Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.

Lees meer
26-08-2016 11:48 - 26-08-2016 11:53 #162927 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Dank voor voorgaande adviezen betreffende het CAN-bus systeem en de veiligheidsvoorzieningen. Op het gebied van de theorie van de CAN-bus systemen ben ik na 30 jaar acute gezondheidszorg nóg een redelijke leek en moet ik de nodige kennis eigen maken. Dus alle info daarover is welkom!

Het project vordert gestaag, alle laswerk als gevolg van roest en oude schades is inmiddels afgerond en heeft toch meer werk opgeleverd dan aanvankelijk zichtbaar was. Je kunt een auto pas beoordelen als deze blank is en kaal, niets met huidskleur maar met de kleur van blank metaal en ontdaan van alle demontabele onderdelen.
De accu bak nog even voorzien van een nieuw hoekje, de nieuwe blijft liggen op voorraad. De hele voorruit stijl ontdaan van de metalen klipjes, goed ver uitgeslepen inclusief roest en vervolgens alles weer glad gelast met CuSi. Twee vliegen in één klap, alle gaatjes dicht en meteen extra stevigheid door het doorlassen. Nu kan er een plakruit in van de 240 zonder de metalen klipjes voor de strip, weer een zwak punt verbetert t.o.v. het origineel.
Zojuist de vloer onder het afdekluik in de kofferbak er uit geslepen om deze zo'n 14 cm te verlagen. Daarmee kan ik een tank van 600x270mm kwijt en misschien nog iets groter maar dat zien we wel. Het onderaanzicht blijft gelijk voor wat betreft de profilering maar gaat een stukje omlaag om plaats te maken voor een ringtank t.b.v. de LPG installatie. Blijft de gastank onzichtbaar ingebouwd en zit tevens op de meest veilige plek, n.l. tussen de chassisbalken en de achteras aan de éne kant en de trekhaak en dikke aluminium bumper aan de andere kant. Helaas moet er wel een deel van de originele benzinetank af maar met ongeveer 3/5 van de originele inhoud van 60 liter is dat voldoende in combinatie met de lpg G3 die altijd benzine zal blijven gebruiken bij de start en bij gebrek aan LPG.
De benzinetank was voorzien van een soort rubber coating van 1-5 mm dik, pas als je het verwijderd hebt zie je waarom. Deuken en een lasreparatie aan de onderkant. Achterkant en onderzijde worden dus mooi nieuw gemaakt.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2016 12:28 #162928 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Zo een vooruit van een 90er 240 serie heb ik ook in mijn 245 uit 82. Had origineel ook zo een dikke afwerkstrip met clips. Scheelt wel een hoop windgeruis zo een nieuwere type voorruit met platte strip. Eigenlijk moet je dan ook een andere achterklep die heeft nl een zelfde afwerkstrip als de voorruit. Maar dat zal op een 145 te modern zijn. Ik heb hem op mijn 245 uit 82 wel een 93er super polar achterklep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2016 13:39 - 26-08-2016 13:42 #162930 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Kun je de geplakte achterruit van de Polar ook in een 145 klep plakken? Ik heb mijn klep net helemaal klaar gemaakt maar zou er liever een geplakte ruit in hebben gezien de standaard roestproblemen onder de rubbers en ik wil voor mijn project van de RVS sierlijsten af .Zijn de achter-zijruiten van het latere type 245 ook geplakt?
Mat zwart of antraciet wordt de kleur van de raamstijlen en randen. De stijl van de 240 zeg maar maar wel met het rvs/chroom roofrack en een moderne kleur rood/metallic voor de body.
De 17 inch wielen van de T6 die ik gekocht heb voor de techniek wil ik er ook onder passen. Misschien moet ik me nog even verdiepen in het fotoshoppen om er een beeld bij te krijgen dat ook zichtbaar is voor anderen..
Morgen ga ik ook de geriviseerde M90 bak ophalen voor het whiteblock en als bonus zit er ook een 6 cylinder 24 klepper bij. Is gemakkelijk voor het pasmaken zonder eerst de S80 te hoeven slopen.
Groet Peter.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 10:19 #162964 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
gat van de klep waar het glas in het rubber zit is kleiner dan die van een geplakte versie. Google maar is op Volvo 245 achterklep. Zijruiten kun je wel zo van een latere 2 serie pakken. Je hebt ze met alu gepolijst strip en zonder. mijn schoonvader had ze zonder alu strip. Maar geplakt zijn de zijruiten nooit geweest. altijd in rubber en vaak roestproblemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2016 21:42 - 22-09-2016 19:32 #163635 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Het project staat een beetje stil maar vandaag toch even tijd gehad om de ruimte voor de LPG tank af te werken. Er is nu ruimte voor een tank met een doorsnede van 65 cm en een hoogte van 30 cm. Ook is er rekening gehouden met de gasdichte appendage kast die aan de rechterzijde een plaats heeft. Daaronder is er een ruimte gereserveerd voor de uitlaatdemper. De ontluchtings slang van de appendage kast moet dan nog wel weer naar links want deze mag niet boven de uitlaat uitmonden. De onderzijde van de verlaagde gastank ruimte zit op gelijke hoogte als de vloer van de passagiersruimte en reservewiel bakken, geen problemen te verwachten met de grondspeling denk ik.




Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2016 14:37 #163676 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.

Peter Overmars schreef : Momenteel kijk ik ook naar een donor met een T6 bi turbo motor, die heeft standaard al 272 pk en een koppel van 380 NM. Kun je middels motormanagement nog verhogen naar ruim 300 pk en iets meer dan 400 NM. Ik kan echter niet veel materiaal op het internet vinden van vergelijkbare projecten en dat houd ook weer risico's in.
Mocht iemand daar advies over kunnen geven dan wel info/links voor mij hebben, dan hoor ik dat graag.

Wellicht is dit een leuk topic om in de gaten te houden volvolvo.nl/threads/19171-Wéér-een-245-T6
Daar gaat iemand een T6 uit een S80 in een 245 leggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2016 19:42 #163692 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Dank je Lars, voor de tip! Gaan we in de gaten houden, al zijn er de nodige verschillen tussen de 245 en 145. Ik heb niet de intentie om het T6 blok te voorzien van een nieuwe ECU en turbo's. Ik vindt dit voorlopig al werk genoeg.., maar grappig dat deze sleutelaar ook een 24 klepper 6 cylinder bij de M90 bak kreeg geleverd, net als bij mij het geval is.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
26-03-2024 23:15 #1044556 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.

Het project staat een beetje stil maar vandaag toch even tijd gehad om de ruimte voor de LPG tank af te werken. Er is nu ruimte voor een tank met een doorsnede van 65 cm en een hoogte van 30 cm. Ook is er rekening gehouden met de gasdichte appendage kast die aan de rechterzijde een plaats heeft. Daaronder is er een ruimte gereserveerd voor de uitlaatdemper. De ontluchtings slang van de appendage kast moet dan nog wel weer naar links want deze mag niet boven de uitlaat uitmonden. De onderzijde van de verlaagde gastank ruimte zit op gelijke hoogte als de vloer van de passagiersruimte en reservewiel bakken, geen problemen te verwachten met de grondspeling denk ik.




Topic is al oud en lange tijd stil. Maar toch ben ik benieuwd wat er van dit project geworden is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2024 23:41 - 26-03-2024 23:46 #1044557 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Leuk om te zien dat een project na 8 jaar weer een vervolg krijgt, momenteel ben ik een 145 aan het opbouwen, daar gaat ook een ringtank in om LPG onderbouw te verkrijgen en de laadvloer te behouden. In mijn 145 Express zat al een ronde langwerpige 40 liter LPG tank in, met een vierkante/langwerpige kleine benzinetank van Martens, deze heb ik vaker gezien, het nadeel is dat hij klotst en vaak een benzine lucht verspreidt. Dat is wat weinig inhoud en nu we hebben een andere oplossing gekozen. Om te beginnen hebben we in het re achter scherm een versteviging - middels een plaat - aangebracht, dit omdat er vaak veel beweging zit in de LPG aansluiting bij het vullen van de tank en dat leidt tot barstjes en corrosie. Wat we hebben gemaakt is een aluminium tank van 24 liter, op maat zodat hij in de rechter reservewiel opening past, zo dat je de benzine vulopening kunt handhaven. Ik werd op het idee gebracht door mijn XC70, deze heeft ook nog de originele benzinetank én een 50 liter LPG tank, deze heeft een vulnippel naast de benzine opening. Ik zal wat plaatjes maken en bijvoegen. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.