Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
26-11-2013 18:47 #134342 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
geweldig idee, maar ik vind persoonlijk die computerwaaiertjes behoorlijk tegenvallen in lucht opbrengst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2013 23:17 #134355 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ Ronald,
hmm ik weet niet, maar voor 3 euro de stuk kan ik het best proberen. en als dat niet werkt pak ik die wel van mn oude computer, die blaast sowieso wel goed :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2013 23:32 #134358 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Proberen kan altijd, PC fans verplaatsen wel lucht maar echt hard blazen doen ze inderdaad niet. De 'standaard' kachel-fan is niet voor niks zo'n 10cm-15cm dik, vergeleken met een PC-fan van max. 20mm natuurlijk veel groter en dus een veel sterkere luchtstroom. Maar misschien werkt 't goed genoeg, in dat geval is het prima en lekker goedkoop!

En zo niet kun je ze altijd nog misbruiken als 'verkoeling' naast je bed in de warmere dagen. Of je ploft ze in een PC. Of je bouwt er een zelfbouw-hoovercraft van. Of je gooit ze weg. Of je gooit ze in de doos met "spulletjes die eigenlijk niet zoveel waard zijn maar wel weer zoveel dat weggooien zonde is" en bewaart ze een jaar of 10 zonder er iets mee te doen afgezien van een keer of 3 verhuizen naar 5 hoog en gooit ze dan pas weg.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2013 12:02 #134366 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

"Wessel Renken" schreef:
in principe bestaat zo'n universele verwarming uit een radiatortje en een ingebouwde ventilatortje

Als je de kachel ook wilt laten functioneren als demister/defroster van de voorruit, heb je een ventilator nodig met een behoorlijk vermogen. Verder is het belangrijk dat de aangevoerde lucht voor de kachel van buiten komt, anders krijg je het recirculatieprincipe, dat weinig efficient is voor ontwaseming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2013 20:06 #134388 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
de oude kachel motor kun je niet hergeruiken zeker ?

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2013 23:50 #134408 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ Gert,
ik probeer het eerst wel effe uit om te kijken wat het resultaat is, ik ga morgen even die ventilatortjes bestellen.

@ Laurens,
nee heb ik geen ruimte meer voor, en daarvoor deed hij het nog slechter als de blazer die ik nu heb. bijna niet dus haha :roll:
dus die ga ik sowieso niet meer gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2013 15:09 #134542 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
vandaag weer verder gegaan met het verwarming concept


werkte niet zo lekker, aangezien de waaiers niet genoeg lucht kregen om door te sturen vanwege de dichtheid van de radiator
dus toen maar een versie 2.0 gemaakt met wat ruimte ertussen zodat de warme lucht zegmaar word opgezogen als in de vorm van een afzuiger



ben wel tevreden over de waaiers, blazen fatsoenlijk lucht door, vanavond een poging wagen om het met heet water te testen :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2013 15:31 #134544 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Beste Wessel
Mooi gemaakt maar uit eigen ervaring weet ik dat je verse lucht van buiten moet aanzuigen anders krijg je steeds meer vocht in je auto nl. De lucht die je verwarmt zal steeds meer vocht afgeven plus de lucht die je zelf uitademt .
Moderne auto's met airco en een regelknop voor buitenlucht kennen dat probleem ook als de knop op interieurlucht staat.
En als je met natte kleding in de auto zit zal het nog erger zijn.
Ga maar eens een tijdje in de auto zitten met de ramen dicht .
Misschien kun je er een slang aanmaken en zo de lucht van buiten aanzuigen.
Verder succes met je project
Gr. Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2013 15:36 #134545 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ziet er creatief uit Wessel, het is weer een echte "Wessel Special" (WS) oplossing :) . Ik ben benieuwd hoe hij in de wagen gaat werken. Je zou er zelfs een soort temperatuur regeling op kunnen maken door de nu open zijkanten gedeeltelijk of helemaal af te sluiten zodat de fans de lucht uit de cabine aanzuigen als ze open zijn of langs de radiator als de zijkanten gesloten zijn. Zoals het er nu uitziet zal de lucht de weg van de minste weerstand nemen en minder warmte van je radiator nemen.
Heb je weer mooi gedaan man.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2013 14:52 #134642 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ Ronald,
Ik kijk eerst wel effe wat het oplevert, het gaat me er meer om dat m'n voorruit niet beslaat zoals vorig jaar omdat de orginele kachel prut was. de elektrische waaier die ik eerst had gekocht werkte ook prima, alleen duurde het me te lang. dus ik denk dat het hiermee wel moet lukken.
@ rob,
haha thanks :mrgreen: ik ga eerst effe kijken hoe het werkt en als er dan nog aanpassingen nodig zijn doe ik dat daarna wel, ik laat zsm weten hoe het werkt.

ondertussen de kabels getest en de accu weer opnieuw in de kofferbak geplaatst, maar nu wat simpeler en effectiever en met wat camouflage.
de kabels werken prima trouwens :mrgreen:

ook nog even m'n roerstok klaargemaakt
een prop ingemaakt voor zo min mogelijk speling

ook het knoppie weer degelijk gemaakt


klaar om te roeren :mrgreen:

schakelt heerlijk trouwens zo'n hoge pook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.