B18 kop/kleppen kappot?

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2011 14:18 #100093 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Oke, de motor is niet vastgelopen want ik ben nog zeer voorzichtig naar huis gereden na deze problemen.

Volvo 144 B18A uit 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2011 16:25 #100354 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Even een update.
Gisteren heb ik de kop van het blok af gehaald. Daarbij kwam dezelfde geur omhoog als toen het 'mis ging'. De koppaking lijkt geheel intakt te zijn. Foto's zeggen meer dan duizend woorden dus bij deze een linkje naar mijn flickr account: www.flickr.com/photos/julesvanha ... 430515899/
En een paar indicatie foto's van de kop/kleppen pakking en blok:


Cylinders zijn wat vochtig van koelvloeistof en olie

De kleppen zijn geen van allen in de klepzitting gevallen

Volvo 144 B18A uit 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-02-2011 19:28 #100362 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B18 kop/kleppen kappot?
op het oog ziet het er redelijk normaal uit behalve dan de koelvloeistof op je zuigers , dat betekent dus toch koelwater in de motor , dit verklaart de ratel (motorschade) , de kop kun je wegbrengen om op vlakheid te laten controleren of gewoon gelijk te laten vlakken indien nodig.
dan zit je nog met de ratel.
al met al een afweging om te repareren of toch weer een ander blok. :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-02-2011 20:00 #100363 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Een koperen koppakking? Die zou ik vervangen door een standaard versie, neem de bijpassende waterpomprubbers (ringen) erbij. Dat koelwater heb je al gauw op de zuigers als je de kop loshaalt, ik wel tenminste.
Kop ziet er goed uit, kleppen ook. Wel hoop smurrie in de koewaterkanalen.

Om losse drijfstanglagers (bekende ratel bij smeringsproblemen) te vinden kan je kijken of alle zuigers per paar even ver omhoog komen en weer gelijktijdig naar beneden gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-02-2011 12:27 #100676 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic B18 kop/kleppen kappot?

"J.F. van Haaren" schreef:
Ik heb de motor van een particulier gekocht, dus geen garantie. Niet geheel gereviseerd hoor maar wel veel onderdelen. Compressie was 10 bar op alle cylinders.


Is dit een normale waarde voor een B18A?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2011 15:15 #100677 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 kop/kleppen kappot?
10 is een behoorlijk goede waarde, ja.
Nieuw is het rond de 12, maar belangrijker is dat de waardes nagenoeg gelijk zijn van de 4 cilinders.

Met 10 kan hij als er niks geks gebeurt nog heel lang door.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2011 09:23 #101118 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 kop/kleppen kappot?
Hallo allemaal, de kop is weer gemonteerd en de kleppen goed gesteld. De motor loopt nog steeds rustig maar een ontzettende ratel, ik heb even een filmpje gemaakt zodat jullie mee kunnen luisteren.
Wat kan dit zijn? Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat het blok eruit moet voor nadere inspectie. Aan de kop ligt het niet.

youtube link: www.youtube.com/user/jfvanhaaren ... o9qYbA-UjM

Volvo 144 B18A uit 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2011 09:31 #101119 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18 kop/kleppen kappot?
Heb je de distributie ook al gecheckt?
Ik verdenk nog steeds de distributie. Een directe relatie met het warmlopen zie ik niet.
Het zou dat dus toeval zijn dat juist nu de distributie het heeft begeven.
Wel geeft wat zo'n dieselmotor achtig geluid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2011 12:06 #101121 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B18 kop/kleppen kappot?
Als de speling op de tandwielen van de distributie zo veel geluid maakt,moet die speling ook goed te voelen zijn,door de v-snaar goed in te drukken met de linkerhand en met de rechterhand de koelfan een klein beetje heen en weer te bewegen.Hierdoor kun je aan beweging van de krukaspoelie voelen en zien wat de speling van het krukastandwiel op het nokkenastandwiel is.Je kunt dan ook de speling voelen die ontstaat als het metalen hart van het nokkenastandwiel los is gelaten van het kunststof

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2011 12:16 #101123 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18 kop/kleppen kappot?
In veel gevallen zul je inderdaad speling kunnen voelen.
Het kan volgens mij echter ook nog zo zijn dat er een hoekje is afgebroken van een aantal nokken van het fiber tandwiel, maar nog zodanig dat er geen speling is. Je krijgt dan wel dit geluid.
Overigens kan het dan nog lang goed gaan. Ik heb een jaar gereden met een motor die "iets meer" geluid maakte, maar ja, ik had geen andere referentie. Pas toen de distributie het begaf en ik er een nieuwe indeed ontdekte ik dat diezelfde motor veel stiller kon draaien.
Met diezelfde motor begon de distributie later weer een dergelijk geluid te maken, maar toen was het met 5 minuten draaien gebeurd.
Daarom heb ik daarna een aluminium+staal set geplaatst.
Zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/oldtimers ... gezet#p649

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD