Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?

Lees meer
26-03-2022 15:23 #198271 door Lars Rengersen
Mijn  EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto  werd een marathon van 6 jaar met helaas een zeer snel einde. Uiteindelijk ga ik die auto wel weer opnieuw opbouwen, maar dan wel beter dan hij was. Tezamen met het feit dat ik eerst weer kaal moet gaat dat wel even duren.
Ik loop al een tijdje met een ander idee rond. Bijna het tegenovergestelde van dat project: een zo recht toe recht aan mogelijke EV conversie in beperkte doorlooptijd.
Dus motor tegen de bak, batterijen en misschien nog een water heater om de bestaande kachel van warm water te voorzien, een eenvoudig schermpje en that's it.
Uiteraard ook batterij management systeem en al dat soort zaken, maar verder geen toeters en bellen.
Mijn dubbele agenda zou zijn om hiermee dan direct een "plug and play" kit voor anderen te ontwikkelen en te gaan verkopen.

Dus daarom dacht ik, waarom begin ik niet met een poll: moet het dan een sedan of een combi worden?
Ik ben zelf meer van de combi, maar van sedans zijn er denk ik meer en ergens is een sedan denk ik ook eenvoudiger.

Dus mijn achterliggende vraag is: wie zou er interesse hebben in zo'n kit? En dan heb je een sedan of een combi?
Prijs moet ik natuurlijk nog aan rekenen, maar als ik om me heen kijk zit dat tegenwoordig zo rond de 30K, maar ik denk dat dat wel goedkoper moet kunnen, maar daar wil ik nu nog niet vanuit gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 11:41 #198280 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Ik niet.-

Maar ik zou je doelstelling wel bijstellen : 30K lijkt nogal hoog

In Frankrijk liggen die conversie prijzen lager, afhankelijk van model (terwijl je daarbij ook moet meerekenen dat e.a. in Fr opnieuw gehomologeerd moet worden en dat is hier kostbaar ....).

Zie bijv :

R-Fit : kit voor 2cv

en

Retrofit : o.m. 504 coupé

R-Fit prijzen zijn vertekend : daar is al e.a. aan belastingvoordeel vanaf ....

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 12:31 - 27-03-2022 12:32 #198281 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Dank! Die 504 is qua auto denk ik wel vergelijkbaar met een Amazon.
Door die benchmark realiseer ik me dat ik nog niet zo goed ben in 'simpel'.
Ik heb namelijk bijna het dubbele vermogen en bijna dubbele accu capaciteit en dus bijna het dubbele bereik in gedachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 13:24 #198282 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Accoord, maar :
1) deze bedrijven zijn al een paar jaar bezig (duurt hier erg lang door Franse regelgeving / restricties; RDW in NL is vriendelijker en daar heb jij al de nodige ervaring mee), terwijl jij nog moet beginnen
2) het 504 voorbeeld van 22K is geen kit, maar inclusief inbouw = man uren - de kit moet dus aanzienlijk goedkoper zijn (in Fr mag je dit niet zelf inbouwen, dus wordt ook geen kit aangeboden ....)
3) dit zijn slechts enkele voorbeelden - er zijn meer van zulke bedrijven; prijzen zullen dalen, want er zal een schifting plaats vinden zoals met alle nieuwe ontwikkelingen; jij moet nog beginnen. Er zullen nog meer van dit soort bedrijven komen (en weer verdwijnen, want het blijft een zeer significant bedrag om in een oldtimer te investeren .....)

Vandaar dat ik suggereerde om je doelstelling bij te stellen wil e.a. ´levenvatbaar´ zijn : een target van 15 K lijkt me een stuk realistischer dan 30K !
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 13:43 #198283 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Voor 45.000 euro kun je je Porsche 928 laten ombouwen...wie wil er nu die geweldige V8 kwijt??

