Roestbescherming

Lees meer
20-03-2019 23:05 #182494 door Norbert Seeger
Roestbescherming is gemaakt door Norbert Seeger
P1800E, plaatwerk klaar en auto strak gemaakt en gespoten. Wil nu holle ruimtes (chais, dorpels, balke n) tegen roest behandelen met product Fluid Film Nas en onderkant en wielkasten met doorzichtige Perma Film steenslag laag.

Vraag: is het aan te raden ook binnenkant van de zijschermen voor en achter, binnenkant deuren, parvaanbak en de "neus" inwending te behandelen? Door gritstralen van de auto en hitte door laswerk, zit niet overal een gronding.

Hoor graag jullie tips en ervaringen, in het bijzonder producten Perma Film en Fluid Film of andere roestbeschermers.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 00:31 - 21-03-2019 00:34 #182496 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Roestbescherming
Ga naar de betere boekhandel en koop de maart 2019 uitgave van t Duitse blad Oldtimermarkt. In deze uitgave staat een test met diverse zogenaamde underbodyschutz producten. Ook een product wat je noemt als mogelijke kandidaat voor bescherming van de onderkant. Dit product komt zowel ‘alleen’ als ‘in de veel genoemde combinatie’ respectievelijk als ‘midden-moter’ en bijna ‘hekkensluiter’ uit de test (...).
Mocht je boekhandel t blad niet meer hebben, dan kan je t ook bestellen op de site van t blad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 07:25 #182497 door Norbert Seeger
Beantwoord door Norbert Seeger in topic Roestbescherming
Hi Coen, dank voor de hint. Kon uitgave makkelijk online bestellen. Ga er mee aan de slag en ben benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 09:49 - 21-03-2019 09:50 #182499 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Roestbescherming
Beste product wat voor particulieren te koop is Mike Sanders:
Lars Rengersen is er mee bezig en heeft de links op zijn site staan
.www.oudevolvo.nl/blog/2015/10/08/mike-sa...lle-ruimtes-gekocht/
www.mikesander.nl/



Andere roesttest:

www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 11:17 #182502 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Roestbescherming
Maar als er roest in de holle ruimtes zit en je kan of deze is niet gezien is het dan niet beter om eerst met een roestomvormer de holle ruimtes in te gaan en achteraf met een beschermer?
Of zie ik het verkeerd?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 12:37 #182503 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Roestbescherming
Even opletten: geen appels met peren vergelijken. Holle ruimtes en de onderkant van de auto zijn anders te behandelen. Het tijdschrift Oldtimer Markt heeft daarom voor beide een afzonderlijke test doorgevoerd.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 12:46 - 21-03-2019 12:54 #182504 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Roestbescherming
Let even op: er is een fundamenteel verschil in roestbeschermingsproducten voor interne delen (holle delen zoals kokers) en externe delen (onderkant, binnenkant spatborden, etc).

Roest ontstaat alleen wanneer het onbeschermde metaal zich in het, voor corrosie, juiste 'milieu' bevindt. Dat juiste milieu is een afdoende vochtige omgeving. Dit is een verhouding tussen temperatuur en luchtvochtigheid: dit wordt relatieve luchtvochtigheid genoemd en daar zijn op het Internet vast tabellen van te vinden (helaas nu niet bij de hand). Zolang het onbeschermde metaal zich niet in een dergelijk milieu bevindt gebeurd er (nauwelijks) iets qua corrosie. Denk aan auto's in Californie, woestijn, etc.
Naast de relatieve luchtvochtigheid zijn er ook andere 'omgevingsvariabelen' van invloed; zo wordt corrosie van onbeschermde metalen ook versterkt in omgevingen die 'zuur' of 'base' of 'zout' zijn.

De 'dreigingen' op de beschermende lak la(a)gen van de auto zijn sterk afhankelijk van de plaats / locatie. De laklaag aan de onderkant / binnenkant spatborden wordt bijvoorbeeld blootgesteld aan steenslag, terwijl de laklaag in de holle ruimten ter hoogte van de felsnaden continu scheurt / in beweging is vanwege torsiekrachten in de carrosserie (waarbij tevens de felsnaad 'open gaat staan' en door capillaire werking vocht aantrekt). Wanneer je deze 'beschadigde laklagen' vervolgens blootstelt aan de genoemde variabelen die corrosie veroorzaken is roest het (helaas) logische resultaat. Denk bij onderkant / binnenkant spatschermen aan (zure) regenwater (of in de winter pekelwater...) en bij holle ruimten aan niet droogrijden van dezelfde (zure) regen of het niet wegspoelen van pekelwater. Kortom: relatieve luchtvochtigheid te hoog en dat gecombineerd met corrosie verhogende elementen als zouten, zuren en basen.

