan klinkt ze naar mijn mening gewoon goed. Ik schakel altijd ruim voor de 3000 toeren, helemaal met koude motor, dus ik hoor het ook niet zo heel vaak... Zou het alleen graag nooit meer horen!

Grtz, Roel
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 09:39 #114243
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Hallo Roel
Misschien is het verstandig om eens met de auto naar een revisie bedrijf te rijden en hun eens te laten luisteren evt. met een stethoscoop zij kennen de motoren en hun kwaaltjes het best van binnen Een goed advies kan veel sleutelwerk schelen.
Gr Ronald Zwerus
Misschien is het verstandig om eens met de auto naar een revisie bedrijf te rijden en hun eens te laten luisteren evt. met een stethoscoop zij kennen de motoren en hun kwaaltjes het best van binnen Een goed advies kan veel sleutelwerk schelen.
Gr Ronald Zwerus
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 13:56 #114258
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Beste Roel, als je kleppen goed syngroon gesteld zijn moet je ze bijna niet horen tikken, hoe stel jij de kleppen? Zijn de tuimelaars niet ingeslagen? Zijn ze nog wel mooi vlak?
Even de tuimelaarsas eraf halen zijn ze ingeslagen, tuimelaars vervangen of de kleppen stellen met een smal voelmaatje dat niet de hele breedte van de klep as afdekt.
Als je de motor vervangen hebt het je waarschijnlijk ook nog wel de oude motor misschien van twee tuimelaarassen een goede proberen te maken.
En het verhaal met de stethoscoop is ook niet verkeerd maar dan moet je wel zeker weten dat alles goed afgesteld staat.
succes
Johan Geers
Even de tuimelaarsas eraf halen zijn ze ingeslagen, tuimelaars vervangen of de kleppen stellen met een smal voelmaatje dat niet de hele breedte van de klep as afdekt.
Als je de motor vervangen hebt het je waarschijnlijk ook nog wel de oude motor misschien van twee tuimelaarassen een goede proberen te maken.
En het verhaal met de stethoscoop is ook niet verkeerd maar dan moet je wel zeker weten dat alles goed afgesteld staat.
succes
Johan Geers
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 16:20 #114260
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
De kans is klein omdat je aangeeft dat hij het in alle versnellingen doet, kijk eens naar je top lager. Het zou niet belast moeten zijn als je rijdt, ze willen nog wel eens "zingen" als je de koppeling in trapt in de versnelling en stil staat. Het tuimelaaras verhaal van Johan ben ik het mee eens, zelf ook al eens tegen aan gelopen.
Groeten, Rob
Groeten, Rob
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 04:20 #114278
door Johan Geers (GAST)
Beste Roel, ik weet niet hoe dat jij je kleppen stelt maar ik doe het op de volgende manier;
kleppen cilinder 1 tuimelen kleppen cilinder 4 stellen
kleppen cilinder 2 tuimelen kleppen cilinder 3 stellen
kleppen cilinder 3 tuimelen kleppen cilinder 2 stellen
kleppen cilinder 4 tuimelen kleppen cilinder 1 stellen
doe dit met een zo smal mogelijk voelmaatje.
Verder zou je ok het geluid eens op kunnen nemen met een videocamera en op YOUTUBE kunnen zetten met een link naar deze site.
Kunnen medeleden luisteren naar het geluid en vandaar uit een meer gerichter advies geven.
succes
Johan Geers
kleppen cilinder 1 tuimelen kleppen cilinder 4 stellen
kleppen cilinder 2 tuimelen kleppen cilinder 3 stellen
kleppen cilinder 3 tuimelen kleppen cilinder 2 stellen
kleppen cilinder 4 tuimelen kleppen cilinder 1 stellen
doe dit met een zo smal mogelijk voelmaatje.
Verder zou je ok het geluid eens op kunnen nemen met een videocamera en op YOUTUBE kunnen zetten met een link naar deze site.
Kunnen medeleden luisteren naar het geluid en vandaar uit een meer gerichter advies geven.
succes
Johan Geers
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 09:28 #114283
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Hallo Johan,
Deze puzzel houdt je toch niet wakker hè? Zo laat noch op het forum!
Ik stel mijn kleppen iets anders. Is me vorig jaar door een ervaren Volvo liefhebben uitgelegd.
Even uit mijn hoofd...
Cilinder 1 op tuimelen: Kleppen 4, 6, 7, 8 stellen.
Cilinder 4 op tuimelen: Kleppen 1, 2, 3 en 5 stellen
Weet het niet 100% zeker. Ik voel altijd voor de zekerheid even welke vier tuimelaars 'los' staan. De andere vier staan dan 'vast'.
Grtz,
Roel
Deze puzzel houdt je toch niet wakker hè? Zo laat noch op het forum!

Ik stel mijn kleppen iets anders. Is me vorig jaar door een ervaren Volvo liefhebben uitgelegd.
Even uit mijn hoofd...
Cilinder 1 op tuimelen: Kleppen 4, 6, 7, 8 stellen.
Cilinder 4 op tuimelen: Kleppen 1, 2, 3 en 5 stellen
Weet het niet 100% zeker. Ik voel altijd voor de zekerheid even welke vier tuimelaars 'los' staan. De andere vier staan dan 'vast'.
Grtz,
Roel
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 13:22 #114289
door Johan Geers (GAST)
Beste Roel, ik woon op de Filippijnen wij lopen 6 uur voor op jullie en hebben het ook minder koud als jullie.
Zoals jij je kleppen stel kan het ook geen probleem alleen even goed kijken of je tuimelaars niet ingeslagen zijn kun je goed de mist mee ingaan denk je dat je kleppen goed gesteld staan maar met een ingeslagen tuimelaar heb je de rug op de tuimelaar ook in de speling meegenomen en dan hoor je ze tikken.
groetjes
Johan Geers
Zoals jij je kleppen stel kan het ook geen probleem alleen even goed kijken of je tuimelaars niet ingeslagen zijn kun je goed de mist mee ingaan denk je dat je kleppen goed gesteld staan maar met een ingeslagen tuimelaar heb je de rug op de tuimelaar ook in de speling meegenomen en dan hoor je ze tikken.
groetjes
Johan Geers
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-06-2012 16:05 #114309
door Roel Jansen (GAST)
OK! Veel bekijks met je Volvo daar? 
Ik zal de tuimelaars ook controleren. Kan helaas niet vanavond zoals ik hoopte... Avondvierdaagse deze week...
Zodra ik meer helderheid heb laat ik het weten.
Grtz,
Roel

Ik zal de tuimelaars ook controleren. Kan helaas niet vanavond zoals ik hoopte... Avondvierdaagse deze week...
Zodra ik meer helderheid heb laat ik het weten.
Grtz,
Roel
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-06-2012 00:14 #114340
door Johan Geers (GAST)
Beste Roel, meer als de koningin in de gouden koets.
Wil je je huis verkopen vragen ze of de Volvo niet te koop is en er begint hier en daar al een beetje roest te komen maar is voor vele geen probeleem.
groetjes
Johan Geers
Wil je je huis verkopen vragen ze of de Volvo niet te koop is en er begint hier en daar al een beetje roest te komen maar is voor vele geen probeleem.
groetjes
Johan Geers