Ik vind het een mooi streven Lars, maar mijn auto's blijven origineel, ik verkoop ze nog eerder dan ze e veranderen..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 13:45 #198284 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ombouw naar elektrisch, simpel en efficient: sedan of combi?
Dank, ja, ik begrijp je punt, maar wat zij bieden is denk ik een ander segment qua resultaat.
Dat zijn laag voltage, laag vermogen systemen. Beetje te vergelijken met de Hype kit van EV Europe  al zit die laatste alweer hoger qua vermogen.
Er is in Frankrijk ook een startup ( Transition One ) die (na belastingvoordelen) een auto zegt te kunnen ombouwen voor 5000 euro.
De kit die ik voor ogen heb is hoogwaardiger en kost dus ook meer.
Maar goed, dat neemt niet weg dat je een valide punt hebt, Rob.
Misschien is de markt wel groter met een meer 'low end' kit die maar de helft kost. Ik zal er eens onderzoek naar doen wat een 'low end' insteek voor mij zou kunnen zijn en waar ik dan op uitkom.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
28-03-2022 07:39 - 28-03-2022 08:06 #198295 door P. Niem
Begin vorige eeuw waren accu's slechts, logisch dat de verbrandingsmotor won van de elektromotor. Een gevolg was wel dat er allemaal bijzaken nodig waren om de verbrandingsmotor te laten werken zoals inlaat, uitlaat, koeling, nokkenas, olie, versnellingsbak etc.
100 jaar later zijn de accu's eindelijk goed en is het tijd om auto's te voorzien van elektromotoren.

Daarnaast moet de wereld af van Russische brandstof, gaat Europa naar netto 0 uitstoot in 2050 en zijn de klimaatrampen steeds heftiger. Er is straks maar een plek voor een Volvo met verbrandingsmotor, het museum.

Ik kijk er naar uit om rond 2030 een inbouwset van de plank te kopen om mijn P1800 te voorzien van mega koppel, altijd betrouwbaar starten en thuis opladen met zonnestroom. Ik ondersteun daarom je initiatief van harte Lars.

Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2022 20:05 #198312 door Gert Vegter
Hierbij mijn (onnodige) reactie…
Het lijkt me een prima initiatief, ofschoon het aantal potentiële klanten beperkt zal zijn. Zelf zou ik me zonder meer als klant aanmelden, ware het niet dat de kosten voor mij een onoverkomelijk probleem vormen. Was dat geen probleem en zou ik vroeg of laat elektrisch rijden met mijn Amazon sedan, dan zou ik overigens wel wat huiverig zijn om de auto in mijn schuur te stallen, gezien jouw ervaring en die van anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2022 01:27 #198322 door Johan Geers
Nederland loopt ver vooruit met electrisch rijden.
Het land waar ik woon (Filippijnen) krijg je dat nooit voor elkaar 110 miljoen inwoners en 20 miljoen autos, hoe krijg je in godsnaam de infrastructuur aangelegd voor electrisch rijden.
Dus ik denk dat electrisch rijden alleen maar voorbestemd is voor dichtbewoonde werelddelen en dat landen daar waar ik woon daar nooit aan toe komen.
Dus de verbrandingsmotor zie ik in mijn leven hier nog niet verdwijnen, ik ben 69 jaar.
Europa heeft ook maar gedeeltelijk een goede infrastructuur voor electrisch rijden.
Zou jij met een electrische auto met caravan naar Portugal willen rijden, ik denk dat je er nooit kom.
Het is net als met LPG in de jaren 60 en 70 je moest de stations opzoeken om op LPG van Nederland naar b.v. Spanje te rijden.
En is electrisch wel goed voor het miljeu, hoe is de electrischietijd opgewekt hoe efficient is de centrale waar de electrieciteit uitkomt?
Voor mij is LPG nog steeds de schoonste brandstof en is voor landen daar waar ik woon wel realiseerbaar en is er ook op verschillende plaatsen.

mijn visie op electriesch rijden.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2022 15:12 #198397 door Bart Dirven
Dag Lars en anderen,

Alle waren naar zijn geld zou ik zeggen. Het prijsverschil tussen low-end weinig bereik en high end veel bereik is wss idd enorm en behoorlijk bepalend. Zelf ben ik wel geinteresseerd in een EV conversie van een amazon combi, weliswaar voor hobby gebruik en dat is 30k wel behoorlijk prijzig.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.