- Berichten: 37
B18 kop/kleppen kappot?
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 37
Gisteren heb ik de kop van het blok af gehaald. Daarbij kwam dezelfde geur omhoog als toen het 'mis ging'. De koppaking lijkt geheel intakt te zijn. Foto's zeggen meer dan duizend woorden dus bij deze een linkje naar mijn flickr account: www.flickr.com/photos/julesvanha ... 430515899/
En een paar indicatie foto's van de kop/kleppen pakking en blok:
Cylinders zijn wat vochtig van koelvloeistof en olie
De kleppen zijn geen van allen in de klepzitting gevallen
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
dan zit je nog met de ratel.
al met al een afweging om te repareren of toch weer een ander blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
Kop ziet er goed uit, kleppen ook. Wel hoop smurrie in de koewaterkanalen.
Om losse drijfstanglagers (bekende ratel bij smeringsproblemen) te vinden kan je kijken of alle zuigers per paar even ver omhoog komen en weer gelijktijdig naar beneden gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
"J.F. van Haaren" schreef:
Ik heb de motor van een particulier gekocht, dus geen garantie. Niet geheel gereviseerd hoor maar wel veel onderdelen. Compressie was 10 bar op alle cylinders.
Is dit een normale waarde voor een B18A?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nieuw is het rond de 12, maar belangrijker is dat de waardes nagenoeg gelijk zijn van de 4 cilinders.
Met 10 kan hij als er niks geks gebeurt nog heel lang door.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 37
Wat kan dit zijn? Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat het blok eruit moet voor nadere inspectie. Aan de kop ligt het niet.
youtube link: www.youtube.com/user/jfvanhaaren ... o9qYbA-UjM
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik verdenk nog steeds de distributie. Een directe relatie met het warmlopen zie ik niet.
Het zou dat dus toeval zijn dat juist nu de distributie het heeft begeven.
Wel geeft wat zo'n dieselmotor achtig geluid.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1917
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het kan volgens mij echter ook nog zo zijn dat er een hoekje is afgebroken van een aantal nokken van het fiber tandwiel, maar nog zodanig dat er geen speling is. Je krijgt dan wel dit geluid.
Overigens kan het dan nog lang goed gaan. Ik heb een jaar gereden met een motor die "iets meer" geluid maakte, maar ja, ik had geen andere referentie. Pas toen de distributie het begaf en ik er een nieuwe indeed ontdekte ik dat diezelfde motor veel stiller kon draaien.
Met diezelfde motor begon de distributie later weer een dergelijk geluid te maken, maar toen was het met 5 minuten draaien gebeurd.
Daarom heb ik daarna een aluminium+staal set geplaatst.
Zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/oldtimers ... gezet#p649
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.