B18 kop/kleppen kappot?
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 12:38 #101124
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 kop/kleppen kappot?
Ter overweging/inspectie: een paar maanden geleden had de B20 van mijn zoon een kapotte distributie.
Bij demontage wilde het fiber tandwiel er op geen enkele manier af en na slijpen met een haakse slijper, bleken er slijtsporen en blauwverkleuring op de sluitplaat achter het tandwiel te zitten.... De nokkenas was naar achteren gedrukt, en na verwijdering van de stroomverdeler en het aandrijfasje eronder bleek wat er was gebeurd: het asje had zichzelf vastgezet op de bronzen bus waar hij in hoort te draaien: de bus zat na demontage zó vast op het asje, dat ik het heb opgegeven. Doordat de boel zwaar draaide, was de nokkenas naar achteren geschoven en het distributietandwiel was gaan aanlopen tegen de achterkant: gevolg: stuk en einde motorblok...
Onwaarschijnlijk dat dit vaak gebeurt, maar tóch.
ik zou me kunnen voorstellen dat een slecht ( dus zwaar-) draaiende verdeler hetzelfde effect kan geven?
Bij demontage wilde het fiber tandwiel er op geen enkele manier af en na slijpen met een haakse slijper, bleken er slijtsporen en blauwverkleuring op de sluitplaat achter het tandwiel te zitten.... De nokkenas was naar achteren gedrukt, en na verwijdering van de stroomverdeler en het aandrijfasje eronder bleek wat er was gebeurd: het asje had zichzelf vastgezet op de bronzen bus waar hij in hoort te draaien: de bus zat na demontage zó vast op het asje, dat ik het heb opgegeven. Doordat de boel zwaar draaide, was de nokkenas naar achteren geschoven en het distributietandwiel was gaan aanlopen tegen de achterkant: gevolg: stuk en einde motorblok...
Onwaarschijnlijk dat dit vaak gebeurt, maar tóch.
ik zou me kunnen voorstellen dat een slecht ( dus zwaar-) draaiende verdeler hetzelfde effect kan geven?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 17:24 #101135
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Da's erg veel herrie voor een distributietandwiel. Is het niet een lekke uitlaatpakking? Op de foto's zie je bij uitlaat 4 opvallend veel zwarte strepen rondom.
Als je een paar ringen onder de moertjes van de uitlaatbevestiging legt, kan je hem strakker aantrekken. Of de draadeinden wat verder het blok indraaien.
Als je een paar ringen onder de moertjes van de uitlaatbevestiging legt, kan je hem strakker aantrekken. Of de draadeinden wat verder het blok indraaien.
04-03-2011 21:18 #101141
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18 kop/kleppen kappot?
Ik heb een B18D blok gehad, dat liep als de brandweer, ben er destijds mee op vakantie naar Noorwegen over de Duitse Autobahn gevlogen blok flink heet geworden en toe we stopten voor een stoplicht ineens temp snel oplopend naar max uitslag !.
Gelukkig konden we gelijk stoppen, er bleek bijna geen koelvloeistof meer in te zitten.....na afkoelen weer aangevuld en probleem leek voorbij...enkele weken later opeens een enorm geratel in het blok, foute boel.
Mijn tufnol distributie tandwiel had een mooie cirkelvormige scheur, het hart lag los tov van de tandenrij en viel er na demontage gewoon uit. Wat een rot kabaal gaf dat !
Ben dus ook wel benieuwd naar de toestand van dit tandwiel in jouw motor.
Als je vervangt raad ik je een upgrade aan naar een metalen distributie,dan hoef je dat als oorzaak nooit meer te overwegen.
Gelukkig konden we gelijk stoppen, er bleek bijna geen koelvloeistof meer in te zitten.....na afkoelen weer aangevuld en probleem leek voorbij...enkele weken later opeens een enorm geratel in het blok, foute boel.
Mijn tufnol distributie tandwiel had een mooie cirkelvormige scheur, het hart lag los tov van de tandenrij en viel er na demontage gewoon uit. Wat een rot kabaal gaf dat !
Ben dus ook wel benieuwd naar de toestand van dit tandwiel in jouw motor.
Als je vervangt raad ik je een upgrade aan naar een metalen distributie,dan hoef je dat als oorzaak nooit meer te overwegen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 23:39 #101142
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B18 kop/kleppen kappot?
