Help ! B16 ellende !

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:27 #107652 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Help ! B16 ellende !
Heb je naar de distributie gekeken?
Als de timing "off" is krijg je dit ook....En 3 op alle cilinders doet daar heel erg aan denken!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:28 #107653 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Help ! B16 ellende !
Versleten zuigerveren in 4 cilinders die het allemaal tegelijkertijd begeven en ervoor zorgen dat de motor plotseling afslaat en niet meer te starten is, klinkt zeer onwaarschijnlijk.

Ik moest bij de eerste zin denken aan kapotgelopen distributie, maar ik ga ervan uit dat jij of je garage dat wel had opgemerkt bij het verwijderen van de kop (en de distributie geeft een vonk als ik je goed begrijp).

Hoe heb je de 123 nou aangesloten? Want in je zin daarover gebruik je een vraagteken en dat maakt het niet helemaal duidelijk.

TOEVOEGING: Ik sluit me dus bij bovenstaand bericht aan...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:40 #107654 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Help ! B16 ellende !
Sorry, haha u begrijpt me verkeerd ik bedoel niet met wat maar hoe.
Is de kop aangetrokken met een momentsleutel?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:50 #107655 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Help ! B16 ellende !
Wat er met de kop of de ontsteking gebeurd is, doet er niet toe lijkt me. Het oorspronkelijke probleem van "hokuspokus compressie foetsie op de snelweg" bestaat nog steeds.

Ik kan genoeg oorzaken voor 0 compressie verzinnen maar weinig voor 3 bar op alle 4 hetzelfde. Zelfs als beide kleppen door een verschoven distributie maar een fractie van de tijd gesloten zijn tijdens de compressieslag, zal de compressie langzaam maar zeker klimmen tot normale waardes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:57 #107656 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Help ! B16 ellende !
Interessante discussie.

Wat bedoel je met langzaam maar zeker klimmen tot een waarde? Want als elke compressieslag een klep opent terwijl dat niet de bedoeling is, kan er toch onmogelijk veel druk opbouwen in de cilinder? Tien keer een beetje is nog steeds een beetje toch, of begrijp ik het principe van de drukmeter verkeerd?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:58 #107657 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Help ! B16 ellende !
nee hoor, bij mijn 940 2,3 LPT had ik een compressie van 5 op alle cilinders: tandwiel van de distributie was verlopen: door de spie heen geslagen omdat een monteur de centrale moer niet had vastgezet...
Ik heb al eerder meegemaakt dat iemand zei: " dat kan het niet zijn" op een dergelijk probleem, maar toen het slachtoffer ging kijken, was het wel de oorzaak. Dat er een vonk komt geloof ik wel, alleen het tijdstip van zowel de vonk als het openen en sluiten van de kleppen is niet goed.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 19:59 #107658 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Help ! B16 ellende !
Of niet? Zuiger gaat omhoog, bouwt druk op, uitlaatklep gaat veel te vroeg open, pffffft, ballon loopt weer leeg. De compressiemeter telt op maar als er geen druk boven 3 bar ontstaat kan die natuurlijk niet boven de drie bar uitkomen.

Misschien is één van die blokjes die de tandwielen op hun plek houden (spie?) er niet en is een tandwiel verdraaid?

Edit: Dacht ik ook net aan, die spie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 20:00 #107659 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Help ! B16 ellende !
Ik denk in dit geval meer aan een afgebroken tand, of meerdere...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 20:06 #107661 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Help ! B16 ellende !
Om het vermoeden van verkeerde distribtie nog even te versterken twee dingen:

- plotseling ingezet
- een motor zou volgens mij nog wel moeten lopen of in ieder geval soort van aanslaan, met een dergelijke compressie. Netjes draaien en vermogen leveren is een ander verhaal...

Distributie is het allereerste waar ik aan denk als iets plotseling gebeurd met de motor en daar zou je garage ook gelijk aan moeten denken vind ik. Mijn vraag is nu dus: heeft iemand (jij of monteur) zich daaruberhaupt al over gebogen?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 20:10 #107662 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Help ! B16 ellende !
Als er een paar tanden af zijn, blijft de nokkenas in een bepaalde stand staan en zou je een vreemde verdeling van compressie krijgen, sommige normaal en andere niks. Of niet?

Bovendien kan men dan geen kleppen stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD