B18 kop/kleppen kappot?
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2011 17:08 #100065
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
B18 kop/kleppen kappot? is gemaakt door Jules van Haaren (GAST)
Afgelopen woensdag schoot er een koelwaterslang los, bijna al het koelvloeistof is weggelopen/gespoten. Daardoor werd de motor natuurlijk warm, meteen de motor afgezet en naar huis gesleept.
Dit weekend heb ik even alle slangen weer goed vastgezet, motor starten ging allemaal prima, de lekkage is opgelost. Ik heb er vandaag stukje mee gereden maar zojuist sloeg de motor af, hij maakte een raar geluid, soort ratel. Ik kon niks vreemds vinden dus gewoon starten en kijken, hij starte weer gewoon maar na een tijdje rijden weer hetzelfde probleem.
Er kwam veel rook uit de carterontluchtingspijp onder de motor en ook bij de olievuldop kwam abnormaal veel rook, het stonk ook erg.
De ANWB man heeft me voorzichtig naar huis laten rijden, het geratel werd steeds erger. De ANWB man denkt dat de koppaking niet meer in orde is maar zelf twijfel ik nog. De motor is waarschijnlijk veel te warm geworden tijdens mijn eerste accident, kan er nog iets stuk gegaan zijn? De ratel of tik lijkt wel op een klep oid.
In ieder geval erg vervelend daar ik net een gereviseerde motor in mijn 144 had gelegd.
Dit weekend heb ik even alle slangen weer goed vastgezet, motor starten ging allemaal prima, de lekkage is opgelost. Ik heb er vandaag stukje mee gereden maar zojuist sloeg de motor af, hij maakte een raar geluid, soort ratel. Ik kon niks vreemds vinden dus gewoon starten en kijken, hij starte weer gewoon maar na een tijdje rijden weer hetzelfde probleem.
Er kwam veel rook uit de carterontluchtingspijp onder de motor en ook bij de olievuldop kwam abnormaal veel rook, het stonk ook erg.
De ANWB man heeft me voorzichtig naar huis laten rijden, het geratel werd steeds erger. De ANWB man denkt dat de koppaking niet meer in orde is maar zelf twijfel ik nog. De motor is waarschijnlijk veel te warm geworden tijdens mijn eerste accident, kan er nog iets stuk gegaan zijn? De ratel of tik lijkt wel op een klep oid.
In ieder geval erg vervelend daar ik net een gereviseerde motor in mijn 144 had gelegd.
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2011 17:12 #100066
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Het lijkt mij verstandig om een compressietest te gaan doen!
Wel heel erg vervelnd hoor
, je zegt dat je een revisie motor hebt?
Heb je misschien nog garantie?
Wel heel erg vervelnd hoor

Heb je misschien nog garantie?
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2011 17:15 #100067
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Ik heb de motor van een particulier gekocht, dus geen garantie. Niet geheel gereviseerd hoor maar wel veel onderdelen. Compressie was 10 bar op alle cylinders.
Volvo 144 B18A uit 1968
30-01-2011 17:28 #100068
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18 kop/kleppen kappot?
Als je gelukt hebt is de ratel uit je distributie.
Zoals Joost aangeeft, zal een compressietest meer info geven over de staat van je zuigers/onderblok/kleppen.
Een kapotte distributie hoor je echt voorin onderaan in je blok.
Zoals Joost aangeeft, zal een compressietest meer info geven over de staat van je zuigers/onderblok/kleppen.
Een kapotte distributie hoor je echt voorin onderaan in je blok.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2011 17:42 #100070
Volvo 144 B18A uit 1968
Kan de distributie beschadigd zijn door verhitting van de motor?
Volvo 144 B18A uit 1968
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2011 17:49 #100071
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B18 kop/kleppen kappot?
waar ik aan denk is dat je door het rijden met een gesprongen koelslang , dus te weinig of geen koelwater inderdaad je koppakking er tussen uit hebt geblazen en er vervolgens een rest koelwater in het motorblok is terecht gekomen door de lekke koppakking waarna dit koelwater vervolgens motorschade heeft opgeleverd , vandaar de ratel , dit kan een lager zijn of een zuigerveer e.d.
e.e.a. mag duidelijk zijn dat de verkoper van dit motorblok niet aansprakelijk kan zijn voor eventuele motorschade waarvan de oorzaak een gesprongen koelslang is.
e.e.a. mag duidelijk zijn dat de verkoper van dit motorblok niet aansprakelijk kan zijn voor eventuele motorschade waarvan de oorzaak een gesprongen koelslang is.

-
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2011 12:37 #100089
Volvo 144 B18A uit 1968
Zoiets had ikzelf ook in gedachte. Vandaag haal ik de bougies eruit, wellicht is daar het een of ander aan af te leiden. Daarna de kop eraf halen en kijken hoe de kleppen eruit zien, ik hoop op het beste maar hij klonk niet goed gisteren.
Kan de rook uit de carterontluchting en olievuldop jullie iets zeggen? Het stonk flink, niet naar koelvloeistof specifiek maar meer verbrande lucht.
Kan de rook uit de carterontluchting en olievuldop jullie iets zeggen? Het stonk flink, niet naar koelvloeistof specifiek maar meer verbrande lucht.
Volvo 144 B18A uit 1968
31-01-2011 13:14 #100090
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18 kop/kleppen kappot?
De rook uit de carterontluchting wijst op vloeistof wat verdampt, oftyewel contact tussen olei en (koel)water. Vrijwel bewijzend voor een defecte koppakking. De ratel kan berusten op een warmgelopen krukaslager, zoals werd opgemerkt distributie tandwiel zit voorin.
Je aanpak lijkt correct, er is reden om het hele blok te checken als je de boel toch open ligt
Je aanpak lijkt correct, er is reden om het hele blok te checken als je de boel toch open ligt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2011 13:16 #100091
Volvo 144 B18A uit 1968
Ik zal ook naar de olie kijken, waarschijnlijk wat witte smurrie in mijn olie als er koelvloeistof in is gelekt, is dit altijd het geval?
Volvo 144 B18A uit 1968
31-01-2011 14:09 #100092
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 kop/kleppen kappot?
Als het water in de olie is gekomen wel natuiurlijk, maar het kan ook een lek naar een cilinder zijn, dan heb je dus geen water in de olie.
De distributie zal niet kapot gaan door oververhitting, maar wél als de motor vastloopt doordat de zuigers klemmen ofzo.
De distributie zal niet kapot gaan door oververhitting, maar wél als de motor vastloopt doordat de zuigers klemmen ofzo.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl