Welkom, Bezoeker

Onderwerp Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 08 feb 2019 15:39 #181859

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1885

Wessel Renken schreef : Aangezien er wat 'onduidelijkheid' was over mijn constructie in het subframe, hier een foto waar 1550 kilo volledig op het subframe rust.

En vanaf welke hoogte heb je die 1550 kg er op laten vallen?
Geintje, gave testopstelling :-)

Maar het is natuurlijk wel een statische belasting zo, bij gebruik in je auto krijg je meer te maken met dynamische belastingen en dan hoop ik van harte dat met name alle haakse hoeken die aanwezig zijn heel blijven en niet gaan (in-)scheuren. Aan de andere kant heb je inmiddels zo veel ervaring opgedaan dat het waarschijnlijk wel goed zit. Hopelijk vind de keurmeester dat ook!
Groet, Hans

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 09 feb 2019 21:06 #181883

  • Gideon Los
  • Gideon Los's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 205
Dat ziet er goed uit Wessel! En met die belasting van 1500 kg is het zeker stevig genoeg.

Kun je uitleggen hoe en wat mbt de versteviging?

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 11 feb 2019 10:40 #181905

  • Wessel Renken
  • Wessel Renken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 251
@ Rob,
Bedankt voor je idee!
Maar ik ben bang dat die tunnel niet overeen komt met de wand tussen de motor en het interieur, wat weer veel meer werk op zou leveren. Ik hoef in principe alleen m'n pedaal 2cm naar links te verplaatsen, die ruimte heb ik nog wel gelukkig :)

@ Jacob, Hans en Gideon,
Bij deze wat meer informatie over wat ik heb gebruikt voor mijn subframe.
Ik heb 8mm dik s700 staal gebruikt in mijn constructie in het midden. S700 staal word voornamelijk gebruikt in zware constructies. Ik heb 2 stukken tegen beide kanten van de open delen van het orginele stuk subframe vast gelast. En in het midden heb ik een hoeklijn gebruikt.
Deze hoeklijn is gezet met een 300 ton machine en er is 46 ton voor nodig geweest om er een 90 graden hoek in te maken.
Dit stuk zou nooit door de krachten die in het subframe zouden komen kapot gaan.
Bij de test heb ik ook gekeken of het subframe nog veerde. Gemeten vanaf het gatenpatroon wat in de chassisbalken gaat, zakte hij 15mm in. Nadat ik het gewicht er af haalde veerde hij netjes weer terug naar het orginele gatenpatroon.
Gezien mijn ervaring met metaalbewerking en die van collegas die me hiermee hebben meegeholpen durf ik met alle zekerheid te zeggen dat dit subframe nooit zal breken of scheuren.

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 11 feb 2019 16:41 #181909

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1885
Oké, dank voor de uitleg, zoals ik al zei: "Aan de andere kant heb je inmiddels zo veel ervaring opgedaan dat het waarschijnlijk wel goed zit."
Groet, Hans

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 11 feb 2019 17:50 #181914

  • Wessel Renken
  • Wessel Renken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 251
@ Hans,
Precies, gelukkig ga ik niet meer zo te werk als een aantal jaar geleden haha :)

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 11 feb 2019 20:50 #181924

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1885
Haha, inderdaad, toen zette je nog gewoon een "degelijk" verzetje van een cm of 10 in je pedalen als het niet paste. Ben benieuwd hoe je t nu oplost; ik neem aan de hele constructie 2cm verschuiven oid.
Groet, Hans
Laast bewerkt: door Hans.

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 15 feb 2019 11:55 #181969

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 517

Wessel Renken schreef : Als ik het blok erin zou hangen zou ik inclusief de aanpassingen aan de tunnel maar 10cm overhouden voor een radiator en koelfan tot ik de chassisbalk bereik.
De orginele radiator van de B230 gaat nooit passen vanwege de breedte. En mocht die wel passen zou ik geen ruimte overhouden voor de fan, aangezien die al 8cm dik is.
Nu zat ik te denken om de orginele Amazon radiator te gebruiken en die op de chassisbalk te zetten, zodat ik die 10cm over hou voor de fan en nog genoeg ruimte over hou om voor de radiator een intercooler te plaatsen.

Bij mij past het allemaal inclusief een dikke intercooler, nipt welliswaar .


amazon-combi-b230t
Bijlagen:

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 15 feb 2019 23:44 #181985

  • Johan Geers
  • Johan Geers's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2145
He Wessel, je gaat het onder de motorkap toch wel een kwastje geven, je laat het toch niet zo hoop ik?

succes

Johan Geers

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 23 feb 2019 21:01 #182133

  • Wessel Renken
  • Wessel Renken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 251
@ Johan,
Zekers ik ga dat nog allemaal aanpakken, eerst alles pasklaar maken enzovoord :)

Afgelopen dagen druk bezig geweest met de motor passend maken.
De tunnel afgelast en de motorsteunen gemaakt.
De versnellingsbak steun heb ik anders ontworpen zodat deze niet over de grond heen kan schrapen en op de orginele draagpunten bevestigd kan worden. Deze word nog wat verstevigd.
Bijlagen:

Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project 23 feb 2019 23:05 #182137

  • Gideon Los
  • Gideon Los's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 205
Dat ziet er goed uit Wessel! Die motorsteunen zien er lekker dik uit , 10 mm dik? en gebruik je nog speciale rubbers vooronder de motorsteunen?