Roestbescherming

Lees meer
31-03-2019 08:16 #182638 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Roestbescherming
Ik heb deze nog gevonden over roest www.oldtimerautosite.nl/alles_over_roest.htm

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2019 21:48 - 02-04-2019 08:37 #182665 door Jan Van Buggenhout
Beantwoord door Jan Van Buggenhout in topic Roestbescherming
Hallo , voor de bescherming van oldtimers/wagens/ etc wordt Fluid Film NAS gebruikt . Dit is dikkerder dan Fluid Film Liquid A (liquid A wordt vooral gebruikt wanneer moeilijker te bereiken plaatsen moeten behandeld worden bv twee platen op elkaar gelast) . De spuitbus Fluid Film AS-R bevat hetzelfde product NAS. Voor de onderkant en wielkassen kan je Perma Film aanbrengen; dit is een steenslaglaag die speciaal ontwikkeld werd om over Fluid Film te zetten .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2019 23:31 #182670 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Roestbescherming
Welgemeende tip: lees 1 van de eerste reacties in dit draadje. Daarin wordt verwezen naar een recente test (in het Duitse magazine OldtimerMarkt van maart 2019) van diverse producten voor steenslagbescherming / underbody coating. Daar komen, nogmaals voor underbody (!) , de producten van FluidFilm als middenmoot en als bijna hekkensluiter uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 10:31 - 05-09-2019 10:34 #185080 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Roestbescherming
Ik lees deze discussie en verbaas mij een beetje over de veelheid van informatie en diversiteit. Volgens mij begon de vraagstelling met een al gespoten Volvo. Naar mijn mening moet je dan alle uitwendig bereikbare delen al roestvrij gemaakt hebben d.m.v. de gangbare methoden zoals schuren of stralen. Dan de hele carrosserie in de epoxy en afwerken naar wens. Een moderne goede auto roest na 20 jaar niet of nauwelijks bij goed onderhoud. Oldtimers die "gerestaureerd" zijn zie ik veelvuldig na 5-10 jaar of zelfs eerder al weer roesten. Wat doen we fout? Ik denk dat dat voornamelijk in de voorbewerking zit, plaatwerk en ontroesten. Holle ruimtes die niet open gaan i.v.m. plaatwerk moet je in ieder geval reinigen voor verdere conservering. Ik doe dat met de 170 bar hogedrukreiniger en riool onstoppingsset. Als je voor en na deze behandeling met een camera via scoop er in kijkt snap je dat conservering van bladeren, wespennesten, zand en lagen losse roest geen goed resultaat gaat opleveren. Chassis balken zitten vaak vol zooi.
Daarna conserveren met wat je zelf het beste acht. Buitenzijde met voldoende laagdikte opbouwen beginnend op epoxy en plamuur en kaalgeschuurde delen opnieuw in de epoxy voor dat er grondverf of spuitplamuur op komt.
Wielkasten en onderzijde vanaf de epoxy afwerken met nadenkit, overspuitbare steenslag (geen bitumen)coating en dan grondverf en aflak indien gewenst. Gewoon te reinigen met hogedrukspuit en bruikbaar in alle weersomstandigheden waar Volvo's voor gemaakt zijn. Vet en bitumen producten zijn aan mij niet besteed.
P.S. Wetblasting is overigens ook een mooie methode om verf en roest te verwijderen zonder vervorming omdat het water zorgt voor koeling.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 11:01 - 05-09-2019 11:01 #185081 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Roestbescherming

Peter Overmars schreef : Holle ruimtes die niet open gaan i.v.m. plaatwerk moet je in ieder geval reinigen voor verdere conservering. Ik doe dat met de 170 bar hogedrukreiniger en riool onstoppingsset. Als je voor en na deze behandeling met een camera via scoop er in kijkt snap je dat conservering van bladeren, wespennesten, zand en lagen losse roest geen goed resultaat gaat opleveren. Chassis balken zitten vaak vol zooi.
Daarna conserveren met wat je zelf het beste acht.