Metalen tandwielen laten het ook afweten als het oliespuitje dicht zit.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-03-2011 11:43 #101154
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Bedankt voor de tips en reacties. Ik hoop dat het de distributie is aangezien dit relatief makkelijk te vervangen is. Vanmiddag zal ik de compressie eens na laten meten, dit zegt dan meteen wat of het de zuigerveren zijn? of misschien een lagerschaal die stuk is?
De uitlaat was inderdaad lek daar maar dat is nu verholpen, het geluid is een duidelijke tik dus niet de uitlaat. Ik hou jullie op de hoogte.
De uitlaat was inderdaad lek daar maar dat is nu verholpen, het geluid is een duidelijke tik dus niet de uitlaat. Ik hou jullie op de hoogte.
Volvo 144 B18A uit 1968
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-03-2011 20:51 #101251
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B18 kop/kleppen kappot?
Je moet het toplager eens vervangen.In ons laatste clubblad las ik op blz 8 over een nieuw stukje gereedschap,dat je kunt bestellen.Hiermee kun je heel makkelijk het toplager verwijderen.Volgens het bericht is het een uniek instrument voor slechts 30 euro.Deze reparatie schijnt een verbluffend resultaat op te leveren.Er staat letterlijk ""na deze ingreep heb je een perfect draaiende volvo motor die er er weer lang tegen kan""Ik kan het haast niet geloven:mijn motor voor 33,86 euro weer helemaal in orde!Zou ik echt al die jaren voor niks hebben lopen tobben met koppen,nokkenassen,stroomverdelers,distributietandwielen,oliepompen,klepgeleiders,zuigers en noem maar op.Maar nu is dat eindelijk voorbij!
08-03-2011 08:46 #101259
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 kop/kleppen kappot?
Ja, geinig hè?
Terwijl ik nog nooit méér ellende van een toplager heb gehad dan dat hij een beetje jankte! Bij een automaatbak zit er zelfs geen lager, maar gewoon een busje. Buitengewoon belangrijk lagertje dus!
Terwijl ik nog nooit méér ellende van een toplager heb gehad dan dat hij een beetje jankte! Bij een automaatbak zit er zelfs geen lager, maar gewoon een busje. Buitengewoon belangrijk lagertje dus!
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-03-2011 10:41 #101371
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Hallo allemaal, het noodlot is wederom toegeslagen. Vandaag reed ik een langer stuk om de compressie te laten meten en er iemand na te laten kijken, moest helaas wel 80-100 km/u gaan rijden, tot nu toe alleen maar korte stukjes in de stad gedaan.
Al snel ratelde de b18 een stuk erger dan ervoor, even stil gaan staan, dezelfde stank als een tijdje terug kwam weer te boven, motor is niet warm.
Redelijk wat rookontwikkeling uit de carterpijp en de olievuldop open rookte ook.
Ik heb weer een filmpje op youtube gezet: www.youtube.com/user/jfvanhaaren ... Dsc5ZMnSzc
[youtube]qDsc5ZMnSzc[/youtube]
Ik verdenk de distributie niet meer aangezien dit geen verband houd met de rook en stank ontwikkeling in het carter.
Al snel ratelde de b18 een stuk erger dan ervoor, even stil gaan staan, dezelfde stank als een tijdje terug kwam weer te boven, motor is niet warm.
Redelijk wat rookontwikkeling uit de carterpijp en de olievuldop open rookte ook.
Ik heb weer een filmpje op youtube gezet: www.youtube.com/user/jfvanhaaren ... Dsc5ZMnSzc
[youtube]qDsc5ZMnSzc[/youtube]
Ik verdenk de distributie niet meer aangezien dit geen verband houd met de rook en stank ontwikkeling in het carter.
Volvo 144 B18A uit 1968
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-03-2011 13:30 #101375
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Ik zou maar stoppen met proefrondjes maken. Een snel verergerende ratel was bij mijn B20 het einde van de drijfstanglagers, en de krukas.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-03-2011 15:47 #101376
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B18 kop/kleppen kappot?
ik zou daar zelf geen energie meer in steken 
bij mij ging de kop er af en de rest in de schrotbak ofwel inruilen voor een revisieblok (afhankelijk van je budget).
dit is gewoon een kapot lager ofwel lagerschaal van waarschijnlijk de krukas.

bij mij ging de kop er af en de rest in de schrotbak ofwel inruilen voor een revisieblok (afhankelijk van je budget).
dit is gewoon een kapot lager ofwel lagerschaal van waarschijnlijk de krukas.