Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?

Lees meer
19-04-2022 12:56 #198630 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Een plaatje uit een iets ouder onderzoek. 
Oranje = productie en afdanking
Blauw = gebruiksfase
 
Intensief blijven gebruiken van iets wat ooit gemaakt is, is dus niet per definitie beter.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2022 17:15 #198634 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Wat ik zie is géén vergelijk met LPG én het maken van een benzine auto vergt minder CO2 dan de Hybride en Elektrische. Geen CO2 (en chemische) belasting voor de batterij hoogstens voor een accu en ik koop een die lang mee gaat ca 5 jr. Met te veel aan elektriciteit kan je ook waterstof maken (H2) was vorige week nog een docu bij Zembla, in het noorden van het land staan windmolens stil omdat het net de hoeveelheid stroom niet aan kan ...
Iedereen heeft diesel al afgedankt maar de nieuwste commenrail diesels zijn schoner dan benzinemotoren.... vrees dat deze discussie nog niet beëindigd is 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2022 17:47 #198636 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Uit mijn eerdere bericht bleek dat de CO2 emissie van LPG in de gebruiksfase vergelijkbaar was met diesel. Een tikkeltje lager.
Aangezien dat nog steeds bijna een factor 2,5 meer is per kilometer dan grijze stroom, zal het omslagpunt waarbij de meer energie die het vergt om een elektrische auto te maken op vergelijkbaar niveau liggen.

H2 als peak shaver kan zeker interessant zijn. Beter iets met 68% rendement in plaats van 94% dan niets. Voor die dan duurzaam geproduceerde waterstof zie ik echter meer toegevoegde waarde in zwaar transport dan in auto’s. Voor de meeste mensen is zelfs de huidige batterij en laad technologie al ver genoeg en dat wordt alleen maar beter.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2022 01:13 #198642 door Johan Geers
Ik heb het al eerder gezegt electriesch leuk in dicht bevolkte gebieden niet haalbaar in een land als de Filippijnen.

m.vr.gr,

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2022 04:57 #198644 door P. Hanot

Ik heb het al eerder gezegt electriesch leuk in dicht bevolkte gebieden niet haalbaar in een land als de Filippijnen.

m.vr.gr,

Johan Geers
In oost Oekraïne kan je nu ook al 5 weken niet meer aan de laadpaal. (benzine zal ook niet gemakkelijk zijn)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2022 01:28 #198660 door Johan Geers
Mijn Vlovo geboren in 1966 net als vele andere auto’s Opels, Simca’s etc.
1976 mijn Volvo rijdt nog steeds en geen roest de Opels, Simca’s etc rijp voor de sloop eerste recikeling.
1986 mijn Volvo rijdt nog steeds en geen roest de Opels, Simca’s etc rijp voor de sloop tweede recikeling.
1996 mijn Volvo rijdt nog steeds en geen roest de Opels, Simca’s etc rijp voor de sloop derde recikeling al moet ik zeggen er is verbetering er zijn er al die over de 10 jaar gaan.
2006 mijn Volvo rijdt nog steeds en geen roest de Opels, Simca’s gaan hebben eindelijk respectable leeftijden alhoewel ik nog moet zien of ze de leeftijden van een Volvo zullen halen.
Simca bestaat al lang niet meer.
2022 mijn Volvo rijdt nog steeds en geen roest.
En ik ben een milieuboef?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2022 12:31 #198673 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Ja, Johan je raakt een gevoelig punt ... we betrekken het allemaal op onszelf en tot op zekere hoogte is dat ook goed. Ben je een milieuboef als je klassieker op willekeurig welke brandstof rijdt ?. Of als je de bomen van je eigen terrein in de open haard verbrandt.
We zijn een vlek op de wereldbol, maar willen vaak roomser zijn dan de Paus en het is duidelijk dat maatregelen alleen werkzaam zijn op een mondiale basis.
Lars heeft zijn wagen niet in de fik gestoken, maar het is een extra risico voor de Elektrische wagen want ook Tesla's gaan in rook op en dit zal met een flinke CO2 en stikstof belasting gepaard gaan. 
Het aanplanten van nieuw regenwoud en groene omgeving in de alle steden heeft meer effect dan alles wat we in NL kunnen doen aan preventie, plankton in de zee heeft de belangrijkste bufferende werking en we moeten onze visserij eens goed tegen het licht houden.
Kortom we moeten ons niet rijker rekenen dan we zijn 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2022 02:19 #198682 door Johan Geers
Geloof mij Ed ze gaan in de toekomst nog wel wat verzinnen op rijden in klassieke auto's dit blijft niet zo.
Ze hebben al vermakelijkheids tax de vleestax zit er aan te komen.
Dus veschiet niet als jij straks in je klassieker rijdt dan vermaak jij je zelf mag niet in Nederland zonder dat je daar belasting over betaald.
Ik stel maar een voorbeeld.

In de Filippijnen is alles gelijk maak niet uit of dat je een nieuwe of aude auto rijdt, iedere auto moet elk jaar gekeurt worden en we hebben tegewoordig ook testbanken hier.
Mijn auto is in 2010 ingevoerd en moet aan de voorwaarden van 2010 voldoen men kijkt niet wanneer de auto gemaakt is maar wanneer hij in is gevoerd.
Je mag wel error's hebben b.v. calxon doet het niet dan wordt hij toch goedgekeurd.
Je kan dan de claxon repareren en eventueel terug komen is voor niets maar je bent het niet verplicht.


m.vr.gr.

Johan Geers

m.vr.gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2022 12:19 #198718 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Wat de wegenbelasting en APK vrijstelling betreft geloof ik dat dit goed ingebed is in de waarde van en behoud van Klassiekers, de overheid geeft ook aan dat het over weinig wagens gaat die én goed onderhouden worden én niet veel kilometers rijden.
Oldtimer tax zie ik nog niet komen en de FEHAC behartigd onze belangen zeer adequaat

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2022 20:05 - 26-04-2022 20:13 #198721 door P. Hanot

Wat de wegenbelasting en APK vrijstelling betreft geloof ik dat dit goed ingebed is in de waarde van en behoud van Klassiekers, de overheid geeft ook aan dat het over weinig wagens gaat die én goed onderhouden worden én niet veel kilometers rijden.
Oldtimer tax zie ik nog niet komen en de FEHAC behartigd onze belangen zeer adequaat



 
Het oldtimerbezit zou, wat mij betreft, best nog wat extra gestimuleerd mogen worden.
Tot een jaar of 20 geleden kon ik nog regelmatig genieten van moois wat er geparkeerd stond langs de straten,
Nu moet ik alles zelf kopen om naar te kijken, zelden of nooit zie ik nog wat moois rijden.
De beste optie is om je buur te overtuigen om er eentje aan te schaffen, dan kan je dagelijks meegenieten zonder de nadelen ervan. 
Wat oldtimers betreft mogen we ons gelukkig prijzen dat we in NL wonen, in Belgie zijn afwijkende schokbrekers of andere motor al afkeur, in Duitsland zijn ze dan weer heel pietluttig als het motornummers betreft, en in Frankrijk ben je aan het humeur van de ambtenaar overgeleverd, 
Nederland is nog echt het Walhalla in Europa op gebied van oldtimers; dankzij sterke organisaties als de fehac zal dit niet snel veranderen denk ik. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.