Help ! B16 ellende !

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2011 20:38 #107665 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Help ! B16 ellende !
De kopbouten zijn gemonteerd met een momentsleutel . Distributiedeksel verwijderd , de tandwielen waren niet stuk .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 20:48 #107669 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Help ! B16 ellende !
Controleer of de zuiger van cil. 1 echt bovenin staat als de poelie 0 aangeeft. En of de poelie nog vast zit uiteraard. Vervolgens controleren of de kleppen van 1 speling hebben als cil. 1 op TDC staat in de compressieslag en die van 4 op tuimelen.

ALs één van deze niet klopt, is een tandwiel verschoven. Geen idee hoe dat, eenmalig en ineens, kan gebeuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nico Buytendijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2011 21:02 #107670 door Nico Buytendijk
Beantwoord door Nico Buytendijk in topic Help ! B16 ellende !
het probleem lijkt verdacht veel op het probleem wat ik heb met mijn B20 motor.
deze motor heb ik sinds juli aan het lopen maar was nooit goed te krijgen.
nu denk ik het probleem gevonden te hebben in het fiber distributie tandwiel wat gemonteerd zit op de nokkenas.
het fiber gedeelte is nl. los gekomen van de stalen bus waardoor de timing niet meer klopte.
de bus is niet helemaal afgeschoven waardoor de nokkenas nog wel meedraait en de ontsteking gewoon te stellen is.
mijn compressie was op alle 4 cil. 9 wat niet echt veel is,maar voldoende is om goed te kunnen lopen.
omdat jou motor er in 1 keer mee stopte en er na reparatie van de kop niets is veranderd is het mischien een idee om daar naar te kijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2011 21:27 #107673 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Help ! B16 ellende !
Als aanvulling op het bericht hierboven, je kunt slechts goed zien of het hart van het kunststof tandwiel los is gekomen indien je de moer (dopmaat 36) los draait. Ik sluit me aan bij de mening dat het bijna niet anders kan dan dat de timing van de nokkenas verlopen is. Dat de onsteking nu goed staat is natuurlijk niet vreemd, die heb je gemonteerd en op tijd gezet nadat de motor al niet meer liep. Het feit dat de motor met de oude ontsteking niet meer liep komt waarschijnlijk doordat die niet meer op tijd stond. Het feit dat de startmotor makkelijker rond draait komt uiteraard door de te lage compressie.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 21:50 #107678 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Help ! B16 ellende !
als meting van compressie van elk vd 4 cilinders 3kg aangeeft (veel
te weinig dus), terwijl de motor voordien wel naar behoren liep (bij
een compressie van 9-11kg mag men aannemen), dan is er ergens iets
fout gelopen (mogelijks bij de meting?). Om te weten te komen wat dan de
oorzaak is van die lage compressie, of waar het compressie verlies
optreedt, bestaat een zgn. "lektest", zie daarvoor eens bij

compressiewaarden

(in 't bijzonder bij "Bericht door Volvo KV » zo 12 feb 2006, 18:05").

Ik herinner me dat daarover in 1 vd VKM's of vroegere V44 berichten ooit eens een
artikel gestaan heeft.

Zelf denk ik dat compressie te laag gemeten is, en dat er andere oorzaak
is voor uitvallen en niet meer starten van motor, zoals ook door anderen hier
gesuggereerd. Maar zelfs al is het fiber tandwiel los gekomen van de stalen bus
in het midden (sugg. van N.H Buytendijk hierboven), dan nog is dit niet steeds een
reden voor uitvallen van motor. Ook dit is echter niet de oorzaak, want volgens
W. Stoop waren "de tandwielen...niet stuk".

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nico Buytendijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2011 22:24 #107679 door Nico Buytendijk
Beantwoord door Nico Buytendijk in topic Help ! B16 ellende !
aan mijn tandwiel is niets te zien en als de nokkenas niet meer op tijd staat is de timing van de kleppen ,dus ook de vulling van de cilinders niet goed meer .
bovendien wijst een compressie die op alle 4 de cilinders gelijk is niet op een klacht van de zuigerveren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2011 22:35 #107680 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Help ! B16 ellende !
Een foute meting zou natuurlijk voor de hand liggen, ware het niet dat aangegeven is dat het blok ook sneller lijkt te draaien tijdens het starten. Da's typisch voor een (sterk) verlaagde compressie.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 22:41 #107682 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Help ! B16 ellende !
En als je goed leest, lijkt die lage compressie al verklaard...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 00:18 #107687 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Help ! B16 ellende !
Ik denk ook aan distributie .Zit de tuimelaaras wel goed vast?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2011 05:47 #107689 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Help ! B16 ellende !
Wil nog melden dat voor de motor er mee op hield , ik wat meer getik of geratel uit de motor hoorde komen .
Bleek dat het spruitstuk een scheurtje had achter bij de laatste cilinder richting uitlaat . Dacht dat dat het getik verklaarde .
Had 2 weken daarvoor het spruitstuk vervangen omdat de gene daarvoor op precies dezelfde plek een scheurtje had .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD