Help ! B16 ellende !

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2011 18:09 #107641 door Wouter Stoop
Help ! B16 ellende ! is gemaakt door Wouter Stoop
Hallo forum vrienden . Ik hoop dat jullie mij willen helpen met het volgende . Laatst onder het rijden slaat mijn Volvo Amazon B16 af . Geprobeerd te starten . Startmotor ging sneller dan normaal rond maar sloeg niet aan . Foute boel . Naar mijn werk gesleept en kijken . Dacht eerst aan de verdeler , was al aan vervanging toe . 123 ignition gemonteerd , startmotor slaat nog steeds snel rond . Compressie gemeten , 4 x 3 ......... Beetje olie op de zuiger , nog steeds 3 . Dus niet de zuigers . Kop laten reviseren voor een vermogen , hij was op zeiden ze ..Natuurlijk . Stoterbussen waren uitgesleten en de kleppen sloten niet af . Heb omdat de kop eraf was de zuigerwanden bekeken , geen groef , niets , geen opstaand randje . Olie op de zuigers gedaan , na een nacht niet weggelekt . Kop weer terug , gemonteerd , kleppen gesteld . Starten , compressie 4 X 3 ! Toch iets inwendig ? Drijfstang , krukas , nokkenas ? Als het de nokkenas is die slecht is , dan moet de motor toch aanslaan ? Hoe ga ik het eea nu uitsluiten ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 18:22 #107642 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Help ! B16 ellende !
Compressie is veeel te weinig.
Of je nokkenas versleten is kan je meten, de nokkenas slijt niet gelijkmatig dus je klepuitslag zal dan verschillend moeten zijn op de cilinders.
Maar hier kan de lage compressie haast niet verklaard door worden.
Drijfstang kan het niet aanliggen, heeft niks met je compressie te maken, krukas idemdito.
Olie hoeft niet te kunnen weglekken is veel te dik, had u beter met benzine kunnen proberen.

Hoe heeft u de cilinderkop gemonteerd heeft u deze aangetrokken met een momentsleutel?

Hoeveel heeft het blok gelopen?
Ziet u nog hoonsporen, of iets dat wel erg is verticale krassen?
Ik denk persoonlijk dat het blok gewoon op is, of dat de kop verkeerd gemonteerd is.

Het probleem met de zeer lage compressie meot eerst verholpen worden, start hij daarna nog niet moet de 123ignition op tijd gezet worden

Waar woont u mischien kunnen andere leden meekijken of ikzelf.

Ps. met enters is het bericht stukken prettiger te lezen ;)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2011 18:42 #107643 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Help ! B16 ellende !
Sorry voor niet gebruiken van de enter toets , hoop dat het nu beter gaat .
De auto staat in Leidschendam op mijn werk . We hebben zelfs een brug .
Mocht ik benzine gebruiken voor op de zuigers en dat lekt weg , zijn het dan de zuigerveren ?
Het blok is origineel , uit 1961 en op LPG. Heb vernomen dat een B16 en LPG niet goed samen gaan ;)
Er zit nu een splinternieuwe 123 ignition op . De bobine heeft alleen een min , daar gaat de zwarte draad op .
De rode draad naar het contactslot ? Alle hulp is welkom om het eea te bekijken.
Mocht het blok op zijn , heeft iemand nog een goed onderblok liggen ?
Alvast bedankt voor het meedenken !!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 18:46 #107644 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Help ! B16 ellende !
Nokkenas afgebroken? Oh nee, dan zou je de kleppen ook niet kunnen stellen.

Inlaat compleet verstopt misschien?

De zuigerveren kunnen niet ineens alle vier in duigen vallen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 18:49 #107645 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Help ! B16 ellende !
Zulke motoren kunnen prima op lpg lopen, en vooral met een gereviseerde kop met geharde klepzetels, hij heeft toch wel geharde klepzetels mag ik hopen?
Als de benzine snel weglekt dan zijn het zeker te weten je zuigerveren/zuiger/cilinder.
Langzaam weglekken mag op zich wel maar niet te snel, moeilijk uit te leggen wat te snel is.
De zuigerveren kunnen wel degelijk alle 4 tegelijk verslijten.

Dat de luchtinlaat helemaal dicht zit lijkt me sterk maar bij slecht onderhoud zou het luchtfilter mischien inderdaad extreem dicht kunnen zitten waardoor hij geen lucht aanzuigt en compressie kan opbouwen.

Maar hoe is de kop nou gemonteerd?

Controleren of de ontseking vonkt is heel simpel, pak een bougie eruit doe de bougiekabel weer vastmaken, zorg dat de bougie massa maakt op bv een veerpoot,chassis etc.
Start de motor en kijk of hij vonkt (werkt het makkelijkst met 2 pers)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2011 18:58 #107647 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Help ! B16 ellende !
De kop is nu gereviseerd , harde klepzittingen en nu geschikt voor loodvrije benzine .
De bougie gaf een hele vette vonk , door de 123 ignition !
Als het de zuigerveren zijn , heeft het nut dit blok uit de auto te halen en de zuigerveren te vervangen .
Ik neem aan dat dan het hele onderblok uit elkaar moet ? Is er iemand die me daar mee kan helpen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2011 19:00 #107648 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Help ! B16 ellende !
Of kan iemand bereid die mij kan helpen om in ieder geval de oorzaak te vinden ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:01 #107649 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Help ! B16 ellende !
Nogmaals hoe is de kop gemonteerd?

Als het echt de zuigerveren zijn is het meestal een combinatie van zuiververen/zuigers/cilinders.
Hoeveel km heeft het blok nou gelopen leeftijd zegt niet alles.
Het beste als het echt bovenstaande is is gewoon een onderblok revisie.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2011 19:04 #107650 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Help ! B16 ellende !
De kop is gevlakt , nieuwe koppakking , nieuwe spruitstukpakking . Stoterstangen in de juiste volgorde weer teruggeplaatst .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2011 19:06 #107651 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Help ! B16 ellende !
Het motorblok is uit 1961 , origineel . De km teller geeft 77.000 km aan ,maar kan ook 770.000 km zijn . Geen historie bekend .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD