Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 14:42 #114172
door Roel Jansen (GAST)
Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor. is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo,
Na een motorwissel zit ik met een vreemd geluid dat mij niet helemaal lekker zit. Boven de 3000 toeren begint er ergens in de motor iets te gieren/ratelen/razen (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven) en zodra ik onder de 3000 toeren kom is het direct weer weg. Het geluid doet zich met name voor bij een koude motor en in alle versnellingen bij hetzelfde toerental.
Als de motor goed warm is dan blijft er een licht schurend geluid dat zich soms wel en soms niet voordoet en is ook afhankelijk van het toerental. Als ik het geluid hoor dan gaat het weer weg als ik iets sneller of langzamer ga rijden. Bij gas geven wordt het iets erger en komen er een soort tikken doorheen.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Aangezien de vorige motor dit geluid niet maakte en de gehele aandrijflijn hetzelfde is gebleven post ik dit bericht in het motor-forum.
Heeft iemand tips hoe ik het geluid kan proberen te lokaliseren of dingen kan controleren om e.e.a. uit te sluiten?
Al vast bedankt!
Grtz,
Roel
Na een motorwissel zit ik met een vreemd geluid dat mij niet helemaal lekker zit. Boven de 3000 toeren begint er ergens in de motor iets te gieren/ratelen/razen (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven) en zodra ik onder de 3000 toeren kom is het direct weer weg. Het geluid doet zich met name voor bij een koude motor en in alle versnellingen bij hetzelfde toerental.
Als de motor goed warm is dan blijft er een licht schurend geluid dat zich soms wel en soms niet voordoet en is ook afhankelijk van het toerental. Als ik het geluid hoor dan gaat het weer weg als ik iets sneller of langzamer ga rijden. Bij gas geven wordt het iets erger en komen er een soort tikken doorheen.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Aangezien de vorige motor dit geluid niet maakte en de gehele aandrijflijn hetzelfde is gebleven post ik dit bericht in het motor-forum.
Heeft iemand tips hoe ik het geluid kan proberen te lokaliseren of dingen kan controleren om e.e.a. uit te sluiten?
Al vast bedankt!
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 15:51 #114173
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Voor 't lokaliseren van geluid: lange schroevendraaier tegen een onderdeel wat je verdenkt zetten, en je oor op het handvat leggen, en dan vergelijken met andere onderdelen. Werkt echt opvallend goed. Deze methode heb ik gebruikt om erachter te komen dat het geklapper wat ik hoorde veroorzaakt werd door het terugslagklepje in de carterontluchtingsslang. Zonder schroevendraaiermethode was het onmogelijk te zeggen waar het geratel precies vandaan kwam, behalve 'ergens onder de motorkap'.
Ideeen: Versnellingsbak? Lager achteras? Kruiskoppelingen? Om de aandrijflijn uit te sluiten zou je eens gas moeten geven met de koppeling ingedrukt; hoor je dan hetzelfde dan kun je alles vanaf de versnellingsbak uitsluiten.
Omdat 't bij hogere toeren meer voorkomt en ruisend klinkt denk ik snel aan een lager.. Het zou in de motor zelf kunnen zitten maar laten we daar niet op hopen. Misschien dynamo/waterpomp? (die twee zijn snel uit te sluiten door de v-snaar eventjes (!) los te maken
Verdeler?
Ideeen: Versnellingsbak? Lager achteras? Kruiskoppelingen? Om de aandrijflijn uit te sluiten zou je eens gas moeten geven met de koppeling ingedrukt; hoor je dan hetzelfde dan kun je alles vanaf de versnellingsbak uitsluiten.
Omdat 't bij hogere toeren meer voorkomt en ruisend klinkt denk ik snel aan een lager.. Het zou in de motor zelf kunnen zitten maar laten we daar niet op hopen. Misschien dynamo/waterpomp? (die twee zijn snel uit te sluiten door de v-snaar eventjes (!) los te maken
Verdeler?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 15:58 #114174
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Roel, wat is de geschiedenis van het blok? .
Omdat het erger wordt bij belasting-gasgeven denk ik aan een lagerschaal.
bijvoorbeeld big-end, drijfstang of een nokkenas lagerschaal.
Om uitsluitsel te geven moet helaas het blok open.
Rotte nokkenas tandwielen maken ook herrie maar ide hoor je ook met een stationair lopende motor.
Omdat het erger wordt bij belasting-gasgeven denk ik aan een lagerschaal.
bijvoorbeeld big-end, drijfstang of een nokkenas lagerschaal.
Om uitsluitsel te geven moet helaas het blok open.
Rotte nokkenas tandwielen maken ook herrie maar ide hoor je ook met een stationair lopende motor.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 20:55 #114188
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Hallo Roel.
Kijk eens naar de beugel van je dynamo,
Als de waaier aanloopt,tegen de afstandstrip geeft dit op de raarste momenten een ratelend/slepend geluid.
Hans
Kijk eens naar de beugel van je dynamo,
Als de waaier aanloopt,tegen de afstandstrip geeft dit op de raarste momenten een ratelend/slepend geluid.
Hans
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-06-2012 13:59 #114208
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Hallo,
De geschiedenis van het blok weet ik niet. Mijn vorige blok was alleen nog met een revisie goed te krijgen en ik heb toen in vertrouwen een goed blok gekocht en erin laten zetten. Ander verhaal...
De verdeler is het niet. Die heb ik recent door een 123 vervangen. Met de koppeling ingetrapt of gewoon in zijn vrij heb ik het geluid ook dus de aandrijflijn is het niet. Ik zal proberen om de v-snaar eventjes los te maken om ook de waterpomp en de dynamo uit te sluiten.
Dat het een lager is lijkt mij het meest aannemelijk. Ik heb nog even zitten denken voor een goede omschrijving van het geluid. Het lijkt er op dat bij een bepaald toerental er een koffiemolen wordt aangezet. Heel plotseling en niet een langzaam aanzwellend geluid. Het gaat ook zo plotseling weer weg. Kan een lagerschaal dit geluid veroorzaken of is het echt een kogellager waar ik naar moet zoeken.
Ik heb zojuist het onderdelenboek van de motor doorgespit en kom eigenlijk maar heel weinig lagers tegen. Klopt dat of kijk ik niet goed? De meeste punten waar ik iets van een lager verwacht zitten bussen. De belangrijkste lager die ik tegenkom is die achter op de krukas bij het vliegwiel.
Ik hoor het geluid in de auto beter dan onder de motorkap, dus misschien dat de locatie dan logischerwijs achterop het blok zit?
Grtz,
Roel
De geschiedenis van het blok weet ik niet. Mijn vorige blok was alleen nog met een revisie goed te krijgen en ik heb toen in vertrouwen een goed blok gekocht en erin laten zetten. Ander verhaal...

De verdeler is het niet. Die heb ik recent door een 123 vervangen. Met de koppeling ingetrapt of gewoon in zijn vrij heb ik het geluid ook dus de aandrijflijn is het niet. Ik zal proberen om de v-snaar eventjes los te maken om ook de waterpomp en de dynamo uit te sluiten.
Dat het een lager is lijkt mij het meest aannemelijk. Ik heb nog even zitten denken voor een goede omschrijving van het geluid. Het lijkt er op dat bij een bepaald toerental er een koffiemolen wordt aangezet. Heel plotseling en niet een langzaam aanzwellend geluid. Het gaat ook zo plotseling weer weg. Kan een lagerschaal dit geluid veroorzaken of is het echt een kogellager waar ik naar moet zoeken.
Ik heb zojuist het onderdelenboek van de motor doorgespit en kom eigenlijk maar heel weinig lagers tegen. Klopt dat of kijk ik niet goed? De meeste punten waar ik iets van een lager verwacht zitten bussen. De belangrijkste lager die ik tegenkom is die achter op de krukas bij het vliegwiel.
Ik hoor het geluid in de auto beter dan onder de motorkap, dus misschien dat de locatie dan logischerwijs achterop het blok zit?
Grtz,
Roel
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-06-2012 19:24 #114212
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Het is niet zo belangrijk welke lager-schaal mogelijk stuk is.
In al deze gevallen moet helaas het blok eruit en open
Wel is het de moeite om de nokkenas tandwielen te bekijken, hiervoor moet de radiator en het distributiedeksel los.
Begin hier maar mee maar nadat je idd waterpomp, dynamo e.d. uitgesloten hebt.
Als je het distributiedeksel los hebt controleer dan ook handma tig de voorste nokkenas lagerschaal door het kleine distributietandwiel op en neer te bewegen, het voorste lager mag niet teveel ruimte hebben.
Dit lijkt helaas op een miskoop :oops:
In al deze gevallen moet helaas het blok eruit en open

