Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.

Lees meer
08-05-2016 17:49 - 08-05-2016 19:39 #160192 door 14839-dummy
Hierbij het vervolg op het verslag van de restauratie en update van de techniek van een Volvo 145 B20e manual met Amerikaanse voorgeschiedenis.
Even resumerend de 145 krijgt zoveel mogelijk techniek en comfort van de 945. De motor zal worden gereviseerd en tegelijkertijd worden getuned tot 250-300 pk en een goed koppel. De 5 bak gaat uiteraard ook over evenals de airco, cv, elektrische ramen, elektrisch schuif/kantel dak, lederen interieur etc. De trekhaak met de vermelding van een maximaal aanhangwagengewicht van 2000 kg blijft op de 145 en we zullen zien wat ik daarvan op het kenteken krijg bij de keuring van de wijziging in motorisering en LPI vermelding door het RDW.
De planning was om de body inmiddels klaar te hebben na twee weken maar helaas valt het altijd wat tegen en er vielen 3 dgn af door de koningsdag, hemelvaart en een dagje SEH met mijn
moeder.
De bodem zit weer dicht en had alleen roest van binnen uit, links wat kleine gaatjes, rechts iets grotere.





Dit was het lastigste plekje en de versteviging voor het draaipunt van de achterbank zit er nog niet weer in omdat dat toch maatwerk wordt voor de nieuwe (deelbare) achterbank.





Voor de achterbank ook wat narigheid van binnenuit t.g.v. lekkage neem ik aan.





Gaatje achter de verstevigingsbalk van het achterscherm, wederom door lekkage neem ik aan.




De bovenrand van het re achterscherm onder de achterste zijruit vergde ook zo'n 3 meter lasnaad. Zowel de binnenrand als de buitenrand inclusief aan de uiteinden nog een stukje omhoog zijn voorzien van nieuw ijzer.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2016 19:55 - 08-05-2016 19:57 #160197 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Vervolg restauratie en update;
Aan de linkerzijde zit nog iets meer werk en de auto bleek tijdens de werkzaamheden ook nog iets schade gehad te hebben aan de D-stijl (de achterste stijl).
Daarom toch maar een nieuw achterscherm erin en een stukje dorpel met wat ontbrekende stukjes van het binnenscherm en wielkast. Ook de reservewielkak was gerepareerd met een deel wat niet bij het bouwjaar past en is er uitgeslepen totdat ik schone operatieranden had waarvandaan er weer kan worden opgebouwd.








Morgen weer verder met de li achterhoek. Het gat boven in de D-stijl is inmiddels alweer zoals het oorspronkelijk bedoeld was. Het enige wat mij opviel was dat er in de li achterhoek op bumperhoogte een originele patch zit waarvan mij het nut ontgaat.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 00:06 #160292 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Het LA scherm heeft er inmiddels voor proefpassing op gezeten. De rand van de wielkuip LA is op maat gemaakt en er stomp ingelast.

Ook de onderrand van het LA raam is vervangen over de volle lengte incl. de verstevigingen.

Binnenste helft van het dubbele gedeelte van de wielkuip sluit weer aan op de nieuwe dorpel.

Bovenste deel van de D-stijl zit er ook weer in, zodra het achterscherm definitief op zijn plek staat moet er in de binnenrand van het overgebleven deel van de D-stijl nog een nieuw stuk komen i.v.m. slecht herstelde schade. Dat doe ik later om niet alle verband uit de koets te halen.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 09:41 #160296 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Ziet er mooi uit, ik zag dat je de lasnaden bij de dorpel niet hebt bijgewerkt, met een Power Vijl kun je daar ook goed bij, zo'n lange met een schuurband.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 14:25 #160302 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Dag Ed,

Ik ken de powerfile maar dit stukje valt tussen het buitenscherm en wielkast sluitplaat. Zie je nooit terug zelfs niet met eem scoop. Daarom alleen borstelen en zink er op. Maar in de andere gevallen waar ik niet met de slijpschijf bij kan gebruik ik altijd een pneumatische stiftslijper, freeskop naar keuze er op en je komt in de kleinste hoekjes. Werkt nog goedkoper ook dan de powerfile want die bandjes gaan niet zo lang mee op metaal.

Groeten Peter.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 21:31 #160312 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Je bent lekker bezig, qua roest zijn dit de plekken waar ze allemaal roesten. Heb alleen wel een nek verrekking omdat een aantal foto's op zijn kant staan. :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-05-2016 21:59 #160313 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Dat gaat heel lekker en vooral rap!
Respect hoor voor de vorderingen, mooi en degelijk werk.
Mooi om zo "mee te kijken"

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 22:20 #160319 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Ja die foto's op de kant was mij ook al opgevallen maar die gaan tijdens het uploaden ergens kantelen. Ze staan voor het uploaden allemaal recht op. Ik weet niet of er een webmaster is die weet wat er mis gaat?
Nieuwe poging, ik moet even wachten totdat ik de reservewielbak binnen heb. Ik dacht dat die niet leverbaar was, maar blijkt er wel te zijn bij Klockerholm. Was al begonnen met het zelf
vervaardigen maar dat kost zeker een dag om het op het origineel te laten lijken. Dus toch maar gauw besteld met een paar nieuwe spatlapsteunen er bij.


Dit bedoel ik, Ed.


Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 22:46 #160322 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
netjes !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2016 10:47 #160336 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Mooi werk Peter, klop wat je zegt, als je naar de mogelijkheden kijkt dan krijg je dit soort resultaten. Misschien heb je er zelf al aan gedacht, het zou misschien een goed idee zijn om de achterruit even op blokjes in het gat te plaatsen en kijken of je overal de zelfde afstanden hebt. Het zelfde geld voor de achterklep, dan weet je straks zeker dat het scherm weer op de goede plaats zit. Mijn ervaring is dat het gemakkelijk een paar mm kan verschuiven waardoor je straks een klepnaad hebt die niet mooi loopt of een ruit die niet helemaal past.
Mooi project, leuk om te volgen

Heel veel succes,

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.