Wat dan te doen?
In eerste instantie moet je er -zoveel mogelijk- zorg voor dragen dat de ontstane roest (wat poreus is en dus een ideale plek is om de te hoge luchtvochtigheid vast te houden) wordt verwijderd, net als de zouten, zuren en basen. Er zijn diverse manieren van roestverwijderen. De meest effectieve (in mijn ogen) is stralen en daarna via chemische weg (al kent deze laatste wel zo haar beperkingen!!). Zogenaamde roestomvormers is EEN vorm van via de chemische weg. Roestomvormers bestaan uit of 'zuren' of 'basen' die de roest wegvreten (en vaak ook het gezonde metaal aantasten zodat structuur anders wordt en daarmee de sterkte). En omdat we al gezien hebben dat zuren en basen ook variabelen zijn die de corrosievorming 'promoten', dienen deze middelen ALTIJD nagespoeld te worden zodat ze verdund worden (en uiteindelijk niet meer schadelijk zijn). In felsnaden en kokers lukt dit naspoelen niet in afdoende mate en daarom zijn deze producten dus ongeschikt voor dergelijke ruimten.
Let wel: elke vorm van chemie kent zijn eigenaardigheden / beperkingen. Daarom werken roestomvormers alleen en uitstluitend bij een bepaalde gradatie van lichte(!) roest. Voor de bestrijding van iets zwaardere corrosie zijn deze middelen ongeschikt.

Nu weer even terug naar bescherming van de laklaag. Hoe moeten we deze dan beschermen?
De laklagen moet je afdekken met middelen die afdoende bestand zijn tegen de 'bedreigingen'. Dus middelen die steenslag kunnen weerstaan of de torsiekrachten. Kortom afdekken met een middel wat flexibel is en blijft.

Middelen als teer en wax zijn op basis van oplosmiddelen. Na het verdampen van die oplosmiddelen zijn ze niet meer flexibel, dus ongeschikt. Sterker nog: de haarscheurtjes in deze uitgedroogde middelen zijn DE plek voor een vochtig milieu .... .
Middelen op basis van (niet zure!!!) vet(ten) zijn en blijven flexibel. Tegelijkertijd kent deze flexibiliteit ook weer haar beperkingen, zoals de hechtkracht van het middel op de ondergrond. Uit de testen (zowel voor interne als externe bescherming) komen (dan ook) de middelen die gebaseerd zijn op vet(ten) als beste uit de bus. In de testen wordt, naast flexibiliteit, ook gekeken naar de hechtkracht en de mate waarin deze producten 'self healing' zijn. Immers aan de onderkant / binnenkant van spatborden heeft deze beschermlaag last van krachtig opspattend (zuur / zout) water gecombineerd met schurend straatvuil en steenslag. En in de holle ruimte(n) van de continue hoge relatieve luchtvochtigheid en de torsiekrachten gecombineerd met capillaire werking van de felsnaden. Dus een goed beschermingsprodukt zou zichzelf ook moeten kunnen herstellen.
Vet gebaseerde middelen voor holle ruimten zijn 'self healing' omdat ze of erg fluide zijn (oa. FluidFilm A is dun als water en daarnaast kruipt en dringt het in de poreuze roestkortst en verdringt het vocht). Maar omdat het ook zo dun is, spoelt het relatief gezien gemakkelijk weg. Daarom wordt dit middel vaak na verloop van tijd (1-2 jaar) afgedekt met dikkere vetgebaseerde middelen (oa. andere FluidFilm middelen of Mike Sanders Fett). Deze dikkere middelen worden, in het zonnetje, weer wat zachter en daarmee 'self healing'. Let wel: er zijn meer vetgebaseerde producten van verschillende merken die geweldig werken, zie ook de testen waar eerder door anderen al naar verwezen wordt.

Middelen voor de onderkant / binnenkant spatschermen zijn onderwerp van test geweest in de laatste uitgave van het Duitse blad OldimerMarkt. Ook hier scoren de vetgebaseerde middelen als beste, al wordt wel (pijnlijk) duidelijk dat er een groot verschil in hechtkracht en mate van 'self healing' is tussen de diverse producten (zowel vet als niet vet gebaseerd).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 14:00 - 21-03-2019 15:09 #182505 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Roestbescherming
Dit zijn toch holle ruimtes die behandeld worden?



hier een complete behandelingsbeschrijving van een landrover:
mikesander.runde.nl/
Om als voorbehandeling Owatrol te mengen met menie is tricky volgens mij.
Je wilt juist een traag drogend product wat de roest zoveel mogelijk verzadigd om te voorkomen dat er water in de roest kan komen
Ik zou dan eerder RX5 gebruiken dat is dunner.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 14:51 #182506 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Roestbescherming
De producten van TimeMax zijn, sinds langere tijd, ook te koop voor particulieren. Dit geldt zowel voor de productenlijn voor interne bescherming als voor externe bescherming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2019 16:31 #182507 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Roestbescherming
In de nieuwe OLDTIMER MARKT staat de nieuwste test, unterbodemschutz test. Time max gaat ook hier met de nummer 1 aan de haal.
Dinitrol doet het ook goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.