Wel is het de moeite om de nokkenas tandwielen te bekijken, hiervoor moet de radiator en het distributiedeksel los.
Begin hier maar mee maar nadat je idd waterpomp, dynamo e.d. uitgesloten hebt.
Als je het distributiedeksel los hebt controleer dan ook handma tig de voorste nokkenas lagerschaal door het kleine distributietandwiel op en neer te bewegen, het voorste lager mag niet teveel ruimte hebben.
Dit lijkt helaas op een miskoop :oops:
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-06-2012 00:05 #114213
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Eens met Rene, maar als je je distributiedeksel wilt verwijderen voor een inspectie, hoeft je radiator er niet af. Dat scheelt weer wat gedoe!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-06-2012 10:47 #114217
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
De radiateur is er zo uit en dan kun je er veel makkelijker bij als je ook de grilletjes er uit haalt.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-06-2012 12:56 #114221
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Al wijzer?
Amazon Combi '66
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-06-2012 21:22 #114231
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Vreemd geluid boven 3000 toeren met koude motor.
Nee sorry, nog niks wijzer... Vandaag verplicht verjaardagbezoek... 
Ik ben pas woensdagavond in de gelegenheid om een aantal dingen te controleren.
Heb ik ook nog even tijd om me mentaal voor te bereiden.
Heb deze auto nog geen jaar en elke keer als ik dingen los haal die ik nog niet eerder los heb gehad blijf ik het spannend vinden. Het vertrouwen neemt wel toe, dat scheelt... Moet ik trouwens nieuwe pakkingen in huis halen voordat ik dingen los haal?
Heb wel mijn twijfels over de kapotte-lagerschaal-op-de-krukas-theorie. Ik zou dan meer iets verwachten van bonken/stampen met een veel lagere frequentie als het geraas dat ik nu hoor. Dat ze meer zou klinken als een diesel ofzo... Ik zou het dan ook bij alle toerentallen verwachten zodra je gas geeft.
Motorisch klinkt ze namelijk best goed. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar dat naaimachientje zit er nog gewoon in. Die koffiemolen komt er alleen tussendoor.
Ik ga alles zeker langslopen hoor! Jullie hebben er nou eenmaal meer verstand van dan ik.
Ik hou jullie op de hoogte.

Ik ben pas woensdagavond in de gelegenheid om een aantal dingen te controleren.
Heb ik ook nog even tijd om me mentaal voor te bereiden.

Heb wel mijn twijfels over de kapotte-lagerschaal-op-de-krukas-theorie. Ik zou dan meer iets verwachten van bonken/stampen met een veel lagere frequentie als het geraas dat ik nu hoor. Dat ze meer zou klinken als een diesel ofzo... Ik zou het dan ook bij alle toerentallen verwachten zodra je gas geeft.
Motorisch klinkt ze namelijk best goed. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar dat naaimachientje zit er nog gewoon in. Die koffiemolen komt er alleen tussendoor.
Ik ga alles zeker langslopen hoor! Jullie hebben er nou eenmaal meer verstand van dan ik.

Ik hou jullie op de hoogte.