Thanks voor delen van jouw methode. Lijkt me een goed werkbare!
Echter nog 2 vragen:
- wat doe jij als afwerking op de binnenzijde van deze lastig bereikbare kokers en holtes?
- ik ben zelf met wat reparaties bezig aan voorzijde; daar komen een aantal plaatjes over elkaar heen. Ik weet echter niet wat wijsheid is qua afwerking en lassen? aansluiting bij A stijl en dekseltje op kokerprofiel bijvoorbeeld.

wat ik nu in gedachte heb:
1 nieuw plaatwerk ontvetten & oud plaatwerk zo goed mogelijk schoonmaken met ontvetter? (in koker)
2 Alles in de zinc/koper primer (spuitbus) indien mogelijk
3 lassen van plaatjes (gaatjes boren en vol lassen ipv puntlassen)

en vanaf hier weet ik het even niet meer zo goed:
wat te doen met plaatjes die op elkaar liggen na het lassen

4 buitenzijde kaal maken en epoxy primer erop of toch eerst nog een middel erop wat tussen de plaatjes kruipt zoals owatrol CIP bijv?
5 naden kit
6 nog een keer epoxy na de kit?
7 afwerken met industrielak voor kleine plekjes of al de plekjes opsparen en alles in 1 keer met 2K lak afwerken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 12:26 #185082 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Roestbescherming
Ik heb bij mijn amazone daar waar de dwarsbalkjes zitten het gat zo groot gemaakt dat ik er met de stofzuigerslang in kon.
Rechts had ik bijna geen roest/vuil echter links wel.
De dorpels heb ik links en rechts voor en achter ook met de stofzuiger schoongemaakt.
Daar waar de bodem vernieuwd moest worden achter in de koffer ben ik er ook met de stofzuiger in gegaan.
Ik ga de binnenzijde van alle kokerbalken/ dorpels/ deurstijlen behandellen met 3M cavity wax (is de enige wax in spuitbussen die hier te verkrijgen is)(Filippijnen).
Hoe lang dat zich dat goed gaat houden?
De bodum is behandeld met Owatrol CIP hoe lang dat dat goed gaat?
Owatrol heb ik van Europa over moeten laten komen en is een van de weinige die je in een tropisch klimaat toe kan passen.
In de Filippijnen is een goed product als Owatrol niet te krijgen. (wel Owatrol voor hout)
Maar met een hogedrukspuit ik had er niet aan gedacht om zo roest los te krijgen terwijl ik een hogedrukspuit heb.

Ik ben nu al zo ver dat dat dat niet meer kan (kokers zijn allemaal dicht).

Soms heb ik het idee dat roest al in de plaat zit.

Oldtimers/clasiekers het is een beetje merk afhankelijk maar ik denk dat je met een Volvo en VW kever nog het beste af bent qua roestvorming.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 14:08 #185086 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Roestbescherming
Misschien te laat of al eerder hier langsgekomen, maar ik vond dit nog bij mijn spullen:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 18:33 - 05-09-2019 18:36 #185104 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Roestbescherming
Dag Pieter, plaatjes over elkaar moet je zoveel mogelijk voorkomen. Daar waar mogelijk vervang ik meerlaags plaatwerk door 1 dikkere laag als het goed moet maar niet persé origineel. Maar plaatwerk waar ik na het lassen niet meer bij kan komen zet ik eerst in de RVS spray. Prima te lassen met alle gangbare methodes en ook voor het verdere lakproces beter dan zinkspray. Dat heeft niet altijd een goede hechting en lost vaak nog op met ontvetter. Die RVS spray kan je na het lassen ook er tussen laten lopen op kwetsbare plekken.
Holle ruimtes die niet nieuw zijn kun je behandelen met bijv. RX7. Nieuwe holle ruimtes behandel ik met wax voor holle ruimtes bijv. van Roberlo.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2019 18:00 #185317 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Roestbescherming
Collega’s, het ècht goed reinigen van àlle holle ruimtes blijft toch wel een uitdaging. Zijn er behalve de in deze thread aanbevolen doe-het-zelf-methoden van (aangepaste) stofzuigerslang via extra gaten, hogedrukreiniger met lucht en/of water en rioolontstoppingsset ook bedrijven die dit professioneel doen? Op de sites van roestbehandelspecialisten staat daarover namelijk angstaanjagend weinig; wèl veel over de nabehandelingen met diverse conserveermiddelen. Heb er ook een paar gebeld. Ik krijg sterk de indruk dat zij op z’n best dezelfde methoden hanteren. Of is er ergens toch een wonderbehandeling? Over de nabehandeling geeft de special van Oldtimermarkt inderdaad ruim voldoende beproefde suggesties...

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2022 08:51 - 30-08-2022 09:00 #200030 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Roestbescherming
De aan het begin van dit draadje genoemde testen van underbody beschermingsmiddelen staan online. Zie www.oldtimer-markt.de/unterbodenschutz
Wie heeft er ruimte en een brug beschikbaar zodat we allemaal onze geliefde Volvo’s ultiem (holle delen alsook onderkant/wielkasten) kunnen beschermen tegen de verwoestende werking van corrosie/ roest? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.